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Research Group Neuropsychiatry
Forschungsgruppe Neuropsychiatrie
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Doz. Dr.med.Dr.Scient. Raphael Bonelli
Project runtime: 30.09.2011 - 30.09.2037
Research Focus:
  • Clinical research
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Neuropsychiatry/Huntington´s Disease
Project leader:

Univ.-Doz. Dr.med.Dr.Scient. Raphael Bonelli (raphael.bonelli@sfu.ac.at

Project team:

Dr. Stefan Lakonig; Dr. Lene Stabel; Mag. Johannes Wunsch; Dr. Katrin Fölhs 

Cooperation partners:

George Huntington Institut Münster; Enroll-HD

Project runtime:

30.09.2011 - 30.09.2037

Grants:

Enroll-HD

Description:
Focus of this research group’s work is Huntington’s disease (HD). HD is an autosomal-dominant transmitted, neurodegenerative disease with a prevalence of 6-12 affected/100.000 persons in Austria. Cause is a mutation of the Huntington-genome on Chromosome 4, leading to an increase in apoptosis of neural cells. HD leads to a trias of symptoms with neurological malfunctions (chorea, dystonia, motility disorder (eyes), gait disorder), psychiatric symptoms (depression, delusion, change of personality,…) and subcortical dementia. There is no causal therapy of HD existing so far. A symptomatic treatment of HD is possible to a limited extent, without stopping HD to progress. Recently published studies were not very significant due to low incidence. Our research focus is the psychology and psychiatry of HD.
Forschungsschwerpunkt der Arbeitsgruppe ist die Erkrankung Chorea Huntington (Huntington’s disease, HD). HD ist eine autosomal-dominat vererbte, neurodegenerative Erkrankung mit einer Prävalenz von 6 - 12 Betroffenen /100.000 Personen in Österreich. Die Ursache der HD ist eine Mutation im Huntingtin-Gen am Chromosom 4, durch die es zu einer vermehrten Apoptose von Nervenzellen kommt. Bei HD kommt es zu einer Symptomtrias mit neurologischen Ausfällen (Chorea, Dystonie, Augenmotilitätsstörungen, Gangstörungen,…), psychiatrischen Symptomen (Depressionen, Wahnvorstellungen, Veränderungen der Persönlichkeit,…) und einer subkortikalen Demenz. Eine kausale Therapie der HD existiert bisher nicht, eine symptomatische Behandlung der HD ist nur begrenzt möglich, das Voranschreiten der Erkrankung ist damit jedoch nicht zu verhindern. Bis vor kurzem waren die Studien zu HD wegen zu kleiner Fallzahl nur mangelhaft aussagekräftig. Aus diesem Grund sind wir wissenschaftlich europaweit vernetzt: die SFU Forschungsgruppe Neuropsychiatrie ist Mitglied des European HD Networks (EHDN) (www.euro-hd.net) und Mitarbeiter unserer Arbeitsgruppe sind aktiv im REGISTRY Steering Comittee und im Scientific and Bioethics Advisory Committee (SBAC) dieses weltweit größten wissenschaftlichen Netzwerkes für HD tätig. Außerdem kooperieren wir engmaschig mit der Österreichischen Huntingtonhilfe (ÖHH) (www.huntington.at) und der weltweit agierenden Enroll-HD. In den Jahren 2011 und 2017 hat die SFU Forschungsgruppe an den „Leitlinien Chorea“ der Deutschen Gesellschaft für Neurologie mitgearbeitet.
Obstetricians – second victims of trauma in the delivery room as well as in the court room? Who cares?
Sekundäre Traumatisierung von GeburtshelferInnen - eine Fragebogenstudie in Deutschland und Österreich
Project status: Completed
Faculty: Medicine
Project leader: Univ.Prof. Dr.med.Dr.phil. Barbara Maier
Project runtime: 17.09.2016 - 17.09.2018
Research Focus:
  • Gestation and Delivery
Topic:
  • Obstetrics
Project leader:

Univ.Prof. Dr.med.Dr.phil. Barbara Maier (barbara.maier.mab@wienkav.at

Project team:

 

Cooperation partners:

DGPFG Dt. Ges. für Psychosomatische Frauenheilkunde und Geburtshilfe

Project runtime:

17.09.2016 - 17.09.2018

Grants:

keine

Description:
Introduction Professional suffering is a taboo in medicine. Dramatic deliveries may cause traumatisation of obstetricians by confrontation and direct involvement in adverse events.This trauma experience is accompanied by feelings of failure, fault, and guilt and may cause intrusion (flashbacks, nightmares), numbing (emotional anaesthesia), hyperarousal (irritability, poor sleep, failure to concentrate) of obstetricians concerned and result in inferior patient care. Obstetricians may become so-called “Second Victims”.Although working conditions (understaffed departments, time pressure and overwork, lack of expertise and experience) contribute to the emotional burdening of physicians, critique of the system is rare.

Method An online-survey was sent out by the German and Austrian Societies of Gynaecology and Obstetrics) with epidemiologic questions, semi-structured interviews, elements from the Essener Trauma-Questionnaire and free text passages.

Subjects adressed:
  • personal and professional demographics/obstetrical settings
  • participant recount of adverse event circumstances
  • physical, psychosocial symptoms developed after trauma experience
  • obstetrics left?
  • recommendations for improvement given by the professionals

Preliminary Results already available

Discussion The individualisation of responsibility of the obstetrician produces 4th Victims in future patients, because: patient safety = physicians health = improvements of institutional working conditions.

Conclusion Fast track referral processes in cases of traumatization should be part of proactive institutional response in terms of “Second Victim Rights”.
iFEMPOWER: Interactive and mentorship based FEMale emPOWERment in the field of entrepreneurship
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr.in Erzsébet Fanni Tóth, MA
Project runtime: 01.09.2018 - 31.07.2020
Research Focus:
  • Psychotherapy and Society
Topic:
  • Gender Research
Project leader:

Dr.in Erzsébet Fanni Tóth, MA (erzsebet.toth@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

HÉTFA (HU), Andalucía Emprende (ES), Oneco Consulting S.L. (ES); Sociedade Portuguesa de Inovaçao (PT); Bifröst University (IS); Corvinus University of Budapest (HU), Sapientia Hungarian University of Transylvania (RO), Steinbeis GmbH & Co.KG für Technologietransfer (DE), Lean in Femspace (AT), PONT Group (RO), Icelandic Directorate of Labour (IS).

Project runtime:

01.09.2018 - 31.07.2020

Grants:

Erasmus+

Description:
iFEMPOWER aims to empower female students to get engaged in entrepreneurship by reinforcing their high-level & transversal skills needed for self-employment. The project addresses the lack of entrepreneurial motivation & attitude among the young&the gender gap in entrepreneurship. There are further challenges faced by female entrepreneurs, i.e. the lack of equal access to capital & to training, access to networks for business purposes, the need of reconciling business & family. The lack of supportive environment&financial background, & the specific social&cultural attitudes towards women entrepreneurs negatively affect the entrepreneurial spirit too. Due to various reasons (lack of cooperation between HEIs&businesses) students often do not receive competitive knowledge valuable at the labour market. Creative&innovative learning environments are also missing.Thus, the objectives are:
  • empowering potential female entrepreneurs among HEI students from any fields to acquire the necessary knowledge & skills (both soft & hard) to launch their successful entreprises,
  • developing innovative tools, educational & training methods for the empowerment of female entrepreneurs in HEIs,
  • promoting entrep. mindset, making entrep. attractive for youth & raising awareness on the importance of improving conditions of female entrep. by building a strong network among HEI & business.
iFEMPOWER gathers important organizations from the knowledge triangle: 4 HEIs, 3 business actors, 1 business support org. & the Coordinator being a private research organization building a bridge between the academy & business sector. The partnership represents a good geographical coverage of countries with different scientific&entrepreneurial background. Activities will be carried out in strong cooperation implemented by online & 7 personal meetings to ensure the quality&relevance of outputs. During its 3 years, iFEMPOWER will realize interlinked activities.
  • First a research will be carried out on female entrepreneurs & females in SMEs throughout Europe through interviews with stakeholders&survey.
  • A curriculum & teaching material of an international module will be developed & tested at HEIs which can be accomplished by students from any fields. It will focus on the development of entrepreneurial skills to address market labour needs & to provide strategies, critical thinking & problem solving skills once students will face challenges as female entrepreneirs.
  • The courses will be backed by a tailor-made mentorship programme: entrepreneurs will be involved in coaching students to get background knowledge on the usual hindrances of being female entrepreneur & their potential solutions.
  • Students with best business idea after each semester will have the opportunity to take part at intensive study programmes where their idea will be further developed to attract investors.
  • Each PP will set up female entrepreneurship support points to provide personal counselling for anyone interested in women entrepreneurship.
  • iFEMPOWER will develop an online toolkit to provide specific suggestions to visitors’ problems. Lastly iFEMPOWER will monitor & assess all activities & prepare a final study, highlighting the transferable practices & formulating policy recommendations.
  • Through multiplier events in PT, ES, DE, RO &HU this will support that outcomes will be channelled into the relevant stakeholders.
 All activities & outputs will be publicly available at www.ifempower.eu & Erasmus+ pages & built in the organization’s general responsibilities thus sustained after the project’s lifetime. Outputs will be able to be introduced by other countries & organizations. These actions will enable that appr. 120 students will get familiarized with female entrepreneurship & get high-level, transversal & case solving skills to launch their own entrepreneurship. HEIs will get into an intensive cooperation with partners from the business sphere helping them to develop an international curriculum & teaching material which includes non-formal education, interactive work, mentorship & brings them closer to answer the needs of labour market. Min. 12 teachers will be trained to teach the iFEMPOWER module by raising their skills too. 40 SMEs & entrepreneurs involved in the mentorship will get in touch with students by establishing long-term cooperation with them. Students will work with mentors & start to build up the necessary network for their businesses. The online toolkit & the support points will address a broaden number of persons by giving counselling.On the long-run iFEMPOWER will contribute to grow the number of female entrepreneurs, esp. supporting women to overcome challenges they face. Findings summarized in policy recommendations channelled to stakeholders (70 from business, 50 from governance) will enable the improvement of business&educational environment for female entrepreneurs & policy changes in HEI, entrepreneurship, business support fields.
Gestational Diabetes in Immigrants and Women of the Receiving Country Austria.
Gestationsdiabetes bei Immigrantinnen und Inländerinnen
Project status: Running
Faculty: Medicine
Project leader: Prof.Dr.Dr. Barbara Maier
Project runtime: 14.09.2018 - 31.08.2019
Research Focus:
  • Gestation and Delivery
Topic:
  • Gestational Diabetes
Project leader:

Prof.Dr.Dr. Barbara Maier (Barbara.maier.mab@wienkav.at

Project team:

OÄ Olga Tayel (olga.tayel@wienkav.at); Dr. Stephanie Wolf (stephanie.wolf@wienkav.at

Cooperation partners:

Dr. Aydrinkoc-Tuzcu Kadriye, MD und Doz. Peter Fasching, 5. Med WIL, Prof. Wascher, Hanusch-KH

Project runtime:

14.09.2018 - 31.08.2019

Grants:

Vienna, May 2016 GRANT Bürgermeisterfonds für die Studie Schwangerschaftsdiabetes bei Migrantinnen und Österreicherinnen. Inzidenz - Geburtshilfliche Ergebnisse - Prävention von Typ II ("Alters-") Diabetes.

Description:
Gestational diabetes and perinatal outcome in immigrants and women of the receiving country Austria


Aims and scope of the “GDM and Migration” study. Discussion of hypotheses and expected findings.
The scope of this study is the implementation of targeted care of women with GDM, on the background of a more distinct definition of migrant. In the few available studies an exact definition of migrant and a differentiation of ethnicity and migration background are lacking (Gagnon, 2011). Therefore adequate approaches are not available so far. The aim of this study is the improved care of migrants with GDM with regard to perinatal outcome, and especially with regard to the prevention of diabetes type-2, associated with cardiovascular disease. Pregnancy can be used as a window of opportunity for prevention of diabetogenic fetal programming and DM type II. Preventative steps could be taken by an improved screening for GDM, an improved management of GDM and in this way by an improved perinatal outcome. GDM-management, fetal programing and birth weight, are interdependently intertwined and relevant for the development of diabetogenic, adipogenic and atherogenic dispositions in future generations (Shellong, 2009). Therefore, this study may serve as a preventative endeavour for generations. An extensive longitudinal follow-up of women with identified GDM is carried out with regard to diabetes type 2 preventatively as well as therapeutically. In Austria 18% of the population are immigrants (Oberaigner, 2013). In the department of obstetrics of Wilhelminen General Hospital more than half of parturient women are immigrants according to the definition by Schenk, 2013. For comparison see the preliminary work carried out in Hanusch General Hospital referring to a pilot project to improve intercultural communication and gynaecological and obstetrical care, Vienna, October 2013 - January 2014 with similar population patterns like Wilhelminen General Hospital.
Of 1600 deliveries per year in Wilhelminen General Hospital about 800 immigrants will presumably be identified. In the immigration population 10% of women are expected to manifest GDM. That way, 160 women with GDM and migration background (according to the definition of Schenk, 2013) will at least be identified with GDM and will be taken care of during pregnancy within two years. This is the study arm to receive follow up for prevention or eventually therapy for diabetes type 2. The study will be performed from February 1st 2017 and continued also 2018 until populations of all four study arms have an adequate study power. Also, subgroups will be differentiated with specific migration backgrounds. In none of previous studies there was an adequate taking into account of • Country of birth of father and mother • Duration of residence in the receiving country • Language barrier • Status of immigration This present study works with an exact definition of who a migrant is: a person (according to Schenk) both of whose parents were born in another country or the person herself or at least one parent was born in another country. On the background of genetic, epigenetic and life-style factors, eventual experiences and challenges of migration can be more adequately evaluated. This definition also helps to learn about relevant factors for the development of GDM or type 2 diabetes. In the so far largest review of studies on migration and GDM (data collected until 2009 with inclusion of 126.298 women) 79% of the studies available showed a higher incidence of GDM for immigrants in comparison with pregnant and parturient women of receiving countries (Gagnon, 2011). Immigration is a risk factor for GDM as well as type 2 diabetes. Up to 70% of women with GDM develop type 2 diabetes within 5 to 10 years after the pregnancy in which GDM was diagnosed. Risk factors were a history of GDM, previous LGA- babies, a family report of type 2 diabetes and48 a high BMI before conception. Problematic in this large review is the poor definition of migration, the poor differentiation with regard to the above mentioned factors, duration of residence, the language barrier, experiences of discrimination and immigration status. Also the policies of integration in the receiving country with regard to immigrants were not evaluated. Nevertheless, in spite of these shortcomings, it could be shown that migration is a marker for the risk of GDM. But, why this is the case was not deducable from the review of Gagnon, 2011. Our data will be used to improve care conditions for these women and through them for their offspring. Building on existing preliminary work, recommendations will be offered for improved obstetric care of pregnant mothers with a migration background. In addition, recommendations regarding long-term care and prevention of GDM will be submitted. This study and its findings should be able to give an answer to the above mentioned questions. Its findings should serve for an improved pregnancy care for immigrants in Austria leading to an improved perinatal outcome and especially, to the implementation of long-term prevention of diabetes type 2 in the immigrant female population.


Gestationsdiabetes (GDM) bei Immigrantinnen und Inländerinnen
im Vergleich: Inzidenz, Verlauf, Entwicklung vom DM II

Die vorliegende Studie hat zum Hauptziel, festzustellen, welchen Einfluss ein Migrationshintergrund auf das Auftreten, die Therapie und das perinatale Outcome bei Gestationsdiabetes hat. Die von den AutorInnen angeführten Daten zeigen, dass Migration im besonderen Schwangerschaft und Geburt sowie das Kind negativ beeinflusst. Auch das Risiko, Gestationsdiabetes zu entwickeln, scheint bei Migrantinnen deutlich erhöht zu sein. Auf diesem Gebiet besteht noch großer Forschungsbedarf, denn es fehlte bisher eine einheitliche Definition von Migration, wie sie die AutorInnen in der vorliegenden Arbeit verwenden (nach Schenk, 2013).Gestationsdiabetes hat hohe Relevanz auch im Sinne der Kosten für unser Gesundheitssystem. Nicht nur das unmittelbare geburtshilfliche kindliche Outcome (Makrosomie) wird beeinflusst, wobei unter anderem Risiken für Geburtsverletzungen, Präeklampsie oder Bluthochdruck erhöht sind. Die Literatur zeigt, dass ungefähr 50% der Patientinnen mit Gestationsdiabetes innerhalb von 8 Jahren nach der Geburt Diabetes Mellitus Typ 2 entwickeln und somit eine lebenslange intensive medizinische Versorgung benötigen. Auch die Kinder von an Gestationsdiabetes erkrankten Frauen leiden in ihrem weiteren Leben unter erhöhter Morbidität, vor allem durch das gehäufte Auftreten von metabolischem Syndrom und den damit verbundenen zahlreichen negativen Auswirkungen auf ihre Gesundheit. Das Wilhelminenspital eignet sich hervorragend zur Erhebung von Daten für die vorliegende Studie, da mehr als 50% der an der Abteilung für Geburtshilfe betreuten Patientinnen Migrationshintergrund (nach Schenk, 2013) aufweisen. Von den 1600 Patientinnen, die pro Jahr an der Abteilung entbinden, manifestieren mindestens 10% Gestationsdiabetes. Somit kann davon ausgegangen werden, dass in der beabsichtigten Beobachtungsdauer von 2 Jahren eine ausreichende statistische Power erreicht und signifikante Ergebnisse erzielt werden können. Die Nachbetreuung der GDM diagnostizierten Frauen erfolgt im WSP mit der 5.Med. in Kooperation mit der 1.Med. des Hanuschkrankenhauses.In Zeiten der Flüchtlingskrise und zunehmender Immigration von Frauen im gebärfähigen Alter hat dieses Thema enorme Bedeutung für Betroffene wie unser Gesundheitssystem. Es wird in Zukunft unumgänglich sein, sich mit der speziellen Situation und den Bedürfnissen dieser Patientinnen auseinander zu setzen und neue Erkenntnisse zu gewinnen, um einerseits effektiv präventiv tätig sein zu können, und andererseits eine optimale Betreuung schwangerer Frauen als Patientinnen sowie ihrer Kinder gewährleisten zu können.
Occupational therapy for people with fleeing experience. An information brochure.
Ergotherapie für und mit Menschen mit Fluchterfahrung. Eine Informationsbroschüre
Project status: Running
Faculty: Psychology
Project leader: Markus Kraxner, MSc.
Project runtime: 01.09.2017 - 31.03.2018
Research Focus:
  • Cultural Psychology
Topic:
  • Migration
Project leader:

Markus Kraxner, MSc. (markus.kraxner@fh-kaernten.at

Project team:

Mag. Dr. Ursula Costa (ursula.costa@fhg-tirol.ac.at); Mag. Dr. Margret Jaeger (margret.jaeger@sfu.ac.at); Hannes Außermaier, MSc (ergotherapie@aussermaier.at); Stefanie Kälber, MSc (steffi.kaelber@web.de

Cooperation partners:

Markus, Kraxner, MSc/FH Kärnten; Mag. Dr., Ursula Costa/Fh gesundheit Tirol; Hannes Außermaier, MSc; Stefanie Kälber, MSc

Project runtime:

01.09.2017 - 31.03.2018

Grants:

Bundesverband Ergotherapie Austria

Description:
Translation and adaptation of an information brochure for occupational therapists in German speaking regions to work with persons with fleeing experience. It is based on an Australian publication. Accessible free access online at www.ergotherapie.at  AND printed version to be requested with the association.

The Austrian association of occupation therapy finances the "open access" (accessible at their homepage) and print version of the publication. It is based on an Australian publication.
Übersetzung und Adaptierung einer Informationsbroschüre für Ergotherapeut/innen in deutschsprechenden Regionen für die Arbeit mit Menschen mit Fluchterfahrung basierend auf einer Publikation aus Australien.
Der Bundesverband Ergotherapie Austria übernimmt die Kosten für die Publikation die "open access" auf dessen Homepage und in Printform zur Verfügung stehen wird.
Paedophilia
Paedophilie
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science, Psychology
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar; Lisa Landsteiner, MSc.
Project runtime: 01.09.2016 - 31.05.2018
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Disorder-specific Research
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at); Lisa Landsteiner, MSc. (lisa.landsteiner@sfu.ac.at

Project team:

Anita Mold, BA.; Berenike Kolmer 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.09.2016 - 31.05.2018

Grants:

keine

Description:
The project’s contents are two complementary studies, one dealing with convicted pedophile persons, the other with experts who are providing psycho-social counseling and psychotherapy to pedophile clients.

1. Personality profiles of pedophile offenders

In literature, pedophile offenders are assigned different personality profiles which have been developed from a hermeneutic perspective (e.g. Friedrich, 2001). In the MIKADO study, a research project of the University of Regensburg, conducted among 28,000 adults and more than 2,000 children and youth in an interdisciplinary network in Germany and Finland, behavioral characteristics of persons with pedophilia (among many other results) were identified. The project’s research question focusses on similarities in the personality profiles of pedophile men, not only regarding behavior, but also – based on an individual-psychological, psychoanalytic understanding - regarding psychodynamics. This is carried out through an empirical study of convicted male pedophiles. In order to capture the behavioral level, a disorder-specific self-assessment questionnaire (MSI - Multiphasic Sex Inventory, (Nichols, Molinder & Deegener, 1996)), which records psychosexual characteristics in sexual offenders, is used. The Rorschach test, which cannot be falsified through responses made based on their social acceptability or other intentional or unintentional manipulations by the tested person, is used to record psychodynamics and structural personality traits.

2. Psycho-social interventions with pedophile persons

Due to the strong social stigma and lifelong limitations with living their sexual needs, persons with pedophilia are a special clientele. Through guided interviews with counsellors and psychotherapists, the study focuses on the challenges and successes when counseling and working therapeutically with pedophiles. It aims at capturing how the cooperation is shaped, which picture of pedophilia arises when dealing with this social taboo, and which training and interests led to this specific field of work.
Inhalt des Projekts sind zwei einander ergänzende Untersuchungen, wovon sich eine mit strafrechtlich verurteilten pädophilen Tätern, die andere mit Expertinnen und Experten, die in der psychosozialen Beratung und Psychotherapie pädophiler Personen tätig sind.

  1. Persönlichkeitsprofile von pädophilen Straftätern:
Pädophile Täter werden in der Literatur unterschiedliche Persönlichkeitsprofile zugeordnet, die aus einer hermeneutischen Sichtweise entwickelt wurden (zum Beispiel Friedrich, 2001). Aktuelle Forschungsergebnisse der MIKADO-Studie, einem Forschungsprojekt der Universität Regensburg (MIKADO-Studie), das in einem interdisziplinären Netzwerk in Deutschland und Finnland durchgeführt wurde und an dem insgesamt 28.000 Erwachsene und mehr als 2000 Kinder und Jugendliche teilnahmen, zeigen unter vielen anderen Ergebnissen Verhaltensmerkmale von pädophilen Personen auf.Die Forschungsfrage in diesem Projekt fokussiert auf die Fragestellung, ob bei pädophilen Männern Gemeinsamkeiten im Persönlichkeitsprofil nicht nur auf der Verhaltensebene, sondern auch, ausgehend von einem individualpsychologischen psychoanalytischen Verständnis, in der Psychodynamik zu finden sind.Dies wird an einer Gruppe von wegen Pädophilie strafrechtlich verurteilten Männern empirisch untersucht. Zum Einsatz kommt dabei zur Erfassung der Verhaltensebene ein störungsspezifischer Selbstbeurteilungsfragebogen (MSI – Multiphasic  Sex Inventory; (Nichols, Molinder & Deegener, 1996), der psychosexuelle Merkmale bei Sexualstraftätern erfasst. Zur Erfassung der Psychodynamik und der strukturellen Persönlickeitsmerkmale wird der Rorschach-Test verwendet, der gegen Verfälschungen durch Antworten in Richtung sozialer Erwünschtheit oder andere beabsichtigte oder unbeabsichtigte Beeinflussungen durch die Untersuchten immun ist

    2. Psychosoziale Interventionsarbeit bei Personen mit Pädophilie

Aufgrund der starken gesellschaftlichen Stigmatisierung und der Anforderung, sexuelle Bedürfnisse lebenslang nur eingeschränkt ausleben zu können, stellen Personen mit Pädophilie eine besondere Klientel dar. Die Untersuchung fokussiert die Schwierigkeiten und Erfolge im therapeutischen und Beratungssetting von pädophilen Personen mittels Leitfadeninterviews, die mit in der Beratung und in der Psychotherapie Tätigen durchgeführt werden. Erfasst werden soll, wie sich die Zusammenarbeit gestaltet, welches Bild von Pädophilie sich in der Auseinandersetzung mit dem gesellschaftlichen Tabu in den Erzählungen der pädophilen Personen konstituiert und welche Ausbildungs- und Interessenswege zu dieser Klientel geführt haben.
Study on the current life situation of lesbian, gay, bisexual, trans and intersex adolescents in Berlin taking into account various dimensions of multiple discrimination: A survey of pedagogical professionals
Studie zur aktuellen Lebenssituation von lesbischen, schwulen, bisexuellen, trans- und intergeschlechtlichen Jugendlichen in Berlin unter Berücksichtigung verschiedener Dimensionen der Mehrfachdiskriminierung: eine Befragung von pädagogischen Fachkräften
Project status: Completed
Faculty: Psychology
Project leader: Dr. Ulrich Klocke; Prof. Meike Watzlawik
Project runtime: 01.07.2016 - 31.03.2018
Research Focus:
  • Developmental Psychology; Child and Adolescent Psychology
  • Social Psychology
  • Cultural Psychology
Topic:
  • Gender
  • Diversity
Project leader:

Dr. Ulrich Klocke (klocke@hu-berlin.de); Prof. Meike Watzlawik (meike.watzlawik@sfu-berlin.de

Project team:

Dipl.-Psych. Ska Salden (salden@sfu-berlin.de

Cooperation partners:

Dr. Ulrich Klocke, Humboldt Universität Berlin

Project runtime:

01.07.2016 - 31.03.2018

Grants:

Auftrag durch das Land Berlin vertreten durch die Senatsverwaltung für Bildung, Jugend und Wissenschaft

Description:
This study focuses on the situation of lsbti* youth from the perspective of teachers and other pedagogical staff in Berlin’s schools. Behavior towards lsbti* youth as well as knowledge and attitudes are assessed to examine how teachers/pedagogical staff can be encouraged to consider sexual and gender diversity as well as multiple discrimination in their work. The study includes focus groups as well as problem-centered interviews with lsbti * youth, teachers/pedagogical staff and individuals with proven expertise in sexual and gender diversity and multiple discrimination. Based on the results of the focus groups and interviews, teachers/pedagogical staff will then be further examined with the help of online surveys. In the main online survey, a random sample is drawn from all Berlin schools, which is then advertised intensively in order to encourage as many of the pedagogical professionals as possible to participate. In this way, self-selection effects are reduced and as representative as possible statements about the actual dissemination of certain (mis-)assumptions and behavior towards LSBTI * adolescents are made possible. The qualitative and quantitative results are used to derive concrete recommendations for practice.
In der Studie wird zum einen eine Bestandsaufnahme von Verhalten, Wissen und Einstellungen (pädagogischer) Fachkräfte gegenüber lsbti* Jugendlichen und Mehrfachdiskriminierung vorgenommen, zum anderen wird untersucht, wie (pädagogische) Fachkräfte dazu bewegt werden können, sexuelle und geschlechtliche Vielfalt in ihrer Arbeit zu berücksichtigen. Die Studie umfasst Fokusgruppen sowie problemzentrierte Interviews mit lsbti* Jugendlichen, pädagogischen Fachkräften und Personen, die über eine ausgewiesene Expertise in den Bereichen sexuelle und geschlechtliche Vielfalt sowie Mehrfachdiskriminierung verfügen. Auf die Ergebnisse der Fokusgruppen aufbauend werden anschließend pädagogische Fachkräfte mit Hilfe von Onlinebefragungen vertiefend untersucht. In der Haupt-Onlinebefragung wird dazu aus sämtlichen Berliner Schulen und Jugendeinrichtungen eine geschichtete Zufallsstichprobe gezogen, die anschließend intensiv beworben wird, um möglichst viele der dort tätigen (pädagogischen) Fachkräfte zu einer Teilnahme zu bewegen. Auf diese Weise werden Selbstselektionseffekte reduziert und möglichst repräsentative Aussagen über die tatsächliche Verbreitung bestimmter (Fehl-)Annahmen und Verhaltensweisen gegenüber LSBTI* Jugendlichen ermöglicht. Aus den qualitativen und quantitativen Ergebnisse werden konkrete Praxisempfehlungen abgeleitet, insbesondere dazu, welche Inhalte bei Qualifizierungsmaßnahmen thematisiert werden sollten, um Fehlannahmen ab- und verhaltenswirksame Kompetenzen aufzubauen.
The Psychological is Political
Das Psychologische ist politisch
Project status: Running
Faculty: Psychology
Project leader: Ass.Prof. in Dr. in Nora Ruck
Project runtime: 01.10.2018 - 30.09.2021
Research Focus:
  • Social Psychology
Topic:
  • Diversity
Project leader:

Ass.Prof. in Dr. in Nora Ruck (nora.ruck@sfu.ac.at

Project team:

Vera Luckgei, BSc.; Mag. a Elisabeth Parzer; Max Beck, BSc.; Florian Knasmüller, BSc. 

Cooperation partners:

Prof.in Alex Rutherford, York University Toronto; Dr.in Ilse Korotin, Dokumentationsstelle Frauenforschung, Institut für Wissenschaft und Kunst;

Project runtime:

01.10.2018 - 30.09.2021

Grants:

FWF Einzelprojekt P 31123-G29, Fördersumme 305.686,50 €,

Description:
In 2016, Austria ranked 53rd in the international Global Gender Gap Report, losing 15 ranks from 2015. This development needs to be countered on many levels including science. In order to reach real gender equality in Austrian society it is indispensable that the psychological dimensions of gender inequality be addressed in at least three ways: First, the psychological reasons for women and men not to counter gender discrimination need to be studied scientifically. Second, the consequences of gender inequalities for the psychological health and wellbeing of those affected must be understood scientifically. And third, these psychological consequences need to be addressed by psychosocial services that take into account the social dimension of psychological suffering. There is no need to invent these approaches anew because in Austria - like in other places - there is a wealth of knowledge on all these three layers that need only be excavated, documented, and made available to a larger public, which is precisely what the proposed project aims to do.  “The Psychological is Political” aims to analyze how knowledge about the psychological dimensions of gender discrimination developed in Vienna between 1972 and 2000. In the early 1970s, activists of the women’s movement began examining the conditions and psychological effects of discrimination against women. Observing how inequality or discrimination caused harm, activists were soon offering specialized counseling and psychotherapy. In the course of time, this focus was broadened to include the lives and experiences of those who do not comply with heterosexuality or who do not identify as the sex they were assigned at birth. While the history of knowledge production about the psychological conditions and consequences of gender inequality is well documented particularly in the USA, Canada and Great Britain, there is strikingly little literature on the subject in the German-speaking countries. This project is designed to fill this gap. It is our contention that knowledge about the psychological dimension of gender inequality, for example, has burgeoned in Austria especially since the late 1970s, only that for various reasons it has not been able to gain a foothold in academia. Through archival research and oral history interviews, we will reconstruct how this knowledge was used and produced in Vienna, in feminist consciousness-raising groups (e.g., AUF Aktion Unabhängiger Frauen and at so-called ‘Volkshochschulen’), in women’s counseling and information centers (e.g., Frauen beraten Frauen, Peregrina, Lefö, Ninlil), and at the Department of Psychology at the University of Vienna from 1972 until the the year 2000. In our analysis, we will focus on the institutional and social context of psychological knowledge about the psychological conditions and consequences of gender inequality in order to get a sense of the conditions that have facilitated or hindered the development of knowledge about the psychological dimensions of gender inequality.


2016 belegt Österreich Platz 53 im internationalen Global Gender Gap Report und hat damit 15 Plätze im Vergleich zum Vorjahr verloren. Um wirkliche Chancengleichheit für Frauen und Männer zu erreichen, muss der psychologischen Dimension von Geschlechterungleichheit auf mindestens drei Ebenen begegnet werden: (1) Die psychologischen Gründe, die Frauen wie Männer davon abhalten, sich gegen die Diskriminierung von Frauen zur Wehr zu setzen, bedürfen wissenschaftlicher Erklärung. (2) Die Konsequenzen von Geschlechterdiskriminierung auf die psychische Gesundheit der Betroffenen muss wissenschaftlich untersucht werden. Und (3) bedarf es psychosozialer Angebote, die die sozialen Bedingungen psychischer Gesundheit addressieren. Um diesen drei Ebenen Rechnung zu tragen, muss das Rad nicht neu erfunden werden. Es ist vielmehr notwendig, die bestehenden Wissensbestände und psychosozialen Angebote aufzuarbeiten und sie einer breiten Öffentlichkeit zugänglich zu machen.  „Das Psychologische ist politisch“  untersucht daher die historische Entwicklung psychologischen Wissens über die psychologischen Dimensionen von Geschlechterdiskriminierung in Wien von 1972 bis 2000. In den frühen 1970er Jahren erkannten Aktivistinnen der Zweiten Frauenbewegung, dass die gesellschaftliche Benachteiligung von Frauen psychisches Leid produzierte, dem Aktivistinnen wiederum durch spezialisierte Beratungs- und Therapieangebote begegneten. Im Laufe der Zeit wurde zudem nach den Lebenserfahrungen von Menschen gefragt, deren Lebensweisen nicht der heterosexuellen Norm entsprechen oder die sich weder als Männer noch als Frauen erfahren. Während die historische Entwicklung wissenschaftlichen Wissens über die psychologischen Dimensionen von Geschlechterdiskriminierung vor allem in den USA, in Kanada und in Großbritannien sehr gut erforscht ist, findet sich im deutschsprachigen Raum kaum wissenschaftliche Literatur zu diesem Thema. Dieses Projekt will diese Forschungslücke schließen. Unsere Archivrecherchen und Interviews zeigen, dass im deutschsprachigen Raum ab den späten 1970er Jahren profunde Erkenntnisse über die psychologischen Dimensionen von sozialer Geschlechterungleichheit erlangt wurden, die aber aus verschiedenen Gründen kaum Einzug an den Universitäten halten konnten. Mithilfe von Archivrecherchen und Oral-History-Interviews untersuchen wir, wie und von wem in Wien zwischen 1972 und 2000 derartiges Wissen produziert wurde: in Selbsterfahrungsgruppen, in Frauenberatungs- und Informationszentren, in Volkshochschulen und an der Universität Wien. In unserer Analyse werden wir auf den institutionellen und sozialen Kontext dieser Psychologien fokussieren, um so ein Verständnis für die Bedingungen zu entwickeln, unter denen sich Wissen über die psychologischen Voraussetzungen und Konsequenzen von Geschlechterdiskriminierung entwickelt und insitutionalisiert hat oder gerade nicht.
Common life worlds
Geteilte Lebenswelten
Project status: Running
Faculty: Psychology
Project leader: Univ.Prof.Dr. David Becker
Project runtime: 01.10.2017 - 30.09.2019
Research Focus:
  • Social Psychology
Topic:
  • Peace and Conflict
Project leader:

Univ.Prof.Dr. David Becker (david.becker@sfu-berlin.de

Project team:

Dr.in Christina Ayazi (christina.ayazi@sfu-berlin.de); Leonard Brixel, M.A (leonard.brixel@sfu-berlin.de); Dr. Markus Brunner (markus.brunner@sfu.ac.at); Ass.Prof.in Dr.in Katharina Hametner (katharina.hametner@sfu.ac.at); Natalie Rodax, MSc. (natalie.rodax@sfu.ac.at); Ass.Prof.in Dr.in Nora Ruck (nora.ruck@sfu.ac.at); Kate Sheese, M.A. (kate.sheese@sfu-berlin.de); Mag. Markus Wrbouschek (markus.wrbouschek@sfu.ac.at

Cooperation partners:

Mag. Gudrun Kramer (Österreichisches Studienzentrum für Frieden und Konfliktlösung ÖSFK an der Friedensburg Schlaining); Dr. Wilfried Graf (Herbert C. Kelman Institute for Interactive Conflict Transformation)

Project runtime:

01.10.2017 - 30.09.2019

Grants:

Keine

Description:
This two-year international research-based teaching project is a cooperation between the study areas qualitative methods and social psychology at the Sigmund Freud Universities Vienna and Berlin. It aims to contribute to research on and transformation of contemporary European conflicts and crises. In the first year and in their seminars on qualitative methods 1, students conduct group discussions, interviews, and guided interviews in order to collect data on people’s everyday experiences of social conflict and belonging in different Viennese and Berliner local contexts (student houses, refugee shelters, women’s housing projects, social housing projects, retirement homes; winter term 2017/18). These data are interpreted by means of qualitative methods of data interpretation (seminar qualitative methods 2; summer term 2018). In the second year, the results of students’ qualitative research are discussed and reflected against the backdrop of state-of-the-art research and theories in social psychology in two consecutive seminars on social psychology (seminar social psychology 1 and 2; winter term 2018/19 and summer term 2019). Results are further discussed and reflected on by all participating students and teachers in the course of two two-day workshops at the Austrian Study Centre for Peace and Conflict Resolution at the Peace Castle Schlaining in order to explore peace pedagogical and peace political implications of our research (July 2018 and July 2019).


Geteilte Lebenswelten ist ein Lehrforschungsprojekt des Fachbereichs Sozialpsychologie der SFU Wien und Berlin, in dem Studierende und Lehrende der Qualitativen Methoden und der Sozialpsychologie europäische Konflikt- und Vergemeinschaftungsprozesse sowie deren lebensweltlichen, handlungspraktische und affektive Dimensionen beforschen.
 

An Zeitdiagnosen über Konflikte, Spaltungen oder Krisen in Europa und den europäischen Nationalstaaten mangelt es nicht. Ulrike Guerot spricht sogar von einem ‚Neuen Bürgerkrieg‘, der die ‚klassischen Trennlinien‘ sozialer Konflikte abgelöst habe. „Geteilte Lebenswelten“ geht davon aus, dass eine Bearbeitung oder Transformation gesellschaftlicher Konflikte nur auf Basis eines fundierten Verständnisses der konflikterzeugenden Prozesse möglich ist. Aus Perspektive kritischer Konflikt- und Friedensforschung muss geklärt werden, wie gesellschaftliche Konfliktlinien von den beteiligten Individuen und sozialen Gruppen alltagspraktisch hergestellt werden. Zugleich macht gerade die Friedensforschung darauf aufmerksam, dass Konfliktdynamiken unmittelbar mit der zweiten Frage verbunden sind, wie Zusammengehörigkeit und gesellschaftliche Solidarität prozesshaft hergestellt werden? Vor dem Hintergrund sozialer Krisen in Europa, der EU und den europäischen Nationalstaaten stellt sich damit auch die Frage nach dem, was europäische Gesellschaften und Gemeinschaften zusammenhält, mit neuer Vehemenz. „Geteilte Lebenswelten“ leistet einen Beitrag zur Erforschung und Veränderung aktueller europäischer Konflikte und Krisen, der zwischen Sozialpsychologie und Konflikt- und Friedensforschung vermittelt sowie friedenspädagogische und -politische Implikationen auslotet. In der Konflikt- und Friedensforschung stehen zur Klärung obiger Fragestellungen vor allem makrosoziale Ansätze zur Verfügung, die gesellschaftlichen Konflikten entlang klassischer sozialwissenschaftlicher Kategorien wie Nation, Klasse, Geschlecht oder Ethnizität nachgehen. Aus sozialpsychologischer Perspektive gilt es jedoch, die lokalen lebensweltlichen Kontexte, die alltäglichen Handlungspraxen sowie die affektiven Dimensionen der je konkreten Konstruktionsprozesse von Vergemeinschaftung und Zusammenhalt auf der einen Seite und von Konflikten und Ausschlüssen auf der anderen Seite zu untersuchen.In diesem Lehrforschungsprojekt der BSc. Lehrveranstaltungen Qualitative Methoden und Sozialpsychologie an der SFU Wien und Berlin erheben Studierende unter enger Supervision durch Lehrende Gruppendiskussionen, Interviews und Leitfadeninterviews zu konkreten Alltagserfahrungen sozialer Konflikte und Zugehörigkeit in unterschiedlichen lokalen Kontexten (Studierendenheime, Flüchtlingsunterkünfte, Frauenwohnprojekte, soziale Wohnbauten, SeniorInnenheime; WiSe 2017/18). Diese Daten werden anhand dokumentarischer Methode und Tiefenhermeneutik qualitativ ausgewertet (SoSe 2018) und mittels sozialpsychologischer Studien und Theorien in einen größeren gesellschaftlichen Kontext gestellt (WiSe 2018/19 & SoSe2019). Die Auswertungsergebnisse werden von Studierenden und Lehrenden der SFU Wien und Berlin im Rahmen eines zweitätigen Workshops im Österreichischen Studienzentrum für Frieden und Konfliktlösung an der Friedensburg Schlaining diskutiert. In einem Workshop mit den KooperationspartnerInnen aus der Konflikt- und Friedensforschung werden schließlich friedenspädagogische und -politische Implikationen der Forschungsergebnisse erarbeitet (Juli 2018).
Patterns of interpretation relating to the Soviet past in everyday subjects in contemporary Russia
Deutungsmuster in Bezug auf die sowjetische Vergangenheit bei den Alltagssubjekten im gegenwärtigen Russland
Project status: Completed
Faculty: Psychology
Project leader: Dr. Anna Schor-Tschudnowskaja
Project runtime: 01.04.2015 - 30.06.2018
Research Focus:
  • Cultural Psychology
Topic:
  • Culture of Remembrance
Project leader:

Dr. Anna Schor-Tschudnowskaja (anna.schor-tschudnowskaja@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.04.2015 - 30.06.2018

Grants:

FWF

Description:
Aim of this project is the theoretical analysis and explication of interpretation patterns building the fundament of sovjet-experience.

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Das Ziel des vorliegenden Forschungsprojekts ist es, die kollektiven Deutungsmuster, die dem Umgang mit der sowjetischen Erfahrung zu Grunde liegen, genauer zu explizieren und theoretisch zu analysieren.
The Therapeutic Cycle Model (TCM) and psychotherapy research
Das Therapeutische Zyklusmodell (Therapeutic Cycle Model – TCM) und Psychotherapieforschung
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo
Project runtime: 01.01.2012 - 31.12.2020
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Research on the Psychotherapeutic Process
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo (omar.gelo@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Prof. Erhard Mergenthaler, University of Ulm (DE); Prof. Sergio Salvatore, Universität von Salento (IT); Dr. Gloria Lagetto, Universität von Salento (IT)

Project runtime:

01.01.2012 - 31.12.2020

Grants:

keine

Description:
The TCM is a computer-assisted text-analytic tool allowing the investigation of emotional-cognitive regulation of clients and/or therapists within psychotherapy session transcripts. This project has the aim to articulate and broaden the application of TCM in the field of psychotherapy research.
Das TCM ist ein Computergestütztes inhaltsanalytisches Verfahren, das es erlaubt, eine Analyse der emotional-kognitive Regulation von Patienten und Therapeuten innerhalb vollständiger Transkriptionen von Sitzungen durchzuführen. Dieses Projekt setzt sich zum Ziel, die Anwendung von TCM innerhalb der Psychotherapieforschung zu erweitern und zu artikulieren.
Serious game-based interventions supporting psychotherapeutic treatment of childhood trauma
Serious Game zur Unterstützung psychotherapeutischer Behandlungen von Angststörungen, insbesondere Sozialphobien, bei Jugendlichen
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.09.2013 - 01.12.2018
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • New Media in Child and Adolescent Psychotherapy
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Mag. Simon Mayr 

Cooperation partners:

Dipl.Ing.Dr. Paolo Petta // Austrian Research Institute for Artificial Intelligence (OFAI) of the Austrian Society for Cybernetic Studies (OSGK);

Project runtime:

01.09.2013 - 01.12.2018

Grants:

keine

Description:
This project seeks to explore, build, implement and evaluate a serious game in psychotherapy to support therapists in the task of providing efficient help to youth suffering from childhood trauma by psycho-educative tools. In parallel the project will develop knowledge about serious game challenges, educational design and assessment with the aim of facilitating innovative therapy methods.

