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Diagnostik der Aufmerksamkeit von Kindern im Volksschulalter - Fremdeinschätzung versus Psychometrie
Teachers evaluation vs. psychometrical assessment of attention: A study in elementary school
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Projektlaufzeit: 01.09.2010 - 01.09.2013
Forschungsschwerpunkt:
  • Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie und Entwicklungsforschung
Themenbereich:
  • Entwicklungsforschung und Gesellschaft
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Projektteam:

Mag. Raile Paolo (forschung@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

Öffentliche Volksschule Wien 22, Esslinger Hauptstraße; KIWI Kinderhorte in Wien

Projektlaufzeit:

01.09.2010 - 01.09.2013

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Empirical data from a questionnaire, evaluating teachers´ rating of children´s attention, and data gained from a computerized psychometric test were compared. Statistical analysis shows no gender difference in psychometric tests, but significantly higher teachers´ rating of attentiveness in girls than in boys.

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Deutsch
In einer Untersuchung an Volksschulkindern wird die Lehrereinschätzung der Aufmerksamkeit der Kinder  unter Verwendung eines standardisierten Fragebogens mit psychometrischen Daten der Aufmerksamkeitsmessung verglichen.
Emotional Vignettes – Women in Leadership Positions
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Kathrin Mörtl
Projektlaufzeit: 01.03.2011 - 01.07.2015
Forschungsschwerpunkt:
  • Psychotherapie und Gesellschaft
Themenbereich:
  • Genderforschung
ProjektleiterIn:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Projektteam:

Hanna Kirnoha, MA; Hans-Georg Maier, MA 

KooperationspartnerIn:

Prof. Leslie Greenberg (York University Toronto); Ass. Prof. Alberta Pos (York University Toronto); Prof. Almut Sellschopp (Munich)

Projektlaufzeit:

01.03.2011 - 01.07.2015

Drittmittel:

Breuninger Stiftung, Stuttgart /GER

Beschreibung:

Englisch
Qualitative (narrative, biographical) interviews with women about their core emotional dilemmas in leadership positions and how they experience and cope with them. Samples from German and Canadian women, close collaboration with our Torontonian partners. Aim of the qualitative Grounded Theory Analysis is the identification of core dilemmas and coping strategies to present a set of typical problems. On basis of this, a Emotion Focused Coaching will be developed for women in leadership positions.

Publications:
Mörtl, K., Kirnoha, H., & Pos, A. (2013). Führungs-Positionen von Frauen. Eine qualitativ-empirische Typenbildung zu emotionalen Dilemmata. In: H. Breuninger & A. Sellschopp (Hrsg.): Von der Kunst der guten Führung (S.101-126). Stuttgart: Breuninger Stiftung Eigenverlag

Academic theses:
Maier, Hans Georg (2014): Frauen in Familienunternehmen. Eine Systemische Sicht der Dinge (SFU Wien, Master thesis)
Kirnoha, Hanna (2014): Dillemata and role positions of female leaders in family businesses (SFU Wien, Master thesis)

Presentations:
Kirnoha, H., Moertl, K., & Pos, A. (2014). Emotional dilemmata from women in ladership positions in family business. Poster presentation. Annual Meeting of the Society for Psychotherapy Research, Copenhagen, approx. 700 participants.
Schulbegleiter-Entwicklung eines interdisziplinären Curriculums als Beitrag zur Inklusion
School companion development of an interdisciplinary curriculum, contributing to the inclusion
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Kathrin Mörtl
Projektlaufzeit: 01.10.2013 - 31.03.2015
Forschungsschwerpunkt:
  • Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie und Entwicklungsforschung
Themenbereich:
  • Pädagogik und Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Projektteam:

Katharina Steinicke, MA; Mag. Markus Wrbouschek; Tsering Yangzom, BA. pth. 

KooperationspartnerIn:

Univ.-Prof. Dr. Ute Ziegenhain; Univ.-Prof. Dr. Jörg Fegert; Dipl-Psych. Henriette Schneider-Hassloff; Dipl-Psych. Tanja Besier; Dipl-Psych. Annabel Zwönitzer; Dipl-Psych. Ruth Himmler; alle von Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie/Psychotherapie Ulm

Projektlaufzeit:

01.10.2013 - 31.03.2015

Drittmittel:

Baden-Württemberg Stiftung, Deutschland

Beschreibung:

Englisch
At least since the federal government has signed the Convention on the Rights of Persons with Disabilities (UN Disability Convention) on 26 March 2009, the concrete and comprehensive development of this requirement has been increasingly addressed in childrens’ and adolescents’ every day life.Technically and in particular under a developmental perspective, the need for an inclusive approach for the healthy growing up of children and adolescents is unquestioned. The task of school accompaniment is not a compulsory exercise and so far no description or conceptualization respectively is available on the professional background and qualification of school companions.The envisaged project is planned for three years and provides a two-step procedure. In a first step, the curriculum is developed and tested with professionals under the supervision of the project team at the university clinic of Ulm. Along with this step an evaluation is envisaged capturing both the satisfaction of professionals and objective knowledge increase as well as the impact on the practical activity. In a second step, the curriculum will be stabilized in a possibly modified form under a multiplier model. This model includes training of multipliers and the publication of the curriculum in the form of a handbook. The Vienna team takes on the qualitative analysis of interviews with school companions, parents, teachers, administrative representatives and employees from assigning entities. The qualitative analysis serves as basis for the preparation of the handbook. The analysis of qualitative data performed at the SFU is carried out in cooperation with the Department of Child and Adolescent Psychiatry and Psychotherapy in Ulm. The study is funded by the Baden-Württemberg foundation in Germany.

Thesis:
Tsering Yangzom: Experiences of school assistants for children with special needs in Germany. (Bachelor Thesis, SFU Wien)

------
Deutsch
Spätestens seit die Bundesregierung das Übereinkommen über die Rechte von Menschen mit Behinderungen (UN-Behindertenkonvention) am 26.3.2009 unterzeichnet hat, wurde die konkrete und umfassende Ausgestaltung dieser Forderung im alltäglichen Leben von Kindern und Jugendlichen zunehmend aktuell aufgegriffen. Fachlich und insbesondere unter einer entwicklungspsychologischen Perspektive steht die Notwendigkeit eines inklusiven Ansatzes für ein gesundes Aufwachsen von Kindern und Jugendlichen außer Frage.Die Aufgabe der Schulbegleitung ist keine Pflichtaufgabe und es existiert bisher keine Beschreibung bzw. Konzeptualisierung dessen, was der berufliche Hintergrund und die Qualifizierung von Schulbegleitern sind.Das geplante Vorhaben ist auf drei Jahre angelegt und sieht ein zweischrittiges Vorgehen vor. In einem ersten Schritt wird das Curriculum entwickelt und unter Leitung des Projektteams am Universitätsklinikums Ulm mit Fachkräften erprobt. Vorgesehen ist in diesem Schritt zudem eine Evaluation, die sowohl die Zufriedenheit der Fachkräfte als auch objektive Wissenszuwächse sowie den Einfluss auf die praktische Tätigkeit erfasst. In einem zweiten Schritt wird das Curriculum in ggf. dann modifizierter Form im Rahmen eines Multiplikatorenmodells verstetigt. Zu diesem Modell gehören die Fortbildung von Multiplikatoren und die Veröffentlichung des Curriculums in Form eines Handbuchs. Die Wiener Arbeitsgruppe übernimmt die qualitative Analyse von Interviews mit Schulbegleitern, Eltern, Lehrern, Administrativen Beauftragten und Angestellte der zuweisenden Träger. Die qualitatitve Analyse dient als Grundlage zur Erarbeitung des Handbuchs. Die an der SFU ausgeführte Analyse der qualitativen Daten wird in Kooperation mit der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendlichenpsychiatrie und Psychotherapie in Ulm durchgeführt. Die Studie wird gefördert von der Baden-Württemberg Stiftung in Deutschland.

