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Grubenunglück Lassing
Lassing mining disaster
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. DDr. Bernd Rieken
Projektlaufzeit: 01.10.2010 - 31.12.2017
Forschungsschwerpunkt:
  • Psychotherapie und Gesellschaft
Themenbereich:
  • Psychopathologie und Gesellschaft
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. DDr. Bernd Rieken (bernd.rieken@univie.ac.at

Projektteam:

Mag. Brigitte Strohmeier (b.strohmeier@aon.at

KooperationspartnerIn:

Mag. Brigitte Strohmeier

Projektlaufzeit:

01.10.2010 - 31.12.2017

Drittmittel:

Druckkostenzuschuss Publikation

Beschreibung:

Englisch
The mining disaster at Lassing occurred the morning of 17 July 1998. Ten people died trying to save a trapped man. The question is how the locals dealt with the disaster
Deutsch
Bei dem Grubenunglück in der obersteirischen Gemeinde Lassing starben zehn Bergleute eines Rettungstrupps, die ausgerückt waren, um einen Verschütteten zu retten. Untersucht wird, inwieweit die Einheimischen die Katastrophe verarbeitet haben.
Psychotherapy in different countries
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Alfred Pritz; Dr.in Kathrin Mörtl
Projektlaufzeit: 01.10.2013 - 31.12.2014
Forschungsschwerpunkt:
  • Grundlagenforschung der Psychotherapiewissenschaft
Themenbereich:
  • Kultur und Interkulturelles
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Alfred Pritz; Dr.in Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Projektteam:

Anna Dourdouma, (PhD, Greece); Branka Milic, (MA, Serbia); Igor Okorn, (PhD, Slovenia); Snezana Petrovic, (PhD, Serbia); Erzsebet Fanni-Toth, (Postdoc) 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.10.2013 - 31.12.2014

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
In this research circle we (coordinator/supervisor Kathrin Mörtl and independent MA and PhD students) are studying psychotherapy worldwide from different perspectives: historical development, patients´experiences in specific therapy modalities and legal aspects of psychotherapy. So far we have works from Greece, Serbia, Slovenia, Slovakia/Hungary. Focus on qualitative methods.
Bleigehalt im Blut und kognitive Funktionen: Eine Metaanalyse
Blood Lead Levels and Cognitive Functioning: A Meta-Analysis
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. DDr. Alfred Barth
Projektlaufzeit: 01.07.2016 - 01.07.2018
Forschungsschwerpunkt:
  • Arbeitspsychologie
  • Klinische Psychologie
Themenbereich:
  • Arbeits-und umweltbezogene Krankheiten
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. DDr. Alfred Barth (alfred.barth@sfu.ac.at

Projektteam:

Thomas Vlasak, BSc (thomas.vlasak@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

Dr.in Galateja Jordakieva / Medizinische Universität Wien; Priv.-Doz. Dr. Timo Gnambs / Leibnitz-Institut für Bildungsverläufe e.V.; Mag. Dr. Christoph Augner MBA / Paracelsus Medizinische Privatuniversität; Ao. Univ.-Prof. Dr. MSc MBA, Richard, Crevenna / Medizinische Universität Wien; Priv.-Doz. Dr., Robert, Winker / Krankenanstalt der Krankenfürsorgeanstalt der Bediensteten der Stadt Wien;

Projektlaufzeit:

01.07.2016 - 01.07.2018

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
The neurotoxicity of lead is well-known and even low exposure levels potentially impact neurocognitive abilities. This meta-analysis aimed to investigate associations between neurocognitive performance and lead exposure in adults and further assess potential effect thresholds. Articles indexed in Medline published until January 2017 reporting associations between lead exposure, blood lead, cognitive abilities and sensomotoric performance were included. The unbiased, standardized mean differences g between lead exposure and control groups extracted from the primary studies were pooled using a three-level, random-effects meta-analytic model with a restricted maximum likelihood estimator. Moderator analyses were conducted using weighted, mixed-effects regression analyses
Deutsch
Die Neurotoxizität von Blei ist ausführlich bekannt und selbst ein geringes Expositionsniveau beeinflusst die neurokognitiven Fähigkeiten potentiell. Das Ziel der vorliegenden Metaanalyse ist den Zusammenhang zwischen den neurokognitiven Leistungen und der Exposition gegenüber Blei bei Erwachsenen zu untersuchen. Darüber hinaus werden potentielle Schwellenwerte bezüglich des Expositionsniveaus von Blei erfasst. Für die Untersuchung wurden wissenschaftliche Studien inkludiert, die bis zum Jänner 2017 in Medline veröffentlicht wurden und den Zusammenhang zwischen Exposition gegenüber Blei, kognitiven Funktionen und sensomotorischen Leistungen untersuchten. Die erwartungstreuen, standardisierten Mittelwertsdifferenzen g zwischen den Expositions- und Kontrollgruppen aus den angegebenen Studien wurden durch ein dreistufiges, metaanalytisches Modell mit zufälligen Effekten und residualen Maximum Likelihood Schätzern gepoolt. Außerdem wurden Moderatoranalysen anhand gewichteter Regressionsanalysen mit Mischeffekten berechnet.
Legalisierung? Eine Metaanalyse über Cannabiskonsum und Bipolare Störungen
Legalize it? A meta-analysis on cannabis consume and bipolar disorders
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. DDr. Alfred Barth
Projektlaufzeit: 01.11.2017 - 01.05.2019
Forschungsschwerpunkt:
  • Klinische Psychologie
  • Gesundheitspsychologie
Themenbereich:
  • Sucht
  • Störungsspezifische Forschung
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. DDr. Alfred Barth (alfred.barth@sfu.ac.at

Projektteam:

Thomas Vlasak, BSc (thomas.vlasak@sfu.ac.at); Felicitas Auersperg, Msc (felicitas.auersperg@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.11.2017 - 01.05.2019