The main goal of this project is to evaluate the efficacy of a serious game in supporting the treatment of childhood trauma. As Bossard et al. argue, it must be demonstrated that skills practised in virtual environments can transfer successfully to the real world before these environments can be widely used as an educational medium (Bossard, Kermarrec, Buche, & Tisseau, 2008, S. 158). While there are studies that show promising results there is still much more research necessary. As the authors argue, in our technological society, people must adapt to frequent change and upheavals. Research education must aim to facilitate the adequate use of knowledge in developing autonomy and adapting in daily life. The question of knowledge transfer in this context is fundamental. In the coming years, educational and professional fields will have to find responses to this end. The project presented here will contribute to this research by striving to prove actual transfer of learning in a psychotherapeutic setting.This project seeks to explore, build, implement and evaluate a serious game in psychotherapy to support therapists in the task of providing efficient help to youth suffering from childhood trauma by psycho-educative tools. In parallel the project will develop knowledge about serious game challenges, educational design and assessment with the aim of facilitating innovative therapy methods.

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Virtuelles Interaktives Drama zur Unterstützung psychotherapeutischer Behandlungen von Angststörungen, insbesondere Sozialphobien, bei JugendlichenThe main goal of this project is to evaluate the efficacy of a serious game in supporting the treatment of childhood trauma. As Bossard et al. argue, it must be demonstrated that skills practised in virtual environments can transfer successfully to the real world before these environments can be widely used as an educational medium (Bossard, Kermarrec, Buche, & Tisseau, 2008, S. 158). While there are studies that show promising results there is still much more research necessary. As the authors argue, in our technological society, people must adapt to frequent change and upheavals. Research education must aim to facilitate the adequate use of knowledge in developing autonomy and adapting in daily life. The question of knowledge transfer in this context is fundamental. In the coming years, educational and professional fields will have to find responses to this end. The project presented here will contribute to this research by striving to prove actual transfer of learning in a psychotherapeutic setting.This project seeks to explore, build, implement and evaluate a serious game in psychotherapy to support therapists in the task of providing efficient help to youth suffering from childhood trauma by psycho-educative tools. In parallel the project will develop knowledge about serious game challenges, educational design and assessment with the aim of facilitating innovative therapy methods.
Primary prevention and integration via psychotherapy-based pedagogics
Primärprävention und Integrationsförderung durch psychotherapiegestützte Pädagogik
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.09.2013 - 31.10.2015
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • Pedagogics and Psychotherapy
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Mag. Tania Liska; Mag. Dorit Maria Hejze; Mag. Vivien Kain 

Cooperation partners:

Volksschule in Wien; Klinisch-psychologische und psychotherapeutische Praxis Sindelar;

Project runtime:

01.09.2013 - 31.10.2015

Grants:

private Sponsoren, die nicht genannt werden möchten, sowie psychotherapeutische und klinisch-psychologische Praxis Sindelar

Description:
Children with migration background are children with special needs: They introduce the social interaction patterns of their biological families into school’s community life and face with the additional challenge of adapting the intra-family acquired culturally specific example and role models, without giving up their ethnic identity and diversity.Urgently requested are scientifically based, evaluated primary prevention measures to turn migration as development risk make into the chance of a multilingual and special social competence (see studies on lower levels of education and higher health risk for people with migration background).

Setting and target group
The children of the elementary school where the project was realised originate to 90 percent from families with migration background and are not German native speakers. In addition, the learning requirements are increased significantly by the religious curriculum and two different fonts to be acquired. So, also teachers are facing multiple elevated requirements.

Project objectives 
1. Mental health promotion and integration capacity of children by strengthening the teachers in their competence and resilience.

2. Creation of a to other schools generalizable and at the same time to each individual needs adaptable programme for primary prevention and promotion of integration based on the project results.

Project plan
The project consists of following units:

1. First measurement
Data collection on the ability and personality development status of children and the work-related condition of the secular and religious educational team.

2. Measures
The accompaniment of the secular and religious educational team through problem-focused training and supervision over a school year.

3. Second measurement
Evaluation of the effectiveness of the measures taken by repeating the data collection of the first measurement after one year.


Publication
Sindelar, B. (30. 06 2017). Bezogen erzogen – Unterstützung pädagogischen Handelns durch Psychotherapiewissenschaft und klinische Entwicklungspsychologie im Kontext ethnischer Diversität:
Ein interdisziplinärer Zugang zur Optimierung des Schulunterrichts. Zeitschrift für freie psychoanalytische Forschung und Individualpsychologie(Jg, 4(1)), S. 1-28. doi:10.15136/2017.4.1.1-28


Beschreibung
Kinder mit Migrationshintergrund sind Kinder mit besonderen Bedürfnissen: Sie bringen die sozialen Interaktionsmuster ihrer Herkunftsfamilien in das Gemeinschaftsleben der Schule ein und stehen vor der zusätzlichen Herausforderung, die innerfamiliär erworbenen kulturspezifischen Vor- und Rollenbilder anzupassen, ohne ihre ethnische Identität und Diversität aufzugeben.Dringend gefragt sind wissenschaftlich fundierte, evaluierte primärpräventive Maßnahmen, um aus dem Entwicklungsrisiko Migration die Chance einer multilingualen und besonderen sozialen Kompetenz werden zu lassen (vgl. Studien zum niedrigeren Ausbildungsniveau und höheren Gesundheitsrisiko bei Menschen mit Migrationshintergrund).

Setting und Zielgruppe
Die Kinder der Volksschule, an der das Projekt durchgeführt wurde, kommen zu 90 Prozent aus Familien mit Migrationshintergrund und sind nicht deutsch muttersprachlich. Zusätzlich sind die Lernanforderungen durch den religiösen Lehrplan und zwei zu erlernende Schriften deutlich erhöht. Damit stehen auch die Lehrkräfte vor mehrfach erhöhten Anforderungen.

Projektziele 
1. Förderung der psychischen Gesundheit und Integrationskapazität der Kinder durch Stärkung der Lehrkräfte in ihrer Kompetenz und Resilienz

2. Erstellung eines auf andere Schulen generalisierbaren und zugleich auf jeweils individuelle Erfordernisse adaptierbaren Programms zur Primärprävention und Integrationsförderung anhand der Projektergebnisse

Projektplan
Das Projekt besteht aus folgenden Einheiten:

1. Erste Messung
Datenerhebung zum Stand der Leistungs- und Persönlichkeitsentwicklung der Kinder sowie der berufsbezogenen Befindlichkeit des profanen und des religiösen pädagogischen Teams

2. Maßnahmen
Begleitung des profanen und des religiösen pädagogischen Teams durch problemfokussierte Weiterbildung und Supervision über ein Schuljahr

3. Zweite Messung
Evaluierung der Wirksamkeit der gesetzten Maßnahmen durch Wiederholung der Datenerhebung der ersten Messung nach einem Jahr

Publikation
Sindelar, B. (30. 06 2017). Bezogen erzogen – Unterstützung pädagogischen Handelns durch Psychotherapiewissenschaft und klinische Entwicklungspsychologie im Kontext ethnischer Diversität: Ein interdisziplinärer Zugang zur Optimierung des Schulunterrichts. Zeitschrift für freie psychoanalytische Forschung und Individualpsychologie(Jg, 4(1)), S. 1-28. doi:10.15136/2017.4.1.1-28
Evaluation of students’ development
Die Entwicklung der Studierenden der Psychotherapiewissenschaft während des Studiums
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Jutta Fiegl
Project runtime: 01.09.2011 - 01.08.2018
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Psychotherapy Training Research
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Jutta Fiegl (elitsa.tilkidzieva@sfu.ac.at

Project team:

Univ. Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at); Dr. Ansis Stabingis (ansis@psihoterapija.lv); Alojzija Terbuc (alojzija.terbuc@sfu.ac.at); Univ.-Ass. Mag. Elitsa Tilkidzhieva (elitsa.tilkidzieva@sfu.ac.at); Dr. Erzsebet Toth (erzsebet.toth@sfu.ac.at); Univ.-Ass. Anastasiya Bunina, MSc. (anastasiya.bunina@hotmail.de); BA pth. Brigitta Schiller (birgitta.schiller@sfu.ac.at); Martin Link, MSc.; Irina Zamfirescu, MSc.; Univ. Prof. Dr. Omar Gelo (omar.gelo@sfu.ac.at); Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Cooperation partners:

Dr. Igor Okorn, Slowenien; Univ.-Prof. David Orlinsky, Chicago; Dr. cand. Ansis Stabingis, Litauen

Project runtime:

01.09.2011 - 01.08.2018

Grants:

Österreichischen Fonds für Wissenschaftsforschung Zukunftsfonds der Republik Österreich

Description:
(Pilot project interviews with students and teachers; cross-sectional analysis by means of questionnaires, profile study over 5 years)

The statutory curricula for the profession of a psychotherapist were so far exclusively taught in non-university organized associations. Globally for the very first time a study program in psychotherapy science was established at SFU, integrating in its curriculum such course contents and complementing them with overarching scientific knowledge.Psychotherapeutic abilities and skills, as prerequisite for the profession, are taught at the SFU within an academic, scientific study. This requires a close interconnection among theory and practice and the teaching of various psychotherapeutic modalities in one place, which also has to ensure the necessary coherence and the personal development for students.
Since the study program may be started right after high school, persons under 24 may already start with the training without having previously learned another profession or completed another study.

From these particularities several interesting research questions arise:
• Contrary to the usual psychotherapeutic training institutions, students can develop a professional first-identity as psychotherapist, just like in other medical and other professions. How does a corresponding identity evolve? Is there any difference to notice versus those who had different first professional identity?
• Since at other institutions psychotherapy training can be started earliest at the age of 24, the question arises whether younger students have the necessary “maturity” and life experience to reach the goals of professional psychotherapeutic competence. However, as such it has to be questioned how to define “maturity” and how it shows up. In case someone knows at an early stage, that he/she wants to become a psychotherapist, it might be that, due to special circumstances and experiences in life, he or she is equipped with a level of “maturity” which others probably reach later. In this context, it may be questioned when for the first time the desire to become a psychotherapist appeared.
• Are there differences between young students with respect to working with patients compared to older students? How are young students perceived by the patients, is the course of therapy different?
• To what extent are the contents of statutory training steps still up to date, and to what extent are eligibility criteria, such as a completed education in another profession prior to psychotherapy training or a minimum age of 24 years, still justified considering today’s knowledge?
• How can the development of students during the course of training be described?
• What is the impact of the circumstance that students obtain in addition to their modality-specific classes also a scientific study? In other words: How does the connection between profession and science influence the development of professional identity? Does it have an unsettling effect or rather a deepening one? And what is the outcome of studying together with students from other psychotherapeutic modalities in terms of own professional identity? Does it have an unsettling or rather deepening effect?
• In the context, further questions arise, especially when compared to the education in associations: Different to the situation in a training association at the SFU a “real” student life takes place, characterized by a lively and free exchange and also private contacts between students. Does this result in a higher level of freedom in professional development than it occurs in traditional psychotherapy training associations which are rather oriented to adaption towards existing structures in the opinion of the majority of critics? This is why, for example John Cremerius categorized “the psychoanalytic education between professional school and priest seminary”?
• The globally very first offer to train different therapy modalities under one roof provides the possibility to compare their quality features as well as to deal more thoroughly with the student´s reasons for choosing a particular modality. For example: Why does somebody choose a psychodynamic (individual psychology, psychoanalysis) or a non-psychodynamic modality?
• Further questions arise: How do students experience their way to psychotherapy profession? How does their professional identity develop? Which training steps do students experience as particularly helpful?
• The assessment of those teachers who accompany the students throughout their training with respect to the students’ knowledge as well as their emotional competence is compared with the results of students’ self-assessment.Students are involved in these questions along with their thesis.

Step 1: Pilot test phase 2011/12
Step 2: Cross-sectional study WS 2011/12 – SS 2013
Step 3: Longitudinal study/ Evaluation: Psychotherapy science students WS 2013 – SS 2018

Talks and posters
Schiller, B., Toth, E., & Moertl, K. (2015). Individual paths of becoming a psychotherapist [poster presentation]. 8th European Conference on Psychotherapy Research. Society for Psychotherapy Research, Klagenfurt.
Gelo, O. & Moertl, K. (2015). Studying the development of psychotherapy trainees: The SPRISTAD international collaborative multisite project. [Structured discussion]. 8th European Conference on Psychotherapy Research. Society for Psychotherapy Research, Klagenfurt.
Zamfirescu. I., & Moertl, K. (2015). Zum Reifebegriff in der Psychotherapieausbildung [Talk]. Kongress Praxisorientierte Psychotherapieforschung. Gesundheit Österreich in Kooperation mit dem Bundesministerium für Gesundheit, Wien.
Tilkidzhieva, E., Gelo, O., Mörtl, K., Gullo, S., Fiegl, J. (2014). Die Entwicklung der Beziehungsfähigkeit während der Psychotherapieausbildung. [Talk]. Kongress Praxisorientierte Psychotherapieforschung. Gesundheit Österreich in Kooperation mit dem Bundesministerium für Gesundheit, Wien.
Tilkidzhieva, E., Gelo, O., Mörtl, K., Gullo, S., Fiegl, J. (2014). The development of psychotherapy trainees: A cross-sectional study. [Presentation]. 45th Annual International Meeting of Society for Psychotherapy Research, Copenhagen.

Theses
Schiller, B. (2015). Differenzielle Stile ressourcenorientierten Copings im psychotherapeutischen Ausbildungsprozess. Abschlussarbeit zur Erlangung des akademischen Grades Bakkalaureat der Psychotherapiewissenschaft, Sigmund Freud Universität, Wien.
Zamfirescu, I. (2015). Zum Reifebegriff in der Psychotherapieausbildung. Eine qualitative Studie aus Expertensicht. Abschlussarbeit zur Erlangung des akademischen Grades Master of Science der Psychologie, Sigmund Freud Universität, Wien.
Tilkidzhieva, E. (2014).  Personal Growth and relational development of psychotherapy science. Final Thesis for the Degree of Master in Psychotherapy Science. Sigmund Freud Universität, Wien.
Publications
Fiegl, J., & Sindelar, B. (2014). Zur Frage der Eignung für die Psychotherapieausbildung. SFU Forschungsbulletin, 2, 27-44.
(Pilotprojekt Interviews mit Studierenden und Lehrenden; Querschnittanalyse mittels Fragebögen, Längsschnittstudie über 5 Jahre)

Bisher wurden die in Österreich gesetzlich festgelegten Lehrinhalte, die Grundlage für die Profession als PsychotherapeutIn sind, ausschließlich in nichtuniversitären, in Vereinen organisierten Einrichtungen gelehrt. Weltweit erstmalig wurde nun ein grundständiges Studium der Psychotherapiewissenschaft eingerichtet, das in seinem Studienplan diese Lehrinhalte integriert und mit methodenübergreifenden wissenschaftlichen Inhalten ergänzt.Psychotherapeutische Fähigkeiten und Fertigkeiten, wie sie Voraussetzung für die Profession sind, werden an der SFU innerhalb eines akademischen, wissenschaftlichen Studiums gelehrt. Dies setzt eine enge Verschränkung zwischen Theorie und Praxis voraus und den Unterricht verschiedener psychotherapeutischer Methoden unter einem Dach, der auch die nötige Kohärenz und die persönliche Entwicklungsmöglichkeit der Studierenden gewährleisten muss.Da das Studium bereits nach der Matura begonnen werden kann, bedeutet das, dass bereits unter 24-Jährige mit der Ausbildung beginnen, ohne zuvor einen anderen Beruf erlernt oder ein anderes Studium abgeschlossen haben zu müssen.Aus diesen Besonderheiten ergeben sich mehrere interessante Forschungsfragen:

• Zum Unterschied von den üblichen psychotherapeutischen Ausbildungsinstitutionen können die Studierenden eine berufliche Erst-Identität als Psychotherapeutin oder Psychotherapeut entwickeln, so wie es in anderen Heil- und sonstigen Berufen auch der Fall ist. Wie entwickelt sich eine entsprechende Identität? Ist ein Unterschied zu bemerken gegenüber jenen, die einen anderen Erstberuf – somit eine andere berufliche Identität hatten?