Abschlussarbeit:
Tsering Yangzom: Experiences of school assistants for children with special needs in Germany. (Bachelor Thesis, SFU Wien)
Hilfreiche und hinderliche Faktoren in der Psychotherapie in einer neuen Ambulanz
Helpful and obstructive factors in psychotherapy at a new clinic
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Kathrin Mörtl; Ass.-Prof. MMag. Dr. Martin Jandl
Projektlaufzeit: 01.01.2011 - 30.09.2014
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Prozessforschung
ProjektleiterIn:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at); Ass.-Prof. MMag. Dr. Martin Jandl (martin.jandl@sfu.ac.at

Projektteam:

Nicole Aknin (info@sfu-paris.fr

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.01.2011 - 30.09.2014

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Based on a grounded-theory analysis, interviews with all persons involved in a newly opened psychotherapy outpatient clinic (SFU Paris) are conducted (patients, therapists, students, management). On the one hand, the aim of the study is to analyze the setting and to develop ideas for improving it. On the other hand, especially from interviews with patients, an evaluation perspective is brought into the project: what do patients experience as particularly helpful in therapy, what works, and what is considered an obstacle? In addition, research assistants at the Paris site are trained in qualitative methods (implementation and evaluation).
Deutsch
In einer Grounded Theory Analyse sollen Interviews mit allen beteiligten Personen einer neu eröff-neten Psychotherapie Ambulanz (SFU Paris) geführt werden (Patienten, Therapeuten, Studieren-de, Leiter). Das Ziel der Studie ist es einerseits dieses Model zu untersuchen und Verbesserungs-vorschläge für das Setting zu erarbeiten. Andererseits, gerade aus den Interviews mit Patienten, wird eine Evaluationsperspektive in das Projekt miteingebracht: Was erleben Patienten besonders hilfreich in der Therapie, was führt zu Erfolg, und was erleben Sie als hinderlich. Forschungsassis-tenten erhalten ein Training in qualitativen Methoden (Erhebung und Auswertung) am Standort Paris.
Lükkekinder. Die soziale Welt der “Lükkekinder”- Analyse einer vergessenen Gruppe
“Lükkekinder”. The social world of “Lükkekinder”- Analysis of a forgotten group
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Kathrin Mörtl
Projektlaufzeit: 01.09.2014 - 31.03.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie und Entwicklungsforschung
Themenbereich:
  • Entwicklungsforschung und Gesellschaft
ProjektleiterIn:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Projektteam:

Univ.-Ass. Mag. Markus Wrbouschek (markus.wrbouschek@sfu.ac.at); Katharina Steinicke, MA 

KooperationspartnerIn:

Univ.-Prof. Dr. Ute Ziegenhain; Univ.-Prof. Dr. Jörg Fegert; Dipl.-Psych. Julia Weber; Dipl.-Psych. Franziska Köhler; Manuela Gulde (alle von der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie/Psychotherapie Ulm)

Projektlaufzeit:

01.09.2014 - 31.03.2016

Drittmittel:

Ravensburger Verlag Stiftung

Beschreibung:

Englisch
Initially, the term was created in the early 80s in open youth work related to missing leisure activities for kids who are just “not quite teenagers and (…) not quite children anymore” (Friedrich, 1984, p.12). So far, the situation of “Lükkekinder’’ was surprisingly discussed marginally in a systematic manner.Efforts on research efforts are rare, so that in particular at national level hardly any empirically sound statements about the developmental and socio-cultural specifics of this age group can be made. However, these young children need enhanced social support in the transition period to adolescence with respect to the development of a positive identity.

The social reality of “Lükkekinder” should be investigated within their different fields of life (family, friendships at school, in the leisure context or on the Internet) and from different perspectives (children, parents, decision makers and professional practitioners in youth welfare and education). To implement this plan a two-phase procedure is envisaged.

In the first phase, an exploratory, hypothesis-generating qualitative investigation is carried out on the basis of individual interviews with children (individual interviews). In the second phase, there is an in-depth discussion of (in the first phase worked out) resources and issues in focus groups comprising children, parents and representatives of local politics.

Problems as well as getting along with development typical challenges are identified and initial proposals for improved social, educational and recreational educational support and promotion of ‘’Lükkekinder” are made. Subsequent to this exploratory study a wide-scale epidemiological quantitative study should be performed to confirm the results.The analysis of the qualitative data, carried out at the SFU is performed in cooperation with the university clinic for child- and adolescent psychiatry and psychotherapy in Ulm.

External Link
http://www.uniklinik-ulm.de/struktur/kliniken/kinder-und-jugendpsychiatriepsychotherapie/home/forschung/forschungsprojekte/soziale-welt-der-luecke-kinder.html





Deutsch
Der Begriff „Lückekinder“ beschreibt Kinder im Alter zwischen 10 und 14 Jahren, im Übergang zwischen Kindheit und Jugend. Ursprünglich wurde der Begriff Anfang der 80er Jahre in der offenen Jugendarbeit im Zusammenhang mit fehlenden Freizeitangeboten für Kinder geprägt, die eben „noch nicht ganz Jugendliche und (…) nicht mehr ganz Kinder“ sind (Friedrich, 1984, S.12). Bisher wurde die Lebenssituation von Lückekindern erstaunlich wenig systematisch diskutiert. Forschungsbemühungen sind rar, so dass sich gerade auf nationaler Ebene kaum empirisch abgesicherte Aussagen zu den entwicklungspsychologischen und soziokulturellen Spezifika dieser Altersgruppe treffen lassen. Es sind aber diese jungen Kinder, die in der Phase des Übergangs zum Jugendalter und bei der Entwicklung einer positiven Identität verstärkte und gesellschaftliche Unterstützung benötigen.Untersucht werden soll die soziale Lebenswirklichkeit von Lückekindern in ihren unterschiedlichen Lebensfeldern (Familie, Freundschaftsbeziehungen im schulischen, im Freizeitkontext oder im Internet) und aus unterschiedlichen Perspektiven (Kinder, Eltern, Entscheidungsträger und professionelle Praktiker in der Jugendhilfe und im Bildungsbereich). Zur Umsetzung des Vorhabens ist ein zweiphasiges Vorgehen geplant.