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
The subject of legalization of the consumption of the substance cannabis, that is illegal in the majority of countries, is proceeding. Therefore it seems like a necessity regarding the consumers to investigate the effects of cannabis consumption. The aim of this study is to study the relationship between cannabis consumption and bipolar disorders. For that purpose studies indexed in PubMed from 2000 to 2018 were included, that investigated the potential association between the consumption of the drug and bipolar disorders. In advance a systematic metaanalysis was carried out in which odds ratios and adjusted odds ratios were selected as effects sizes while different effect sizes were converted by standardised transformations. Effect sizes were calculated in such a way that positive values display a higher probability of showing a bipolar disorder.
Deutsch
Die Thematik der Legalisierung der noch in den meisten Ländern als illegal eingestuften Substanz „Cannabis“ schreitet weiter voran. Aus diesem Grund scheint es als eine Notwendigkeit zum Schutz der KonsumentInnen, die Wirkungen von Cannabiskonsum zu untersuchen. Das Ziel der vorliegenden Studie ist es, den Zusammenhang zwischen Cannabiskonsum und bipolaren Störungen zu erforschen. Dazu wurden Studien von PubMed im Zeitraum von 2000 bis 2018 herangezogen, die sich mit einer potentiellen Verbindung zwischen dem Konsum der Droge und bipolaren Störungen befassten. Im Anschluss wurde eine systematische Metaanalyse durchgeführt wobei Odds Ratios und angepasste Odds Ratios als Effektstärken gewählt wurden. Differenzierte Effektstärken wurden durch standardisierte Transformationen umgewandelt. Die Auswirkungen wurde dahingehend berechnet, dass positive Werte eine höhere Wahrscheinlichkeit einer Bipolaren Störung darstellten.
Scheidungseffekte: Eine Metaanalyse über die Folgewirkungen auf die nächste Generation (vorläufig)
Long-term effects of parental divorce: A Meta-analysis of the impact on the next generation (in progress)
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. DDr. Alfred Barth
Projektlaufzeit: 01.10.2016 - 01.12.2018
Forschungsschwerpunkt:
  • Klinische Psychologie
  • Entwicklungspsychologie, Entwicklungspsychopathologie, Kinder- und Jugendlichenpsychologie
Themenbereich:
  • Klinische Kinder- und Jugendlichenpsychologie
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. DDr. Alfred Barth (alfred.barth@sfu.ac.at

Projektteam:

Thomas Vlasak, BSc (thomas.vlasak@sfu.ac.at); Felicitas Auerperg, Msc (felicitas.auersperg@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

Dr. Ivo Ponocny / MODUL Privatuniversität Wien

Projektlaufzeit:

01.10.2016 - 01.12.2018

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Marriage was considered the formation point of building a family for a long time, as recognised by the law of european countries. Due to this understanding, it comes to no surprise, that the increasing divorce rates are discussed in relation to possible effects on offsprings. The aim of this study is to quantify the association between the effects of parental divorce on the variables „depression“, „anxiety“, „suicide“, „alcohol“, „drugs“ and „mental health“ of involved offsprings. Studies published in PubMed regarding the period of 1990 until 2017 that investigated the effects of parental divorce on the involved offsprings were included. We carried out a systematic meta-analysis selecting odds ratios and adjusted odds ratios as the effect size. For studies that did not report the appropriate effect sizes, transformation formulas were applied to convert  them into comparable measures. Effect sizes were calculated in such a way that positive values display a higher probability of the various outcome variables manifested in the involved offsprings.
Deutsch
Die Ehe galt lange Zeit als Fundament für die Familiengründung, wie es das Recht der europäischen Länder anerkennt. Aufgrund dieses Verständnisses ist es nicht verwunderlich, dass die steigenden Scheidungsraten in Bezug auf mögliche Auswirkungen auf Nachkommen diskutiert werden. Ziel dieser Studie ist es den Zusammenhang zwischen den Auswirkungen der elterlichen Scheidung auf die Variablen „Depression“, „Ängstlichkeit“, „Suizid“, „Alkohol“, „Drogen“ und „psychische Gesundheit“ beteiligter Nachkommen zu quantifizieren. Für die vorliegende Analyse wurden Studien eingeschlossen, die in PubMed von 1990 bis 2017 publiziert wurden und die Scheidungseffekte auf den Nachwuchs untersuchten. Für die Berechnungen wurde eine systematische Meta-Analyse durchgeführt, wobei Odds Ratios und angepasste Odds Ratios als Effektgröße ausgewählt wurden. Für Studien, die entsprechende Effektstärken nicht berichteten, wurden Transformationsformeln angewendet, um sie in Bezug setzen zu können. Effektstärken wurden dahingehend berechnet, dass positive Werte eine höhere Wahrscheinlichkeit wiederspiegelten, die verschiedenen Variablen bei den Nachkommen beobachten zu können.
Deutsche Validierung des Clinical Outcome Routine Evaluation – Outcome Measure (CORE-OM)
coming soon
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft, Psychologie
ProjektleiterIn: Ass.-Prof. Dr. Diana Braakmann; Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo
Projektlaufzeit: 01.01.2009 - 31.12.2011
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Prozessforschung
ProjektleiterIn:

Ass.-Prof. Dr. Diana Braakmann (diana.braakmann@sfu.ac.at); Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo (omar.gelo@sfu.ac.at

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

Evans, Nottingham Universität (UK)

Projektlaufzeit:

01.01.2009 - 31.12.2011

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Project aim is the development and evaluation of a CORE_OM version in german language. Furthermore, german versions shall be made available for clinical use. Publications will be submitted until end of 2011. This instrument is inteded to be used for quality-assurance puposes on a long-term perspective in the outpatient clinic.

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Deutsch
Ziel dieses Projekt ist es, eine deutschsprachige Version des CORE-OMs zu entwickeln und zu vali-dieren, um sie für klinische Anwendung und Forschung nutzbar zu machen. Eine Publkation soll bis Ende 2011 eingereicht werden. Ein langfristiger Einsatz des Instruments in der Qualitätssicherung der Ambulanz ist vorgesehen
WISC-IV profiles in children affected by Learning Disabilities and/or Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD)
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Dr. Simona Scaini
Projektlaufzeit: 05.11.2016 - 31.12.2018
Forschungsschwerpunkt:
  • Entwicklungspsychologie, Entwicklungspsychopathologie, Kinder- und Jugendlichenpsychologie
  • Klinische Psychologie
Themenbereich:
  • Klinische Kinder- und Jugendlichenpsychologie
ProjektleiterIn:

Dr. Simona Scaini (s.scaini@milano-sfu.it

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

-

Projektlaufzeit:

05.11.2016 - 31.12.2018

Drittmittel:

-

Beschreibung:

Englisch
Objective

The label “Learning Disabilities” (LD) refers to an umbrella construct in which different developmental disorders are compelled. They are characterized by difficulties in one or more domains of school skills (reading, writing and arithmetic) and they can not be ascribed to the lack of education, to intellectual disabilities or sensory and/or neurological deficits. The aim of the present study, quantitative in nature, is to analyze cognitive profiles measured by the Wechsler Intelligence Scale for Children. Fourth Edition (WISC-IV) in an Italian speaking sample of children (7-13 years old) affected by different LD (200 children affected by Dyslexia, 200 children affected by Dysorthography, 200 children affected by Dyscalculia) and/or Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (200 children) compared to a control group. Several benefits could derive from this research line. First of all, by jointly evaluating cognitive profiles and other neuropsychological tests, a more reliable clinical tool for assessing patients’ symptomatology could be developed, thus improving assessment processes. Moreover, changes in cognitive profiles could be used as a primary measure in evaluating treatment efficacy. From a methodological point of view, our sample will include children who will refer to several diagnostic centers of developmental psychology in Italy for learning difficulties. Scores obtained in WISC-IV subtests will be compared in order to understand deficit in cognitive abilities peculiar of these diagnostic categories. The neuropsychological assessment of LD, ADHD, Cognitive Abilities and the rating of the emotional-behavioral phenotypes will be realized using standardized test. Statistical analyses, such as independent-samples t-test and chi-square test, will be used to compare both sub-tests mean scores and ipsative mean scores among our groups. Parents will be informed about the aims of the research and will sign an informed consent in order to allow their children’s participation in the study in accordance with Declaration of Helsinki.
Studie der Sozialen Repräsentationen des Gehorsams und Ungehorsams junger Erwachsener
Study on social representations of obedience and disobedience with young adults
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft, Psychologie
ProjektleiterIn: Dr. Amrei C. Zopf-Jörchel; Univ.-Prof. Dr. Omar C. Gelo
Projektlaufzeit: 01.01.2013 - 31.12.2015
Forschungsschwerpunkt:
  • Kulturpsychologie
Themenbereich:
  • Migration
ProjektleiterIn:

Dr. Amrei C. Zopf-Jörchel; Univ.-Prof. Dr. Omar C. Gelo 

Projektteam:

Simone Curly, MSc.; Dominik Stefan Mihalits, BSc.; Michael Mitterwallner, BSc. 

KooperationspartnerIn:

Allgemeine Projektleitung: Dr.in Maura Pozzi & Prof. Francesco Fattori (Department Psychologie, Katholische Universität Mailand, Italien); Kooperationspartner: University of East London, GB, East Carolina University, USA

Projektlaufzeit:

01.01.2013 - 31.12.2015

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
This study researches the relationships between individuals and authorities. To this end, the study uses the theoretical concept of social representations (Moscovici, 1961) for examining concrete levels of everyday meanings and structures of obedience and disobedience. The aim is to carry out a qualitative transnational survey of the social representations of obedience and disobedience with young adults and to compare both the structure and content of these terms within and between countries. Thus the main characteristics of today's understanding of obedience and disobedience are analyzed and a better understanding of the relationships between individuals and authorities should be achieved. Participating countries are Italy - with project leads Maura Pozzi and Francesco Fattori (Catholic University Milan), UK (University of East London), and the US (East Carolina University).
Deutsch
Die Studie der Sozialen Repräsentationen des Gehorsams und Ungehorsams junger Erwachsener gilt dem Interesse der Beziehungsgestaltung zwischen individuellen Personen und Autoritäten. Hierzu setzt die Studie mittels des theoretischen Konzeptes der Sozialen Repräsentationen (Moscovici, 1961) bei der konkreten Ebene der alltäglichen Bedeutungsgehalte und Sinnstrukturen von Gehorsam und Ungehorsam an. Ziel der Studie ist eine qualitative länderübergreifende Erhebung und Untersuchung der Sozialen Repräsentationen von Gehorsam und Ungehorsam junger Erwachsener, um sowohl die Struktur als auch den Inhalt dieser Begrifflichkeiten innerhalb von und zwischen Ländern zu vergleichen. Hierdurch sollen die Hauptmerkmale des heutigen Verständnisses von Gehorsam und Ungehorsam als auch in weiteren Schritten ein besseres Verständnis der Beziehungen zwischen Personen und Autoritäten erlangt werden. Beteiligte Länder sind derzeit Italien mit der Projektleitung von Dr.in Maura Pozzi und Prof. Francesco Fattori (Katholische Universität, Mailand), Großbritannien (University of East London) und die USA (East Carolina University).
Erinnerungen an Gustav Ichheiser
Memories of Gustav Ichheiser
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Dr. Amrei Zopf-Jörchel
Projektlaufzeit: 01.09.2015 - 31.12.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Kulturpsychologie
Themenbereich:
  • Erinnerungskulturen
ProjektleiterIn:

Dr. Amrei Zopf-Jörchel 

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.09.2015 - 31.12.2016

Drittmittel:

Zukunftsfonds der Republik Österreich, P15-2222

Beschreibung:

Englisch
On the life and work of a displaced social scientist (publication in English by publishing house Springer)
Deutsch
Leben und Werk eines vertriebenen Sozialwissenschaftlers (Publikation in englischer Sprache im Verlag Springer)
Zur Konstruktion ‚der muslimischen Frau‘ im Spannungsfeld von Freiheit und Zwang
On the construction of 'Muslim women' between freedom and coercion
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Dr. Katharina Hametner
Projektlaufzeit: 01.03.2016 - 28.02.2017
Forschungsschwerpunkt:
  • Kulturpsychologie
Themenbereich:
  • Migration
ProjektleiterIn:

Dr. Katharina Hametner 

Projektteam:

Mag. Saša Durić; Gabriela Kielhorn; Lena Landertinger, BSc, BA; Anna-Maria Mayer; Isabel Prado Jacob, BA; Natalie Rodax, BSc; Mag Katharina Steinicke 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.03.2016 - 28.02.2017

Drittmittel:

MA 7 – Wissenschafts- und Forschungsförderung der Stadt Wien & Zukunftsfond der Republik Österreich

Beschreibung:

Englisch
This project researches the image of Muslim women constructed in the Austrian discourse and its impact on the everyday life of Muslim women living in Vienna. On the one hand, articles published in high-circulation Austrian women's magazines (Woman, Die Wienerin) from 2010 to today are examined, based on a critical discourse analysis. On the other hand, narrative interviews with Muslim women living in Vienna are conducted and evaluated, using a documentary method. By combining these two methods, the links between discursive structures and everyday practical experience should be analyzed. Based on high-circulation articles published in Austrian women's magazines from 2010 to today and narrative interviews with Muslim women living in Vienna, the image of Muslim women constructed in the Austrian discourse and its impact on the everyday life of Muslim women living in Vienna are examined.
Deutsch
Das Forschungsprojekt untersucht, welches Bild von Musliminnen im österreichischen Diskurs konstruiert wird und welche Rolle dieses Bild für den Lebensalltag von in Wien lebenden Musliminnen hat. Dafür werden einerseits Zeitschriftenartikel auflagenstarker österreichischer Frauenzeitschriften (Woman, Die Wienerin) aus dem Zeitraum 2010 bis dato anhand einer kritischen Diskursanalyse untersucht. Andererseits werden narrative Interviews mit in Wien lebenden Muslimininnen geführt und mittels dokumentarischer Methode ausgewertet. Im Zusammenspiel dieser beiden Analysen soll die Verknüpfung diskursiver Strukturen mit alltagspraktischer Erfahrung beleuchtet werden.

Anhand von Zeitschriftenartikel auflagenstarker österreichischer Frauenzeitschriften aus dem Zeitraum 2010 bis dato einerseits und  narrativer Interviews mit in Wien lebenden Muslimininnen wird untersucht, welches Bild von Musliminnen im österreichischen Diskurs konstruiert wird und welche Rolle dieses Bild für den Lebensalltag von in Wien lebenden Musliminnen hat.
PolitCIGs: Die Kulturen der Zigarette und die Kulturen des Politischen (Jena – Hamburg – Wien)
PolitCIGs: Cigarette cultures and political cultures (Jena - Hamburg - Vienna)
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Rainer Gries; Univ.-Prof. Dr. Gerhard Benetka
Projektlaufzeit: 01.10.2013 - 01.09.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Kulturpsychologie
Themenbereich:
  • Erinnerungskulturen
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Rainer Gries (rainer.gries@sfu.ac.at); Univ.-Prof. Dr. Gerhard Benetka (gerhard.benetka@sfu.ac.at

Projektteam:

Mag. Martin Fössleitner; MMag. Dr. Stefan Hampl (stefan.hampl@sfu.ac.at); Dr. Anna Schor-Tschudnowskaja (anna.schor-tschudnowskaja@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

Friedrich-Schiller-Universität Jena (FSU); Hamburger Museum der Arbeit

Projektlaufzeit:

01.10.2013 - 01.09.2016

Drittmittel:

Das deutsche Bundesministerium für Bildung und Forschung fördert diesen interdisziplinären Verbund innerhalb des Programmes „Die Sprache der Objekte: Materielle Kultur im Kontext gesellschaftlicher Entwicklungen“ seit Oktober 2013 für drei Jahre.

Beschreibung:

Englisch
The cigarette is one of the most prominent and complex products of the last century. Its characteristics - i.e. taste, smell, and appearance -, its symbolism and ways of consumption have always had a social-psychological and political dimension. The cigarette can thus be understood as a material seismograph for social and political developments. This is the main proposition of the "PolitCIGs" research network which brings together scholars from different disciplines, including historians based at Friedrich-Schiller-University Jena (FSU), experts in museology from the “Museum der Arbeit” in Hamburg, and psychologists based at Sigmund Freud University (SFU) in Vienna-Berlin-Paris. Using the cigarette as an example, "PolitCIGs" carries out pioneering research on the connections between cigarette/smoking cultures and political cultures in Germany and Austria during the 20th and 21st century. The scholars examine the degree to which political cultures were/are supported or challenged - directly or indirectly - when individuals, social groups, milieus, generations or whole societies communicate(d) about and through cigarettes. What kind of "politics" were/are hidden behind the innocent appearing white paper-clad cigarette? Which obvious or hidden political implications can be found in tobacco blends, packages, advertisements and in smoking cigarettes?
Deutsch
Die Zigarette zählt zu den prominentesten Produkten des vergangenen Jahrhunderts. Sie ist ein besonders sensibler Seismograph gesellschaftlicher und politischer Entwicklungen. Ihre Anmutungen, ihr Geschmack und Geruch, ihre Haptik und Symbolik, aber auch ihr Gebrauch und ihr Genuss, hatten und haben eminent sozialpsychologische und politische Dimensionen. So die grundlegende These des interdisziplinären Forschungsverbundes „PolitCIGs“, der sich aus Historikerinnen und Historikern der Friedrich-Schiller-Universität Jena (FSU), Museumswissenschaftlern des Hamburger Museums der Arbeit sowie Psychologinnen und Psychologen der Sigmund Freud PrivatUniversität Wien-Berlin-Paris (SFU) zusammensetzt. Am Beispiel der Zigarette untersucht „PolitCIGs“ erstmals, wie die Kulturen des Rauchens mit den politischen Kulturen in Deutschland und Österreich des 20. und 21. Jahrhunderts zusammenhängen: Inwieweit werden politische Kulturen direkt oder indirekt gestützt oder hinterfragt, wenn Individuen, soziale Gruppen, Milieus, Generationen oder ganze Gesellschaften über und durch Zigaretten kommunizieren? Welche Art von „Politik“ verbirgt sich hinter dem schönen (unpolitischen) Schein der Zigarette? Welche offenen und versteckten politischen Bezüge entdecken wir in den Tabakmischungen, in den Verpackungen, in der Werbung und im Zigarettenkonsum?
Generation In-between. Besatzungskinder und Besatzungsenkel in Österreich und Deutschland
Generation in-between. Children and grandchildren of the occupation in Austria and Germany.
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Rainer Gries
Projektlaufzeit: 01.09.2016 - 01.02.2019
Forschungsschwerpunkt:
  • Kulturpsychologie
Themenbereich:
  • Erinnerungskulturen
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Rainer Gries (rainer.gries@sfu.ac.at

Projektteam:

Univ.-Ass. Felicitas Auersperg, MSc. (felicitas.auersperg@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

Institut für Geschichte, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, BRD

Projektlaufzeit:

01.09.2016 - 01.02.2019

Drittmittel:

Jubiläumsfonds der Oesterreichischen Nationalbank

Beschreibung:

Englisch
This project is carried out in cooperation with the Modern History Department at the Institute of History, Otto-von-Guericke-University Magdeburg (Prof. Dr. Silke Satyukov). We research individual, development and social-psychology processes and examine the social and political dimensions of the history of occupation children.
Deutsch
In Zusammenarbeit mit dem Lehrstuhl für die Geschichte der Neuzeit am Institut für Geschichte der Otto-von-Guericke Universität Magdeburg (Prof. Dr. Silke Satjukow) verknüpfen wir die Erforschung der individual-, entwicklungs- und sozialpsychologischen Prozesse mit der Aufklärung der gesellschaftlichen und politischen Dimensionen der Geschichte der Besatzungskinder.