In der ersten Phase erfolgt eine exploratorische, hypothesengenerierende qualitative Untersuchung auf der Basis von Einzelinterviews mit Kindern (Einzelinterviews).

In der zweiten Phase kommt es zu einer vertiefenden Diskussion der (in der ersten Phase herausgearbeiteten) Ressourcen und Probleme in Fokusgruppen aus Kindern, Eltern und Vertretern der Kommunalpolitik.Probleme ebenso wie Zurechtkommen mit entwicklungstypischen Herausforderungen werden herausgearbeitet und erste Vorschläge für eine verbesserte soziale, bildungsbezogene und freizeitpädagogische Unterstützung und Förderung von Lückekindern entwickelt. Im Anschluss an diese explorative Studie soll durch eine breiter angelegte epidemiologische quantitative Studie eine Absicherung der Studienergebnisse erfolgen.Die an der SFU ausgeführte Analyse der qualitativen Daten wird in Kooperation mit der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendlichenpsychiatrie und Psychotherapie in Ulm durchgeführt.


Externer Link
http://www.uniklinik-ulm.de/struktur/kliniken/kinder-und-jugendpsychiatriepsychotherapie/home/forschung/forschungsprojekte/soziale-welt-der-luecke-kinder.html
Mindful Coping with Stress in the Workplace: STOP Technique
Čuječno spoprijemanje s stresom na delovnem mestu: Tehnika STOP
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Assist. Prof. Mihael Černetič, PhD.
Projektlaufzeit: 01.01.2015 - 31.12.2020
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Störungsspezifische Forschung
ProjektleiterIn:

Assist. Prof. Mihael Černetič, PhD. (miha.cernetic@sfu-ljubljana.si

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

/

Projektlaufzeit:

01.01.2015 - 31.12.2020

Drittmittel:

/

Beschreibung:

Englisch
Stress is common and escalating in modern work organizations which has negative consequences for individuals and organizations. In the last decade, organizations are increasingly embracing the concept of mindfulness which is currently one of the most research-proven approaches in dealing with stress.
However, the problem of classic mindfulness-based interventions (MBIs) is significant investment of time and effort that is expected of participants. Recently, brief (or low-dose) MBIs have begun to emerge in the workplace. One of them is STOP technique which takes only one to two minutes to carry out. The purpose of this research project is to investigate usability and effectiveness of the STOP technique for dealing with stress in the workplace context.
In the pilot phase of the study, uncontrolled field experiment was implemented with the STOP technique as an intervention carried out in stressful situations. In the main phase of the study (which is currently under way), field experiment is being implemented utilizing within-subjects design and an active control condition.
The research design includes two outcome variables. The first variable is participants‘ felt discomfort, and the second variable is participants‘ perceived ability to cope with current stressful situation. These variables are related to emotional and cognitive aspects of stress experience, respectively. The research hypotheses are that the effectiveness of the STOP technique intervention will be shown on both outcome variables, comparing to control condition.
Preliminary results (outcomes of the pilot study) provided promising support for the research hypotheses. Quantitative results showed a significant (p < .001) reduction of discomfort in participants after doing the STOP technique as well as a significant (p ≤ .001) increase of their belief regarding their ability to cope with the stressful situation. In addition, qualitative results shed light more broadly on usability and functioning of the technique in relation to workplace stress.
Diverse Forschungsfragen zum psychotherapeutischen Prozess
Different research questions on the psychotherapeutic process
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Projektlaufzeit: 01.11.2017 - 10.01.2018
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Prozessforschung
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Projektteam:

Mag. Manfred Reisinger (manfred.reisinger@sfu.ac.at); Florian Knasmüller, BSc. (florian.knasmueller@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.11.2017 - 10.01.2018

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Using data from the psychotherapeutic outpatient clinic of the SFU, different questions on the psychotherapeutic process are investigated as part of a research lab, for example: changes in symptoms and changes in the quality of life due to psychotherapy, variables of fit between patient and therapist, therapy discontinuation
Deutsch
Anhand der Daten aus der psychotherapeutischen Ambulanz der SFU werden im Rahmen eines Forschungslabs Fragestellungen zum psychotherapeutischen Prozess untersucht, wie zum Beispiel: Symptomveränderung und Veränderung der Lebensqualität durch Psychotherapie; Variablen der Passung zwischen Patient und Therapeut; Therapieabbrüche
Serious Games
Serious Games
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Projektlaufzeit: 01.11.2017 - 10.01.2018
Forschungsschwerpunkt:
  • Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie und Entwicklungsforschung
Themenbereich:
  • Neue Medien in der Kinder und Jugendlichenpsychotherapie
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Projektteam:

Mag. Manfred Reisinger (manfred.reisinger@sfu.ac.at); Florian Knasmüller, BSc. (florian.knasmueller@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.11.2017 - 10.01.2018

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Development of a serious game for children with anxiety disorders as adjuvant of psychotherapy (as part of a dissertation)
Deutsch
Entwicklung eines Serious Game zum Einsatz bei Kindern mit Angststörungen als Adiuvans der Psychotherapie (im Rahmen einer Dissertation)
Entwicklungspsychopathologie
Developmental psychology
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Projektlaufzeit: 01.11.2017 - 10.01.2018
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Störungsspezifische Forschung
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Projektteam:

Mag. Manfred Reisinger (manfred.reisinger@sfu.ac.at); Florian Knasmüller, BSc. (florian.knasmueller@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.11.2017 - 10.01.2018

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Different research questions concerning the psychopathology and mental health of children and adolescents (e.g. early third-party care, parental separation, resilience factors) are investigated as part of a research lab involving students using data of the psychotherapeutic outpatient clinic for children in Vienna.
Deutsch
Anhand des Datenpools der Kinderambulanzen in Wien werden verschiedene Fragestellungen zur Psychopathologie und zur seelischen Gesundheit im Kindes- und Jugendalter (z.B. frühe Fremdbetreuung; elterliche Trennung; Resilienzfaktoren) im Rahmen eines Forschungslabs unter Einbindung von Studierenden bearbeitet.
Psychopathologie
Psychopathology
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Projektlaufzeit: 01.11.2017 - 10.01.2018
Forschungsschwerpunkt:
  • Klinische Forschung
Themenbereich:
  • Psychopathologie
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Projektteam:

Mag. Manfred Reisinger (manfred.reisinger@sfu.ac.at); Florian Knasmüller, BSc. (florian.knasmueller@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.11.2017 - 10.01.2018

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
In a research lab for students in different qualification stages (baccalaureate to doctorate) of the faculty of psychotherapy science and the faculty of psychology, different research questions in the field of psychopathology are investigated using the data of the psychotherapeutic outpatient clinic for adults. Examples of topics: • mental disorder and quality of life • suicidality and diagnosis • religion and mental disorder
Deutsch
In einem Forschungslab, in dem Studierende der Fakultät Psychotherapiewissenschaft und der Fakultät Psychologie in unterschiedlichen Qualifikationsstadien (Bakkalaureat bis Doktorat) mitarbeiten, werden anhand der Datendokumentation aus der psychotherapeutischen Ambulanz für Erwachsene verschiedene Fragestellung aus dem Themenkreis der Psychopathologie bearbeitet. Themenbeispiele: psychische Störung und Lebensqualität Suizidalität und Diagnose Religion und psychische Störung
Die Lawinenkatastrophe von Galtür 1999
The avalanche disaster of Galtür in 1999
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. DDr. Bernd Rieken
Projektlaufzeit: 01.01.2010 - 31.12.2015
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Trauma- und Katastrophenforschung
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. DDr. Bernd Rieken (forschung@sfu.ac.at

Projektteam:

Dr. Thomas Barth; Mag. Dr. Gerhard Burda; Mag. Claudia Huber-Maierhofer; Dr. Godela von Kirchbach; Dr. Gisbert Redecker; Michael Simon; Mag.a Dr.in Helena Maria Topaloglou; Mag.a Dr.in Sabine Tschugguel; Dr.in Angelika Url; Robert Weimar 

KooperationspartnerIn:

Keine

Projektlaufzeit:

01.01.2010 - 31.12.2015

Drittmittel:

Keine

Beschreibung:

Englisch
Interpretation of qualitative interviews with victims of the avalanche disaster of Galtür from a psychotherapeutic as well as cultural-scientific perspective. Based on those results similarities and differences of therapy schools (behavioristic, humanistic, psychodynamic) shall be pointed out and the question shall be raised, whether those results can be relevant for the establishment of Psychotherapy Science. Simultaneously, a connection between psychotherapy-scientific and cultural-scientific contributions (ethnology, narrative research, oral history) shall be created in order to point out synergy effects and the extension of scope created by those connections.
Deutsch
Interpretation qualitativer Interviews mit Betroffenen der Lawinenkatastrophe von Galtür aus psychotherapie- und kulturwissenschaftlicher Sicht. Es sollen Gemeinsamkeiten und Unterschiede verschiedener Psychotherapieschulen (behavioristisch, humanistisch, psychodynamisch) herausgearbeitet und gefragt werden, inwieweit die Ergebnisse als Bausteine zur Etablierung der Psychotherapiewissenschaft dienlich sein können. Gleichzeitig soll durch die Verbindung mit kulturwissenschaftlichen Beiträgen (Ethnologie, volkskundliche Erzählforschung, Oral History) auf Synergieeffekte hingewiesen werden, um deutlich zu machen, dass psychotherapiewissenschaftliche und kulturwissenschaftliche Perspektiven einander bereichern und gemeinsam zu einem erweiterten Blickwinkel beitragen können.

Rieken, Bernd (Hrsg.) 2015: Wie bewältigt man das Unfassbare? Interdisziplinäre Zugänge am Beispiel der Lawinenkatastrophe von Galtür. Münster, New York: Waxmann (Psychotherapiewissenschaft in Forschung, Profession und Kultur, Bd. 10). ISBN 978-3-8309-3214-7
Die Lawinenkatastrophe von Blons im Großen Walsertal 1954
The avalanche disaster of Blons, Großes Walsertal, in 1954
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. DDr. Bernd Rieken
Projektlaufzeit: 01.10.2009 - 31.12.2017
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Trauma- und Katastrophenforschung
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. DDr. Bernd Rieken (forschung@sfu.ac.at

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

Univ.-Prof. Dr. Michael Simon, Abt. Kulturanthropologie der Univ. Mainz

Projektlaufzeit:

01.10.2009 - 31.12.2017

Drittmittel:

Keine

Beschreibung:

Englisch
This project is planned on the one hand as a comparative study to Galtür (see: interpretation of interviews with affected people in Galtür from a therapy schools and cultural science perspective), on the other hand as a methodological guideline for differences and synergies in ethnological and psychoanalytical field research. Those researches are in general entering different paths due to different theoretical assumptions (constructivism vs. essentialism). Field study took place 10/2009. Publication of a book is in progress.
Deutsch
Das Projekt ist einerseits als Vergleichsstudie zu Galtür (siehe: Interpretation von Interviews mit Betroffenen der Lawinenkatastrophe von Galtür aus der Sicht verschiedener Therapieschulen und der Kulturwissenschaft) geplant, andererseits als Methodenbuch hinsichtlich der Unterschiede und Synergieeffekte bei ethnologischen und psychoanalytischen Feldforschungen, die in der Regel wegen abweichender theoretischer Vorgaben (Stichwort Konstruktivismus versus Naturalismus) getrennte Wege gehen. Die Feldforschung hat im Oktober 2009 stattgefunden, eine Buchpublikation ist in Arbeit und soll 2018 erscheinen.
Corrective Experiences in Psychotherapy
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Kathrin Mörtl
Projektlaufzeit: 01.10.2011 - 31.12.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Prozessforschung
ProjektleiterIn:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Projektteam:

Mag. Adriana Mackova; Mag. Himanshu Giri; Mag. Alla Kirsha; Mag. Nusa Tojnko 

KooperationspartnerIn:

Prof. Lynne Angus (Toronto); Prof. Mike Constantino (Boston); Dr. Martin Kuska (Prag); Prof. Andres Roussos (Buenos Aires)

Projektlaufzeit:

01.10.2011 - 31.12.2016

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
The construct of corrective experience has a long history in psychotherapy (Alexander & French, 1946; Wallerstein, 1990). Although definitions vary among clinical theorists and across treatment orientations, all suggest a type of transformative experience or set of experiences for the psychotherapy patient. Despite a rich theoretical history, though, there is precious little empirical information on patients’ perceptions of what is therapeutically corrective, or transformative. Thus, the primary aim of this project is to investigate patients’ posttreatment accounts of corrective experiences in psychotherapy using a qualitative interview methodology.

The primary research questions include: (1) In reflecting back on the time since beginning, and ultimately completing, therapy, what do patients perceive as aspects of self, other, and/or relationships (cognitive, affective, or relational in nature) that get corrected? (2) In reflecting back on the same time frame, what do patients perceive as corrective experiences (i.e., instances in therapy, outside of therapy, or in interaction with others, including possibly the therapist) that fostered what was corrected? and (3) Are any perceptions moderated by type of therapy (as the naturalistic settings include multiple forms of treatment).

Collaborative Research
This project is a multi-site collaboration study involving three universities. Data collection and analysis has already started the University of Massachusetts (Mike Constantino, PH.D.), York University (Prof. Lynne Angus, Kathrin Moertl, PH.D.) and Columbia University (Prof. Barry Farber) in 2011. In 2013 the sites of Sigmund Freud University in Vienna and Paris joined the international multisite project (Kathrin Moertl, PH.D., Prof. Georges Elias Sarfati).

Patients and Settings Patients will be consenting adult outpatients (age 18 and over) who complete a course of naturalistically delivered psychotherapy at one of the five study sites (UMass, York University, Columbia University, SFU Vienna and Paris, Psychosocial Studies College, Prague). For the SFU sites, approximately 30 patients will be included in the present study (15 in Vienna, 15 in Paris). These patients will be treated at the outpatient clinic at SFU Vienna and Paris. These patients will be pooled with approximately 15 patients at UMass, 15 at York and 5 at Columbia to create a sample size of approximately 60 patients. This reflects a large sample for the intensive qualitative analyses that will be conducted, and it should safely allow for both saturation/stability of the emerging themes and the ability to compare findings across certain characteristics (e.g., treatment type).