Nach dem Zweiten Weltkrieg wurden in Deutschland und in Österreich mindestens 450.000 Kinder von alliierten Soldaten und einheimischen Frauen geboren. Diese Besatzungskinder wurden von ihrem gesellschaftlichen Umfeld stigmatisiert und diskriminiert. Ihre Großeltern und ihre Mütter bürdeten ihnen zudem alle familiäre und soziale Schuld auf, sie sollten stellvertretend Sühne leisten.Die Besatzungskinder vermochten diese Bürde nicht zu tragen. Sie gaben die Last bewusst und unbewusst an ihre Kinder weiter, an die Besatzungsenkel, die sich heute auf den gesellschaftlichen Kommandohöhen befinden. 70 Jahre nach Kriegsende steht diese vierte Generation nunmehr vor der gleichwohl späten wie fundamentalen Aufgabe, die Folgen des Krieges und der Besatzung zu bewältigen: Wie ist es um die Europeanness der Enkel bestellt? Werden sie endlich den Krieg in den Seelen beenden können? Oder werden sie womöglich sogar die einstigen Demarkationslinien wieder in ihren Herzen und Köpfen aufrichten?
Child Group Therapy
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Prof. Dr. Dipl.-Psych. Volker Tschuschke
Projektlaufzeit: 01.01.2015 - 31.12.2021
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Prozessforschung
ProjektleiterIn:

Prof. Dr. Dipl.-Psych. Volker Tschuschke (volker.tschuschke@sfu-berlin.de

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

Wicher (Universität Graz), Biegler-Vitek (Universität Wien)

Projektlaufzeit:

01.01.2015 - 31.12.2021

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Development of a design and rater training to capture interactive group processes in child and adolescent group therapies; process-outcome study
Deutsch
Entwicklung eines Designs und Rater-Training zur Erfassung interaktiver Gruppenprozesse in Kinder- und Jugendlichen-Gruppentherapien; Prozess-Outcome-Studie
Neoadjuvant Chemotherapy with Patients Suffering from Primary Breast Cancer
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Prof. Dr. Dipl.-Psych. Volker Tschuschke
Projektlaufzeit: 01.01.2010 - 31.12.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Störungsspezifische Forschung
ProjektleiterIn:

Prof. Dr. Dipl.-Psych. Volker Tschuschke (volker.tschuschke@sfu-berlin.de

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

Schwickerath (Olpe, BRD)

Projektlaufzeit:

01.01.2010 - 31.12.2016

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
53 newly diagnosed patients (primary breast cancer, non-metastasized) are examined prospectively.
Deutsch
53 Patientinnen mit einer Neudiagnose (primäres Mamma-Ca, nicht metastasiert) werden prospektiv untersucht.
“GAMe”: “Geschichtsaneignungen in der Mediengesellschaft” (Jena – Magdeburg – Wien – Leipzig)
GAMe: Uses of the past (Jena - Magdeburg - Vienna - Leipzig)
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Rainer Gries; Univ.-Prof. Mag. Dr. Gerhard Benetka; Univ.-Ass. MMag. Dr. Stefan Hampl
Projektlaufzeit: 01.01.2013 - 31.12.2021
Forschungsschwerpunkt:
  • Kulturpsychologie
Themenbereich:
  • Erinnerungskulturen
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Rainer Gries; Univ.-Prof. Mag. Dr. Gerhard Benetka; Univ.-Ass. MMag. Dr. Stefan Hampl 

Projektteam:

MitarbeiterInnen SFU Berlin und SFU Paris 

KooperationspartnerIn:

Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Friedrich-Schiller-Universität Jena, Universität Leipzig, Universität Wien

Projektlaufzeit:

01.01.2013 - 31.12.2021

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Discourses in the media on past events are setting standards for the self-understanding and self-orientation of modern societies. At the beginning of the 21st century, a powerful trend has emerged: "History events" are offered with great success on mainstream media like television, the internet and in computer games. Millions of recipients are thus not only invited to experience but to re-live and actively re-shape the past. This also impacts institutions educating on past events like schools or memorial sites.

So far, however, no reliable empirical studies on the reception modes of offered historical content are available. The key question regarding these historical formats has not been tackled so far scientifically and therefore remains unanswered: how do recipients, respectively users acquire and use such historical content, offered through multi and cross-media channels?

“Uses of the past” is an interdisciplinary, international research collaboration which aims at closing this cultural, social and political gap. Historians, psychologists, media, communication and information science experts of the Otto-von-Guericke-University Magdeburg, the Friedrich Schiller University Jena, Leipzig University, Vienna University and the Sigmund Freud University Vienna / Berlin / Paris are cooperating with German TV stations 3sat, MDR and the Broadcasting Corporation Sachsen-Anhalt. We aim at pioneering a comparative study on how European societies learn about past events, using transdisciplinary methods and a systematic, coordinated approach. The study focusses on young people as their current political and moral socialization will decisively shape future societies.
Deutsch
Uses of the Past: Mediendiskurse über die Vergangenheit setzen Maßstäbe für die Selbstverständigung und für die Selbstorientierung von Gesellschaften. Anfang des 21. Jahrhunderts bricht sich ein machtvoller Trend Bahn: „Geschichtsevents“ werden im Leitmedium Fernsehen, im Internet und in Computerspielen mit größtem Erfolg angeboten. Millionen sind so nicht nur zum Mit-Erleben, sondern zum Mit-Leben, zum aktiven Neu-Gestalten von Erinnerung aufgefordert. Das zeitigt auch für traditionelle Vermittlungsagenturen wie die Schule und die Gedenkstätten Folgen.
Bis heute verfügen wir jedoch über keinerlei belastbare empirische Studien zu den Modi der Rezeption dieser historischen und historisierenden Angebote. Die mit diesen Geschichtsformaten verknüpfte Kardinalfrage ist wissenschaftlich unbearbeitet und daher auch unbeantwortet: Wie nutzen und wie eignen sich welche Publika respektive User diese neuen multi- und crossmedialen Offerten des Historischen an?
Diesem geradezu fahrlässigen kulturellen, gesellschaftlichen und politischen Manko wollen wir mit dem interdisziplinären und internationalen Forschungsverbund „Geschichtsaneignungen in der Mediengesellschaft“ abhelfen. Historiker, Psychologen, Medien-, Kommunikations- und Informationswissenschaftler der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, der Friedrich-Schiller-Universität Jena, der Universitäten Leipzig und Wien sowie der Sigmund Freud PrivatUniversität Wien/Berlin/Paris kooperieren mit den Fernsehsendern 3sat und MDR sowie der Medienanstalt Sachsen-Anhalt. Unser Erkenntnisinteresse ist es, mit Hilfe transdisziplinärer Methoden erstmals systematisch und koordiniert Geschichtsaneignungen in europäischen Gesellschaften vergleichend zu untersuchen. Dabei legen wir ein besonderes Augenmerk auf Jugendliche als Akteure, denn ihre gegenwärtige politische und moralische Sozialisation wird unsere Gesellschaften in der Zukunft prägen.
Erstellung und Durchführung des Universitätslehrgangs „BEYOND – University Certificate Course for Civil Society Representatives of Palastinian Refugees “im Rahmen des GIZ Projektes „Stärkung der sozialen Teilhabe von Palästinensischen Flüchtlingen - FASP
BEYOND
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Prof. Dr. David Becker
Projektlaufzeit: 01.02.2016 - 01.02.2018
Forschungsschwerpunkt:
  • Kulturpsychologie
Themenbereich:
  • Erinnerungskulturen
ProjektleiterIn:

Prof. Dr. David Becker (david.becker@sfu-berlin.de

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.02.2016 - 01.02.2018

Drittmittel:

Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GIZ

Beschreibung:

Englisch
Creating and implementing the course "BEYOND - University Certificate Course for Civil Society Representatives of Palestinian Refugees" in the frame of the GIZ project "Facilitating Social Participation of Palestinian Refugees" – FASPAR.

Within the framework of a two-year university course with Palestinians, conducted together with GIZ (German provider of international cooperation services for sustainable development and international education work) in Jordan, opportunities for social participation are promoted, developed, implemented and researched.
Deutsch
Im Rahmen eines gemeinsam mit der GIZ in Jordanien durchgeführten zweijährigen Universitätslehrgangs mit PalästinenserInnen werden Möglichkeiten sozialer Teilhabe gefördert, entwickelt,  umgesetzt und beforscht.
Individualpsychologie und Neurowissenschaften
Individual psychology and neuroscience
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof.in Dr.in Brigitte Sindelar
Projektlaufzeit: 01.09.2010 - 01.09.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Grundlagenforschung der Psychotherapiewissenschaft
Themenbereich:
  • Theorie
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof.in Dr.in Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Projektteam:

Mag.a Dr.in Susanne Rabenstein (forschung@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.09.2010 - 01.09.2016

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Conclusions drawn by neuroscientists from their findings are compared with Alfred Adler's theories using a hermeneutic approach.
Deutsch
Schlussfolgerungen, die Neurowissenschaftler und Neurowissenschaftlerinnen aus ihren Befunden ziehen, werden hermeneutisch mit Alfred Adlers Theorien verglichen.  

Output: Publikationen:  

Rabenstein, S. (2017). Individualpsychologie und Neurowissenschaften: Zur neurobiologischen Fundierung der Theorien Alfred Adlers. Psychotherapiewissenschaft in Forschung, Profession und Kultur, Bd. 20 (Hrsg.: Bernd Rieken). Münster: Waxmann.     

Rabenstein, S. (2015). Was vom Aggressionstrieb bleibt…eine alte Diskussion – neu aufgerollt anhand neurowissenschaftlicher Erkenntnisse. Zeitschrift für freie psychoanalytische Forschung und Individualpsychologie 2 (2), S. 1-23. doi: 10.15136/15.2.2.1-23
Die wissenschaftliche Nutzung des Nachlasses von Paul Parin und Goldy Parin-Matthèy
The scientific exploration of Paul Parin’s and Goldy Parin-Matthèy’s legacy
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Johannes Reichmayr
Projektlaufzeit: 01.01.2010 - 31.12.2021
Forschungsschwerpunkt:
  • Grundlagenforschung der Psychotherapiewissenschaft
Themenbereich:
  • Historiographie
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Johannes Reichmayr (johannes.reichmayr@sfu.ac.at

Projektteam:

Dr. Michael Reichmayr; Dr. Christine Korischek 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.01.2010 - 31.12.2021

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Paul Parin’s and Goldy Parin-Matthèy’s legacy, which is available to the public at the Sigmund Freud University, is scientifically explored through several projects. The first results were presented to the public in September 2016 in the frame of Paul Parin’s 100th anniversary.
Deutsch
Die wissenschaftliche Nutzung des Nachlasses von Paul Parin und Goldy Parin-Matthèy, der sich an der Sigmund Freud Privatuniversität befindet,  wird von mehreren Projekten getragen, deren erste Ergebnisse im Rahmen der Tagung zum 100. Geburtstag von Paul Parin im September 2016 der Öffentlichkeit vorgestellt werden. 

Reichmayr, Johannes (2016) (Hg.): Ethnopsychoanalyse revisited. Gegenübertragung in transkulturellen und postkolonialen Kontexten. Gießen (Psychosozial-Verlag).Reichmayr, Michael (2016) (Hg.): Augen Blicke West Afrika. Paul Parin als Fotograf. Gießen (Psychosozial-Verlag).Im Rahmen der Arbeiten zu einer Werkausgabe der wissenschaftlichen und literarischen Schriften von Paul Parin ist eine kommentierte Neuausgabe des Textes „Jagd – Licence for Sex and Crime. Erzählungen und Essays“ in Vorbereitung.
Die Geschichte des Alfred-Adler-Instituts München
History of the Alfred Adler Institute Munich
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Mag. DDr. Bernd Rieken
Projektlaufzeit: 01.01.2013 - 31.12.2015
Forschungsschwerpunkt:
  • Grundlagenforschung der Psychotherapiewissenschaft
Themenbereich:
  • Historiographie
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Mag. DDr. Bernd Rieken (bernd.rieken@sfu.ac.at

Projektteam:

Nina Arbesser-Rastburg 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.01.2013 - 31.12.2015

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
History of the Alfred Adler Institute Munich (AAIM), the oldest institute for individual psychology in Germany.
Deutsch
Werdegang des ältesten individualpsychologischen Instituts in der Bundesrepublik, des Münchner Alfred-Adler-Instituts (AAIM)