Interview and Interviewers
Following their termination from treatment, patients will engage in a semi-structured interview that will assess patients’ reflections on broad and therapy specific corrective experiences. The interviews will be conducted in-person by trained graduate research assistants and will last approximately 45 min to 1 hr. Each interview will consist of the same set of open-ended questions with flexible follow-up prompts. The principal investigator at each site will train (post‐feedback) and supervise their local interviewers on the final protocol.

Data Analysis
Data will be analyzed based on audio recordings and transcripts of semi-structured post therapy interviews according to Grounded Theory Methodology (Glaser & Strauss, 1967). This method allows investigators to gain a rich understanding of patients’ first hand experiences of corrective experiences in psychotherapy – i.e., events or insights that patients believe have meaningfully changed their perspectives, feelings/cognitions, or relationships as a result of participating in treatment. Grounded Theory Methodology provides a set of systematic coding procedures (Mey & Mruck, 2007) that facilitates the development of tailor-made category system and conceptual model that are grounded in the data under investigation – e.g. patient corrective experiences – rather than applying a set of a priori established categories.

Output (in progress)
Academic theses:
Mackova, Adriana (2013): Client reports on corrective experiences in psychotherapy. A qualitative analysis (SFU Wien, Master thesis).
Giri, Himanshu (2015): Trainee Therapists‘ perceptions of Corrective Experiences in Individual Therapy. [Master thesis, SFU Vienna]
Kindeswohl als kollektives Orientierungsmuster
Child welfare as a collective orientation pattern
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Kathrin Mörtl
Projektlaufzeit: 01.10.2013 - 01.08.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie und Entwicklungsforschung
Themenbereich:
  • Entwicklungsforschung und Gesellschaft
ProjektleiterIn:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Projektteam:

Univ.-Ass. Mag. Markus Wrbouschek 

KooperationspartnerIn:

Univ.-Prof. Dr. Ute Ziegenhain; Univ.-Prof. Dr. Jörg Fegert; Dipl.-Psych. Julia Weber; Dipl.-Psych. Franziska Köhler; Manuela Gulde (alle von der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie/Psychotherapie Ulm);

Projektlaufzeit:

01.10.2013 - 01.08.2016

Drittmittel:

BMBF Bundesministerium für Bildung und Forschung, Deutschland

Beschreibung:

Englisch
The structure in the field of abuse in institutions and the possible structural conditions for sexual violence in the (current) institutional constellations and the interaction among the main actors are examined. The partial goal of the project is therefore to firstly clarify, why in the context of sexual abuse in institutions weaknesses repeatedly become evident with respect to the operationalization of the child’s welfare concept. Interviews are conducted with experts involved, affected family members and children.

The analysis of qualitative data (interviews and focus groups with experts and adolescents) performed at SFU is carried out in cooperation with the Department of Child and Adolescent Psychiatry and Psychotherapy in Ulm. It is a partial study of a Germany-wide multi-center project (see external link to the University of Ulm below).
 

http://www.uniklinik-ulm.de/struktur/kliniken/kinder-und-jugendpsychiatriepsychotherapie/home/forschung/forschungsprojekte/bmbf-kindeswohl.html
Deutsch
Untersucht werden soll die Struktur des Feldes Missbrauch in Institutionen und die möglichen strukturellen Bedingungen für sexuelle Gewalt in den (aktuellen) institutionellen Konstellationen und den Interaktionsbeziehungen zwischen den zentralen Akteuren zu identifizieren. Die Teilziele des Projektes liegen also darin, zum einen zu klären, warum im Kontext von sexuellem Missbrauch in Institutionen immer wieder Schwachstellen in der Operationalisierung des Kindeswohlkonzeptes evident werden.

Interviews mit beteiligten Experten, betroffenen Familienmitgliedern und Kindern.Die an der SFU ausgeführte Analyse der qualitativen Daten (Interviews und Fokusgruppen mit ExpertInnen und Jugendlichen) wird in Kooperation mit der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendlichenpsychiatrie und Psychotherapie in Ulm durchgeführt. Es ist eine Teilstudie eines deutschlandweiten Multizenterprojektes (siehe externer Link der Uni Ulm unten).

http://www.uniklinik-ulm.de/struktur/kliniken/kinder-und-jugendpsychiatriepsychotherapie/home/forschung/forschungsprojekte/bmbf-kindeswohl.html
Vergleichende Psychotherapieforschung. Vienna Comparative Psychotherapy Research Project (VCPP)
Comparative Psychotherapy Research Project (VCPP)
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft, Psychologie
ProjektleiterIn: Dr. Diana Braakmann; Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo
Projektlaufzeit: 01.01.2015 - 31.12.2017
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Prozessforschung
ProjektleiterIn:

Dr. Diana Braakmann; Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo (omar.gelo@sfu.ac.at

Projektteam:

Mag. Elitsa Tilkidzhieva 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.01.2015 - 31.12.2017

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Comparative psychotherapy research in this project is not only concerned with similarities and differences of psychotherapeutic methods and their effectiveness (traditional approach). In fact, focussed is a comparison on levels of therapist and client variables as well as their interaction with psychotherapeutic approaches. Process and outcome variables with respect to their correlations are considered. Those correlations will be examined via a combination of qualitative (e.g.: change interview; Elliott et al , 2001) and quantitative methods (e.g.: self-assessment instruments).
Deutsch
Vergleichende Psychotherapieforschung im Rahmen des vorliegenden Projekts beschäftigt sich nicht nur mit Gemeinsamkeiten und Unterschieden psychotherapeutischer Methoden und deren Wirksamkeit, wie es in diesem Forschungszweig traditioneller Weise häufig geschieht. Vielmehr spielen auch Vergleiche auf den Ebenen der Therapeuten- und Klientenvariablen und deren Interaktion mit psychotherapeutischen Ansätzen eine besondere Rolle. Hierbei werden Prozess- und Ergebnisvariablen sowie deren Zusammenhänge berücksichtigt, die mit einer Kombination aus qualitativen (z.B. Change Interview; Elliott et al., 2001) und quantitativen Methoden (z.B. Selbstbeurteilungsinstrumente) untersucht werden.
Die kognitive Theorie der Dissoziation
The cognitive theory of dissociation
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Diana Braakmann
Projektlaufzeit: 01.01.2012 - 31.12.2014
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Störungsspezifische Forschung
ProjektleiterIn:

Dr. Diana Braakmann (diana.braakmann@sfu.ac.at

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

Dr. Fiona Kennedy, St.Mary´s Hospital, Newport, Isle of Wight

Projektlaufzeit:

01.01.2012 - 31.12.2014

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
„How do patients affected by psychological disorders perceive dissociative phenomena?“

Are states of dissociation reconstructable according to the cognitive theory of Kennedy et al. (2004)? Dissociation as a construct is consisting of a range of psychological processes (e.g.: absorptive-imaginative experiences, depersonalization, confusion with identity, emotional deadness). Dissociative symptoms as a feature of psychological disorders are discussed to be a negative predictor for psychotherapy outcomes. (Braakmann et al., 2007; Foa, Riggs, Massie & Yarczower, 1995; Michelson, June, Vives, Testa & Marchione, 1998; Rufer et al., 2006).

For the first time, the cognitive model focuses on the explanation of psychological processes, active in the emergence and maintenance of dissociative phenomena (Kennedy et al., 2004). Dissociation is considered to be a product of disconnected mental processes on different levels of information processing. The intention of this project is a fundamental analysis and the theoretical development of the cognitive theory of dissociation, based on the use of qualitative methods for utilization in clinical work and research.
Deutsch
“Wie erleben Betroffene mit psychischen Störungen dissoziative Phänomene?"

Lassen sich die Stadien der Dissoziation nach der Kognitiven Theorie von Kennedy et al. (2004) aus ihrer Perspektive rekonstruieren? Dissoziation als Konstrukt umfasst eine Reihe psychologischer Prozesse (z.B. absorptiv-imaginatives Erleben, Depersonalisation, Identitätskonfusion, emotionale Taubheit)Dissoziative Symptome treten auch als Merkmale psychischer Störungen auf und werden als Negativprädiktor für das psychotherapeutische Behandlungsergebnis diskutiert (Braakmann et al., 2007; Foa, Riggs, Massie & Yarczower, 1995;  Michelson, June, Vives, Testa & Marchione, 1998; Rufer et al., 2006). Das Kognitive Modell fokussiert erstmalig die Erklärung der psychologischen Prozesse, die bei der Entstehung und Aufrechterhaltung dissoziativer Phänomene wirksam sind (Kennedy et al., 2004). Dissoziation wird als ein Produkt der Abkopplung mentaler Prozesse auf verschiedenen Ebenen der Informationsverarbeitung verstanden.

Das Anliegen des vorliegenden Projekts besteht darin, die Kognitive Theorie der Dissoziation einer genaueren Überprüfung zu unterziehen und bei Bedarf mit Hilfe qualitativer Methoden weiterzuentwickeln, um sie für klinische Arbeit und Forschung nutzbar zu machen.
„ADIPOSITAS“  Serious Game zur Unterstützung der psychotherapeutischen Behandlung von Adipositas bei Kindern
"ADIPOSITAS" Serious games to support psychotherapeutic tre­at­ment of obe­sity in child­ren and ado­lescents:
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof.in Dr.in Brigitte Sindelar; Univ.-Prof.in Dr.in phil. habil. Christiane Eichenberg
Projektlaufzeit: 01.01.2015 - 31.12.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie und Entwicklungsforschung
Themenbereich:
  • Neue Medien in der Kinder und Jugendlichenpsychotherapie
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof.in Dr.in Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at); Univ.-Prof.in Dr.in phil. habil. Christiane Eichenberg (eichenberg@sfu.ac.at

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.01.2015 - 31.12.2016

Drittmittel:

Oberösterreichische Gebietskrankenkasse

Beschreibung:

Englisch
Designing a Serious Game to support the psychotherapeutic treatment of co-morbid disorders of obese adolescents
Deutsch
Konzeption eines Serious Games zur Unterstützung bei der psychotherapeutischen Behandlung komorbider Störungen bei adipösen Jugendlichen
Durchführung einer Evaluation der Probekurse im Projekt: „Kinder aus suchtbelasteten Familien – Entwicklung und Erprobung eines internetbasierten Schulungsmoduls.“
Implementation of an evaluation of the test-training within the project: „Children in families with addiction problems – development and trial of an internet-based training module.”
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Kathrin Mörtl
Projektlaufzeit: 01.05.2017 - 30.04.2018
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • E-Mental Health
ProjektleiterIn:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Projektteam:

Birgitta Schiller, BA.pth. (birgitta.schiller@sfu.ac.at); Isabella Wagner, BSc. 

KooperationspartnerIn:

Prof. Dr. Ute Ziegenhain / Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie/Psychotherapie Ulm

Projektlaufzeit:

01.05.2017 - 30.04.2018

Drittmittel:

Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie/Psychotherapie Ulm

Beschreibung:

Englisch
The project’s aim is the development of an internet-based training module for assessing parenting skills, as well as the assessment of burdens or rather potential (development-) risks for children in families with addiction problems. The internet-based module is established on the internet-platform of the E-Learning-course “Early help and early intervention in child protection”, which is flanked by Blended-Learning- Lectures.  Recipients are employees of Addiction Assistance Centres as well as child- and youth welfare.   The objective of the qualitative evaluation is the determination of a tangible implementation of the content in a work routine, of appearing difficulties and possible contentual gaps in the training module. The resulting insights should help to stabilize and to implement adaptions of the lecture to improve the further training.   The analysis of the qualitative data elaborated at the SFU is conducted in cooperation with the University Medical Centre for Children and Youth Psychiatry and Psychotherapy in Ulm, and developed in cooperation with the “Paritätischen Wohlfahrtsverband Baden-Württemberg.”
Deutsch
Ziel des Projektes ist die Entwicklung eines internetbasierten Schulungsmoduls für die Einschätzung von elterlichen Erziehungskompetenzen sowie von Belastungen bzw. möglichen (Entwicklungs-)Gefährdungen von Kindern aus suchtbelasteten Familien. Das internetbasierte Schulungsmodul wird auf der Internet-Plattform des E-Learning-Kurses „Frühe Hilfen und frühe Interventionen im Kinderschutz“ angesiedelt und von Blended-Learning-Kursen flankiert. Adressaten sind Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter von Suchthilfeeinrichtungen sowie aus der Kinder- und Jugendhilfe.   Ziel der qualitativen Evaluation ist die Ermittlung der konkreten Umsetzung der Inhalte im Arbeitsalltag, dabei auftretender Schwierigkeiten und möglicher inhaltlicher Lücken im Probekurs. Die gewonnenen Erkenntnisse sollen dazu beitragen bei einer Verstetigung des Kurses Adaptionen vorzunehmen und den Kurs zu verbessern.   Die an der SFU ausgeführte Analyse der qualitativen Daten wird in Kooperation mit der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendlichenpsychiatrie und Psychotherapie in Ulm durchgeführt. Die Studie wurde in Zusammenarbeit des Paritätischen Wohlfahrtsverband Baden-Württemberg entwickelt.
Edelweiß
Edelweiss
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Johannes Reichmayr
Projektlaufzeit: 01.03.2012 - 01.02.2013
Forschungsschwerpunkt:
  • Psychotherapie und Gesellschaft
Themenbereich:
  • Arbeit und psychische Gesundheit
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Johannes Reichmayr (johannes.reichmayr@sfu.ac.at

Projektteam:

Dr. Monika Lengauer; Univ.-Ass. Zuzana Kovacovsky, MSc. 