Publikation: Arbesser-Rastburg, N. (2015). Der Münchner "Adlerhorst" im Wandel der Zeit - eine individualpsychologische Retrospektive. Die Geschichte des Alfred-Adler-Instituts München. Psychotherapiewissenschaft in Forschung, Profession und Kultur, Bd. 12 (Hrsg.: Bernd Rieken). Münster-New York: Waxmann.
Erdbeben in Kalifornien
Earthquake in California
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Mag. DDr. Bernd Rieken
Projektlaufzeit: 01.01.2015 - 31.12.2017
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Trauma- und Katastrophenforschung
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Mag. DDr. Bernd Rieken (bernd.rieken@sfu.ac.at

Projektteam:

Mag.a Nina Arbesser-Rastburg (forschung@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.01.2015 - 31.12.2017

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
On-site interviews and questionnaire-based surveys with survivors of the earthquake in California
Deutsch
Vor-Ort-Interviews und Fragebogenerhebung mit Überlebenden der Erdbeben in Kalifornien
Wenn der Seelenklempner wütend wird…
When shrinks get angry...
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Thomas Stephenson
Projektlaufzeit: 01.07.2015 - 01.12.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Prozessforschung
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Thomas Stephenson (thomas.stephenson@sfu.ac.at

Projektteam:

Mag. Manfred Reisinger (manfred.reisinger@sfu.ac.at

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.07.2015 - 01.12.2016

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Psychotherapists expressing anger and aggression: a comparative quantitative-empirical study, focusing on a psychodynamic individual-psychological perspective
Deutsch
Aggression und Ärgerausdruck von Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten: Eine vergleichende quantitativ-empirische Untersuchung unter besonderer Berücksichtigung einer psychodynamisch-individualpsychologischen Perspektive
Disputing gender. Understanding how psychological gender research is used in public scientific controversies on gender in US-American media
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Dr. Nora Ruck
Projektlaufzeit: 01.05.2013 - 30.04.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Kulturpsychologie
Themenbereich:
  • Gender
ProjektleiterIn:

Dr. Nora Ruck (nora.ruck@sfu.ac.at

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

History and Theory of Psychology Program, York University (Toronto, Kanada)

Projektlaufzeit:

01.05.2013 - 30.04.2016

Drittmittel:

Europäische Kommission

Beschreibung:

Englisch
This interdisciplinary project analyzes socioscientific controversies on gender in US-American media. The notion socioscientific controversy entails public debates in which social questions are debated with the help of science. This project focuses on public debates about gender relations in which participants draw on psychological gender research.
The analysis starts with a controversy sparked when in 2005, the president of Harvard University suggested that the lack of woman scientists in higher scientific positions might be due to innate cognitive gender differences. The following public debate included psychologists who used psychological gender research to either confirm or reject this position. The project will draw on discourse analysis to analyze this public debate and similar socioscientific controversies in selected US-American media. Research questions are directed at the ways in which psychological gender research shapes what can be publicly said about gender. Context information is drawn on to clarify the relation between public scientific discourse on gender and factual gender inequalities. Results will be discussed in the light of the critical historiography of psychology, science studies approaches on public scientific controversies, and feminist reflections on the interpenetration of science and gender inequalities. The project aims to contribute both theoretically and empirically to a critical historiography of psychology by analyzing and defining the relation between psychology and social inequalities, to science studies approaches on socioscientific controversies by clarifying how socioscientific controversies mediate between scientific and public discourse, and to feminist studies on the relation between science and social inequalities with an exemplary analysis and a detailed reflection of the interpenetration between psychological gender research and gender inequalities.

News:PUBLICATIONS1. Rutherford, Alex; Sheese, Kate & Ruck, Nora (accepted for publication). Feminism and theoretical psychology. In Jack Martin, Kate Slaney, & Jeff Sugarman (eds.), Methods of theoretical psychology. Hoboken: Wiley.
2. Ruck, Nora (accepted for publication). Between euphoria and nausea. Young feminist academics navigating the ambivalences of neoliberal academy. Feminism & Psychology.
3. Ruck, Nora (accepted for publication). Book review: Marga Vicedo. The nature and nurture of love. From imprinting to attachment in Cold War America. Chicago: University of Chicago Press. Journal of the History of the Behavioral Sciences.
4. Ruck, Nora & Slunecko, Thomas (2014). Evolutionary psychology. In Thomas Teo (ed.), Encyclopedia of critical psychology, pp. 635-639. New York: Springer.
5. Ruck, Nora (2013). Schönheit als Zeugnis. Evolutionspsychologische Schönheitsforschung und Geschlechterungleichheit. Wiesbaden: VS-Verlag für Sozialwissenschaften.
6. Ruck, Nora (2013). Darwinian Aesthetics? Criticizing the good-gene hypothesis of physical beauty. In Athanasios Marvakis, Johanna Motzkau, Desmond Painter, Gavin Sullivan, Rose Korir-Ruto, Sofia Triliva & Martin Wieser (eds.), Doing psychology under new conditions, pp. 31-40. Concord, CA: Captus Press. TALKS AND LECTURES1. May 2013: Psychology as public science. On the function and production of psychological gender research in socioscientific controversies on gender inequalities. Paper presented at the 15th Biennial Conference of the International Society for Theoretical Psychology, Santiago de Chile.

2. November 2013: The psychology of gender in society. Talk at the History and Theory of Psychology Colloquium Series, York University Toronto.
3. February 2014: Disputing gender. Evolutionary psychologists and their feminist critics in public controversies on gender inequalities. Talk at the Centre for Feminist Research Lecture Series, York University Toronto. RADIO AND TELEVISION1. Television interview in “Planet Wissen: Schönheit”, produced and broadcasted by SWR.
The relationship between mental and personality disorders
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft, Psychologie
ProjektleiterIn: Dr. Emil Benedik, clinical psychologist
Projektlaufzeit: 21.09.2015 - 31.12.2017
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Störungsspezifische Forschung
ProjektleiterIn:

Dr. Emil Benedik, clinical psychologist (emil.benedik@gmail.com

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

none

Projektlaufzeit:

21.09.2015 - 31.12.2017

Drittmittel:

none

Beschreibung:

Englisch
Ample empirical evidence supports the comorbidity of mental and personality disorders. Psychological and psychiatric models from various theoretical perspectives and methodological approaches try to explain the relationship between personality and mental disorders. In this research the relationship between mental and personality disorders was evaluated on clinical and normal samples from psychoanalytic and phenomenological aspect with the use of self-assessment questionnaires. The relationship between personality pathology and mental disorders was studied with the Personality Assessment Inventory (PAI; Morey 2003), Inventory of Personality Organization (IPO; Lenzenweger, Clarkin, Kernberg in Foelsch, 2001), Personality Inventory for DSM-5 (PID-5; Derringer, Markon, Watson and Skodol, 2013) and Questionnaire of Personality Disorders (VMO2; Benedik 2004). PAI is a standardised psychological self-assessment questionnaire, designed to obtain information on critical clinical variables that help to diagnose and plan a treatment for people with mental disorders (Morey 2009).  The IPO is a self-report instrument intended to measure a psychoanalytic concept of personality organization. The PID-5 was developed for direct assessment of the proposed personality trait system for DSM-5, alternative version for assessment of personality disorders.VMO2 is a self-assessment questionnaire constructed for assessment of personality disorders, and is based on DSM-IV-TR (APA 2000), Beck's theory of dysfunctional beliefs (Beck et al. 2004), and psychoanalytic theories of personality (Kernberg 1986). Questionnaires were administered to adult psychiatric outpatients with various mental disorders and normals as well. We expect that our results will confirm the relationship between phenomenological aspect of personality pathology and mental disorders according to psychoanalytic theories.
Die kognitive Theorie der Dissoziation
The cognitive theory of dissociation
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Diana Braakmann
Projektlaufzeit: 01.01.2012 - 31.12.2014
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Störungsspezifische Forschung
ProjektleiterIn:

Dr. Diana Braakmann (diana.braakmann@sfu.ac.at

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

Dr. Fiona Kennedy, St.Mary´s Hospital, Newport, Isle of Wight

Projektlaufzeit:

01.01.2012 - 31.12.2014

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
„How do patients affected by psychological disorders perceive dissociative phenomena?“
Are states of dissociation reconstructable according to the cognitive theory of Kennedy et al. (2004)? Dissociation as a construct is consisting of a range of psychological processes (e.g.: absorptive-imaginative experiences, depersonalization, confusion with identity, emotional deadness). Dissociative symptoms as a feature of psychological disorders are discussed to be a negative predictor for psychotherapy outcomes. (Braakmann et al., 2007; Foa, Riggs, Massie & Yarczower, 1995; Michelson, June, Vives, Testa & Marchione, 1998; Rufer et al., 2006).
For the first time, the cognitive model focuses on the explanation of psychological processes, active in the emergence and maintenance of dissociative phenomena (Kennedy et al., 2004). Dissociation is considered to be a product of disconnected mental processes on different levels of information processing. The intention of this project is a fundamental analysis and the theoretical development of the cognitive theory of dissociation, based on the use of qualitative methods for utilization in clinical work and research.
Deutsch
„Wie erleben Betroffene mit psychischen Störungen dissoziative Phänomene?
Lassen sich die Stadien der Dissoziation nach der Kognitiven Theorie von Kennedy et al. (2004) aus ihrer Perspektive rekonstruieren? Dissoziation als Konstrukt umfasst eine Reihe psychologischer Prozesse (z.B. absorptiv-imaginatives Erleben, Depersonalisation, Identitätskonfusion, emotionale Taubheit)Dissoziative Symptome treten auch als Merkmale psychischer Störungen auf und werden als Negativprädiktor für das psychotherapeutische Behandlungsergebnis diskutiert (Braakmann et al., 2007; Foa, Riggs, Massie & Yarczower, 1995;  Michelson, June, Vives, Testa & Marchione, 1998; Rufer et al., 2006). Das Kognitive Modell fokussiert erstmalig die Erklärung der psychologischen Prozesse, die bei der Entstehung und Aufrechterhaltung dissoziativer Phänomene wirksam sind (Kennedy et al., 2004). Dissoziation wird als ein Produkt der Abkopplung mentaler Prozesse auf verschiedenen Ebenen der Informationsverarbeitung verstanden.
Das Anliegen des vorliegenden Projekts besteht darin, die Kognitive Theorie der Dissoziation einer genaueren Überprüfung zu unterziehen und bei Bedarf mit Hilfe qualitativer Methoden weiterzuentwickeln, um sie für klinische Arbeit und Forschung nutzbar zu machen.
Emotionale Einflüsse auf die Stimme und Sprechweise
Emotional influences on the voice and manner of speech
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Giselher Guttmann
Projektlaufzeit: 01.01.2011 - 31.12.2021
Forschungsschwerpunkt:
  • Grundlagenforschung der Psychotherapiewissenschaft
Themenbereich:
  • Theorie
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Giselher Guttmann (giselher.guttmann@sfu.ac.at

Projektteam:

Christine Begle; Mirjam Dannecker; Anatol Möller; Julia Stollenwerk 

KooperationspartnerIn:

Univ.-Doz.Dr. Werner Deutsch, Institut für Schallforschung der Österreichischen Akademie der Wissenschaften

Projektlaufzeit:

01.01.2011 - 31.12.2021

Drittmittel:

keine

Beschreibung:

Englisch
Aspects of the width of the sound (relaxation, pleasure) and its narrowness (“laced throat”) may be made visible in the spectrogram.
We start with a clean set of voice samples as well as the recognition and segmentation of phonetically comparable segments, which are then automatically evaluated. A pilot study on the objectification of the therapy success during an assertiveness training for “shy girls” has demonstrated encouraging results.
Deutsch
Auswirkungen von emotionalen Veränderungen auf die Stimme (voice settings) und Sprechweise werden sonagraphisch objektiviert. Aspekte der faukalen Weite (Entspannung, Freude) und faukalen Enge („zugeschnürte Kehle“) können im Spektrogramm sichtbar gemacht werden.

Aspekte der faukalen Weite (Entspannung, Freude) und faukalen Enge („zugeschnürte Kehle“) können im Spektrogramm sichtbar gemacht werden.
Wir beginnen mit einer sauberen Sammlung von Sprachproben, sowie im Erkennen und in der Segmentierung phonetisch vergleichbarer Segmente, die sodann automatisch ausgewertet werden können.Eine Pilotstudie über die Objektivierung des Therapieerfolges bei einem Assertiveness-Training für „schüchterne Mädchen“ hat ermutigende Ergebnisse geliefert.