KooperationspartnerIn:

Verein der Freunde des Nationalparks Hohe Tauern; Nationalparkverwaltung Tirol, die Caritas der Erzdiözese Wien, das Land Tirol

Projektlaufzeit:

01.03.2012 - 01.02.2013

Drittmittel:

Jacobs Foundation Schweiz

Beschreibung:

Englisch
Transdisciplinary cooperation with several partners (Tyrol National Park Administration, Caritas - Archdiocese Vienna, Province of Tyrol). The SFU implemented the accompanying evaluation. The project’s aim was to support 20 unaccompanied underage male refugees regarding their professional integration in Austria. It also aimed at promoting key social skills and cultural learning through natural education services and creating intercultural exchange directly at the Hohe Tauern National Park.
Deutsch
Transdisziplinäre Kooperation mit mehreren Partnern (Nationalparkverwaltung Tirol, die Caritas der Erzdiözese Wien, das Land Tirol ). Die SFU wurde mitder Begleitevaluation betraut.Ziel des Projektes war es, 20 unbegleitete jugendliche männliche Flüchtlinge mittels eines Bündels von Maßnahmen bei ihrer beruflichen Integration in Österreich zu unterstützen. Weitere Schwerpunkte: der Förderung sozialer Schlüsselkompetenzen und kulturellen Lernens durch Naturvermittlungsangebote sowie Schaffung interkultureller Austauschmöglichkeiten direkt im Nationalpark Hohe Tauern.
Religiöse Bildung in Schulen in Europa
Religious Education at Schools in Europe
Educazione religioso in le scuole in Europa
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Prof. i.R. Dr. Martin Jäggle
Projektlaufzeit: 01.01.2012 - 14.03.2018
Forschungsschwerpunkt:
  • Kulturpsychologie
Themenbereich:
  • Bildung
ProjektleiterIn:

Prof. i.R. Dr. Martin Jäggle 

Projektteam:

Martin Rothgangel; Philipp Klutz; Monika Solmayr; Margret Jaeger 

KooperationspartnerIn:

Prof. i.R. Dr. Martin Jäggle/Universität Wien

Projektlaufzeit:

01.01.2012 - 14.03.2018

Drittmittel:

Wien Kultur

Beschreibung:

Englisch
This research project is based on the concept M. Rothgangel and B. Schröder present in their volume: Protestant Religious Education in the Provinces of the German Federal Republic, Leipzig 2009, in which they analyze and present the organizational structure of religious education in all 16 German provinces on the basis of ten fundamental questions. Six volumes containing the results of the research will be released in the book series: “Wiener Forum für Theologie und Religionswissenschaft” (Viennese Forum of Theology and Religion) published by the Protestant and Catholic theological departments of the University of Vienna (Vienna University Press by V&R). The editors thereof are Martin Jäggle and Martin Rothgangel.The following thirteen topics are foundational for all six volumes:
  1. Socio-religious background (of the country, especially in relation to important changes, resulting from migration, for example)
  2. Legal Frameworks of RE and the relationship between religious communities and the state
  3. Developments in the country’s education policies
  4. Role of religiously sponsored schools, including any changes and developments, legal relationships
  5. Conceptions and tasks of RE
  6. Practice/reality of RE in different schools
  7. Observations on alternative subjects/learning areas like ethics, philosophy etc.
  8. Dealing with religious diversity
  9. Religion in schools outside of RE
  10. Training of teachers of RE: institutes, structures, priorities issues
  11. Empirical research concerning RE
  12. Desiderata and challenges for RE in a European context
  13. Further information (e.g., relevant literature on RE, institutions, websites)

Leben und Wirken von Robert Glücksmann
Life and work of Robert Glücksmann
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Prof. Dr. Alexandre Panosso Netto
Projektlaufzeit: 01.01.2012 - 31.12.2019
Forschungsschwerpunkt:
  • Medizinanthropologie
Themenbereich:
  • Tourismuswissenschaften
ProjektleiterIn:

Prof. Dr. Alexandre Panosso Netto (panosso@usp.br

Projektteam:

Prof. Dr. Felix Tomillo Noguero †; Mag. Dr Margret Jaeger (margret.jaeger@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

Prof. Dr. Alexandre, Panosso Netto/Universidade de Sao Paulo; Prof. Dr. Felix, Tomillo Noguero †

Projektlaufzeit:

01.01.2012 - 31.12.2019

Drittmittel:

im Moment ohne Finanzierung

Beschreibung:

Englisch
The project was developed after a similiar research project of Alexandre Panosso Netto, who´s mentor was Felix Tomillo Noguero, who died in 2014.
It presents the life and work of the German-Jewish tourism scientist Robert Glücksmann, who died 1942 in concentration camp Theresienstadt due to Parkinson disease. Due to different reasons this scientist is internationally not well known. The presentation of his work contributes to rewrite the history of tourism science.
One article was already published in 2014 in Portuguese. The book will be published in 2019.
Deutsch
Das Projekt entstand aus einer vorherigen Forschungsarbeit von Prof. Panosso Netto, dessen Mentor Prof. Tomillo Noguero war, der 2014 verstorben ist. Es bearbeitet das Leben und die Werke des deutsch-jüdischen Tourismuswissenschafters Robert Glücksmann, welcher 1942 in Theresienstadt an den Folgen einer Parkinsonerkrankung starb. Der Wissenschafter ist international aus verschiedenen Gründen nur eingeschränkt bekannt. Die Bekanntmachung seiner Arbeiten leistet jedoch einen Beitrag zur Neuschreibung der Geschichte der Tourismuswissenschaft. Eine Publikation dazu erschien bereits 2014 auf Portugiesisch. Das Buch erscheint 2019.
Magisches Denken in verschiedenen Ländern und Jahrhunderten
Magical Thinking in Different Countries and Centuries
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Prof. Meike Watzlawik; Roja Massoumi
Projektlaufzeit: 01.01.2009 - 31.12.2018
Forschungsschwerpunkt:
  • Kulturpsychologie
Themenbereich:
  • Historische Perspektiven
ProjektleiterIn:

Prof. Meike Watzlawik (meike.watzlawik@sfu-berlin.de); Roja Massoumi (roja.massoumi@gmail.com

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

Roja Massoumi, Karl-Franzens-Universität Graz, Austria; Min Han, Woosong University, Daejeon, South Korea

Projektlaufzeit:

01.01.2009 - 31.12.2018

Drittmittel:

teilfinanziert durch die Humboldt-Stiftung (Feodor-Lynen-Stipendium)

Beschreibung:

Englisch
Construction of magical thinking has been central for human cognitive adaptation to uncertainty of living. In this project, we compare how such thinking is culturally constructed across different countries (Germany, United States, Turkey, India, South Korea) and historical periods (1920s and today). Starting from Heinz Werner’s and Marta Muchow’s work on magical thought in the 1920s continues, we demonstrate how reanalysis and replication of empirical data from other historical periods can be a productive epistemological step in comparison with current historical phenomena.
Angst in der Katastrophenforschung
Fear in disaster research
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. DDr. Bernd Rieken
Projektlaufzeit: 01.06.2017 - 31.12.2019
Forschungsschwerpunkt:
  • Psychotherapie und Gesellschaft
Themenbereich:
  • Psychopathologie und Gesellschaft
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. DDr. Bernd Rieken (bernd.rieken@univie.ac.at

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

Katastrophennetz KatNet e.V., c/o Katastrophenforschungsstelle (KFS), Freie Universität Berlin, Carl-Heinrich-Becker-Weg 6–10, D-12165 Berlin

Projektlaufzeit:

01.06.2017 - 31.12.2019

Drittmittel:

Druckkostenzuschuss Publikation Sammelband

Beschreibung:

Englisch
While psychology and in particular depth psychology intensively deal with the phenomenon of fear, it is less frequently discussed in other disciplines. This applies to natural sciences as well as social sciences and humanities. Even in disaster research dealing with fears appear comparatively rare. 
Similarly, fears seem to play only an inferior role in the handling of catastrophes as they are replaced in precautions by risk and calculation, that appears much more rational. Moreover though they are taken as understandable, they are nevertheless seen as pathological coping reactions of the population and therefore are only rarely taken into account.
Consequently an explicit reference to fears is altogether less often present in catastrophe research as well as in practice than would be expected. Especially if one keeps in mind that potential as well as real catastrophes can cause great anxiety among affected decision makers and helpers. 
Therefore it makes sense to discuss the significance of fear in disaster research and the  handling of disasters more accurately.
Deutsch
Während sich Psychologie und insbesondere Tiefenpsychologie intensiv mit dem Phänomen Angst befassen, wird sie in anderen Disziplinen seltener thematisiert. Das gilt für Natur- genauso wie für Sozial- und Geisteswissenschaften. Selbst in der Katastrophenforschung tauchen Ängste vergleichbar selten auf. Ebenso scheinen Ängste auch im praktischen Umgang mit Katastrophen nur eine ungeordnete Rolle zu spielen, werden sie in der Vorsorge doch durch viel rationaler erscheinende Risiken und entsprechende Kalküle ersetzt oder in der Bewältigung als zwar verständliche, aber dennoch pathologische Reaktionen der Bevölkerung gefasst, ohne dass diesen viel Raum gegeben würde.
So ist insgesamt in der Katastrophenforschung wie in der -praxis ein expliziter Bezug zu Ängsten weniger oft vorhanden, als man vermuten könnte, wenn man sich vor Augen hält, dass potentielle wie reale Katastrophen bei Betroffenen, Entscheiderinnen/Entscheidern und Helferinnen/Helfern große Ängste auszulösen vermögen.
Daher erscheint es sinnvoll, einmal etwas genauer die Bedeutung der Angst für die Katastrophenforschung und den praktischen Umgang mit Katastrophen zu erörtern.
(Alltags-) Kulturen psychosozialer Versorgung
(Everyday) Cultures of Psychosocial Welfare
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Mag. Markus Wrbouschek
Projektlaufzeit: 02.05.2016 - 30.04.2021
Forschungsschwerpunkt:
  • Kulturpsychologie
Themenbereich:
  • Psychosoziale Versorgung
ProjektleiterIn:

Mag. Markus Wrbouschek (markus.wrbouschek@sfu.ac.at

Projektteam:

Lisa-Marie Koch, Bsc. (lisa-marie.koch@sfu.ac.at); Mag. Julius Metzler (julius.metzler@sfu.ac.at); Mag. Gregor Wasicky (gregor.wasicky@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

02.05.2016 - 30.04.2021

Drittmittel:

eigenfinanziert

Beschreibung:

Englisch
The field of psychosocial welfare has undergone significant transformations over the past years. While traditional disciplines (Psychology, Psychiatry, Psychotherapy) seem to orient toward institutionalization there seems to be a growing number of welfare service providers on who try to position them as - often low-threshold - alternatives to therapy. Our project is based on the assumption that this development leads to two consequences: 1. traditional notions of "the psychosocial" and understandings of what "welfare" means in different contexts tend to blur. 2. The same notions and understandings are no longer informed primarily by the disciplinary standards and framewords of the established psy-disciplines (Psychotherapy, Psychiatry, Psychology), but permeated by influnces from a wider field of semi-institutionalized and everyday cultures of the psychosocial. Hence, our project is based on the following open question: How do psychosocial welfare providers relate to (everyday) cultures of the psychosocial? The questions allows two specifications. The first overlaps with what is currently investigated as 'psychologization'/'therapeutization of the life-world. the second reverses the direction of the investigation and aims at understanding how everyday notions and practices of the psychosocial permeate more institutionalized psy-disciplines.
Within our project we aim to address this question first by asking how traditional psy-disciplines relate to (everyday) cultures of the psychosocial. In further project phases we aim to consciously including psy-practices that are more on the fringe of what is usually called psychosocial welfare (certain body practices, esoterical/spiritual psy-services, but also the booming field of counselling/coaching/training, ...).
Quo Vadis? Zur Zukunft der UHNWI-Mobilität im 21. Jahrhundert
Quo Vadis? UHNWI-Mobility in the 21st Century
Quo Vadis? Il Futuro della Mobilità degli UHNWI nel 21 Secolo
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Assoc. Prof. Dr. Tarek el Sehity, Ph.D.
Projektlaufzeit: 01.08.2017 - 31.07.2019
Forschungsschwerpunkt:
  • Wirtschaftspsychologie
Themenbereich:
    ProjektleiterIn:

    Assoc. Prof. Dr. Tarek el Sehity, Ph.D. (tarek.el-sehity@sfu.ac.at

    Projektteam:

     

    KooperationspartnerIn:

    Dr., Raffaella, Pocobello, Institute of Cognitive Sciences and Technologies - National Research Council Italy

    Projektlaufzeit:

    01.08.2017 - 31.07.2019

    Drittmittel:

    Research financed by the Dr. Ing. h.c. F. Porsche A.G. and Bentley Motors.

    Beschreibung:

    Englisch
    This research has been commissioned by Porsche AG and Bentley Motors with the basic concern of understanding the ongoing technological developments in the automobility sector (AI and Self-driving cars, Electromobility, communication technologies) from the perspective of UHNWI-consumers. These technological developments have the potential of bringing about not just some new technical features to the automobile but are potentially going to bring about a redefinition of the product itself.
    Provided the newness of the research topic, we opted for an inductive data-driven approach: Grounded Theory. This method offers a set of flexible guidelines with an emphasis on data analysis, involving simultaneous data collection and analysis, uses comparative methods and provides tools for constructing theories.
    Since it is mainly the future trend of mobility forming the primary interest of this study, we directed the sampling process towards a greater share of young- and female participants in the study - likely to bring about several confounding variables: a reduced share of founders in our sample and a higher share of heirs from older family-trees.
    A selected sample of 25 UHNW individuals (about 50% being current Porsche or Bentley clients) are approached for an expert-interview taking between 60 and 120 minutes. Interviewees are granted full confidentiality in written form. Other than being an interview about “their mobility” no apriori information about the content of the interview is disclosed prior to the interview.