• Da man an anderen Einrichtungen erst in einem höheren Alter mit der Ausbildung beginnen kann, stellt sich die Frage, ob unsere jungen Studierenden die nötige „Reife“ und Lebenserfahrung mitbringen, um das Studium zu absolvieren. Dabei muss man sich allerdings fragen, wie „Reife“ zu definieren ist und worin sie sich äußert. Denn wenn jemand bereits früh weiß, dass er Psychotherapeut werden will, kann es auch sein, dass er oder sie durch besondere Lebensumstände und Lebenserfahrungen eine „Reife“ aufweist, die andere möglicherweise erst später haben. In dem Zusammenhang kann man sich auch die Frage stellen, wann zum ersten Mal der Wunsch, Psychotherapeut zu werden, aufgetaucht ist.
• Unterscheiden sich junge Studierende im Hinblick auf die Arbeit mit PatientInnen von älteren Studierenden? Wie werden junge Studierende von den PatientInnen wahrgenommen, ist der Therapieverlauf anders?
• Inwieweit sind die Inhalte der gesetzlich vorgeschriebenen Ausbildungsschritte noch zeitgemäß, und inwiefern sind Zulassungsbedingungen, wie eine vor der Ausbildung abgeschlossene Berufsausbildung oder ein Alter von mindestens 24 Jahren, im Lichte heutiger Erkenntnisse noch gerechtfertigt?
• Wie lässt sich die Entwicklung der Studierenden während des Studiums beschreiben?
• Wie wirkt sich der Umstand aus, dass Studierende einerseits jeweils neben ihrem methodenspezifischen Unterricht auch ein für alle gleiches wissenschaftliches Studium erhalten? Mit anderen Worten: Was bedeutet die Verbindung von Profession und Wissenschaft für die Entwicklung der eigenen beruflichen Identität? Wirkt sie eher verunsichernd, oder vertieft sie sie? Und was bedeutet das Zusammensein mit Studierenden aus anderen Fachrichtungen in Hinblick auf die eigene berufliche Identität? Wirkt es eher verunsichernd, oder vertieft es sie?
• In dem Zusammenhang ergeben sich weitere Fragen, vor allem im Vergleich zur Vereinsausbildung: An der SFU herrscht ein „richtiges“ Studentenleben, weswegen man sich fragen kann, ob es – wie es beim Studentenleben im Allgemeinen der Fall ist – auch hier durch freieren Austausch und rege private Kontakte charakterisiert ist. Kann sich der Einzelne daher freier entfalten, als es in den traditionellen Ausbildungsvereinen der Fall ist, die nach mehrheitlicher Ansicht von Kritikern eher in Richtung Anpassung an herrschende Strukturen orientiert sind, weswegen zum Beispiel Johannes Cremerius „die psychoanalytische Ausbildung zwischen Berufsschule und Priesterseminar“ einordnet?
• Durch das weltweit erstmalige Angebot, unterschiedliche Therapieschulen unter einem Dach auszubilden, ist es nicht nur möglich, ihre Qualität zu vergleichen, sondern sich auch eingehender mit den Gründen für die Wahl einer bestimmten Schule zu befassen. Zum Beispiel: Wer wählt warum psychodynamische (Individualpsychologie, Psychoanalyse) oder nicht-psychodynamische Wahlpflichtfächer?
• Weitere Fragestellungen ergeben sich, wie die Studierenden den Weg zur psychotherapeutischen Profession erleben, wie sich eine entsprechende Identität ausbildet, welche der Ausbildungsschritte besonders hilfreich waren.
• Die Einschätzung jener Lehrenden, die die Studierenden während des gesamten Studiums begleiten, hinsichtlich deren inhaltlicher und emotionaler Kompetenz wird den Ergebnissen der Selbsteinschätzung der Studierenden gegenübergestellt.In diese Fragestellungen werden Studierende im Rahmen ihrer Abschlussarbeiten mit einbezogen.

Schritt 1: Pilot- Testphase 2011/12
Schritt 2: Querschnittstudie WS 2011/12 – SS 2013
Schritt 3: Longitudinalstudie/ Evaluation: Studierende der Psychotherapiewissenschaft WS 2013 – SS 2018

Vorträge und Poster
Schiller, B., Toth, E., & Moertl, K. (2015). Individual paths of becoming a psychotherapist [poster presentation]. 8th European Conference on Psychotherapy Research. Society for Psychotherapy Research, Klagenfurt.
Gelo, O. & Moertl, K. (2015). Studying the development of psychotherapy trainees: The SPRISTAD international collaborative multisite project. [Structured discussion]. 8th European Conference on Psychotherapy Research. Society for Psychotherapy Research, Klagenfurt.
Zamfirescu. I., & Moertl, K. (2015). Zum Reifebegriff in der Psychotherapieausbildung [Vortrag]. Kongress Praxisorientierte Psychotherapieforschung. Gesundheit Österreich in Kooperation mit dem Bundesministerium für Gesundheit, Wien.
Tilkidzhieva, E., Gelo, O., Mörtl, K., Gullo, S., Fiegl, J. (2014). Die Entwicklung der Beziehungsfähigkeit während der Psychotherapieausbildung. [Talk]. Kongress Praxisorientierte Psychotherapieforschung. Gesundheit Österreich in Kooperation mit dem Bundesministerium für Gesundheit, Wien.
Tilkidzhieva, E., Gelo, O., Mörtl, K., Gullo, S., Fiegl, J. (2014). The development of psychotherapy trainees: A cross-sectional study. [Presentation]. 45th Annual International Meeting of Society for Psychotherapy Research, Copenhagen.

Abschlussarbeiten

Schiller, B. (2015). Differenzielle Stile ressourcenorientierten Copings im psychotherapeutischen Ausbildungsprozess. Abschlussarbeit zur Erlangung des akademischen Grades Bakkalaureat der Psychotherapiewissenschaft, Sigmund Freud Universität, Wien
Zamfirescu, I. (2015). Zum Reifebegriff in der Psychotherapieausbildung. Eine qualitative Studie aus Expertensicht. Abschlussarbeit zur Erlangung des akademischen Grades Master of Science der Psychologie, Sigmund Freud Universität, Wien
Tilkidzhieva, E. (2014).  Personal Growth and relational development of psychotherapy science. Final Thesis for the Degree of Master in Psychotherapy Science. Sigmund Freud Universität, Wien.

Publikationen
Fiegl, J., & Sindelar, B. (2014). Zur Frage der Eignung für die Psychotherapieausbildung. SFU Forschungsbulletin: 2014:2, S 27-44.
Gender-specific personality aspects in elementary school children
Genderspezifische Persönlichkeitsaspekte bei Volksschulkindern
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.09.2010 - 30.06.2011
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • Pedagogics and Psychotherapy
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Team von Studierenden der SFU 

Cooperation partners:

VD Sylvia Albel, Volksschule WIen 22, Esslinger Hauptstraße; VD Anita Zach, Volksschule Wien 2, Novaragasse

Project runtime:

01.09.2010 - 30.06.2011

Grants:

keine

Description:
Among 124 children, randomly sampled and attending the third class of primary school at two elementary schools in Vienna, gender-specific differences in self-esteem, empathy, impulsivity and risk behaviour were examined. The results demonstrate gender differences, contrary to popular expectations and verify the influence of educational climate at school on the development of children’s personality.

Publication
Sindelar, B. (2014). Genderspezifische Persönlichkeitsaspekte bei Volksschulkindern unter besonderer Berücksichtigung des Einflusses der Schule. In B. Sindelar, Von den Teilen zum Ganzen. Theorie und Empirie einer integrativen psychologischen und psychotherapeutischen Entwicklungsforschung (Reihe Psychotherapiewissenschaft in Forschung, Profession und Kultur, Bd. 7, S. 43-47). Münster: Waxmann.


Beschreibung
An einer Stichprobe von 124 Kindern aus dritten Volksschulklassen zweier Wiener Volksschulen wurden genderspezifische  Unterschiede in Selbstwert, Empathie, Impulsivität und Risikoverhalten untersucht. Die Ergebnisse zeigen geschlechtsspezifische Unterschiede entgegen den populären Erwartungen auf und belegen den Einfluss des pädagogischen Klimas der Schule auf die Persönlichkeitsentwicklung der Kinder.

Publikation
Sindelar, B. (2014). Genderspezifische Persönlichkeitsaspekte bei Volksschulkindern unter besonderer Berücksichtigung des Einflusses der Schule. In B. Sindelar, Von den Teilen zum Ganzen. Theorie und Empirie einer integrativen psychologischen und psychotherapeutischen Entwicklungsforschung (Reihe Psychotherapiewissenschaft in Forschung, Profession und Kultur, Bd. 7, S. 43-47). Münster: Waxmann.
Killing the mistake
Fehlerkillerprojekt
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.09.2006 - 30.09.2010
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • Pedagogics and Psychotherapy
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Mag. Dorit Maria Hejze; Mag. Vivien Kain; ein Team von Studierenden der SFU 

Cooperation partners:

Institut der Neulandschulen Wien 10; Institut der Neulandschulen Wien 19; Volksschule Esslinger Hauptstraße Wien 22; Nepomuk-Volksschule Wien 2;

Project runtime:

01.09.2006 - 30.09.2010

Grants:

keine

Description:
Killing the Mistake

In a long term study with children at elementary schools in Vienna with the working title: “Killing the mistake” it was verified, whether there was an impact and if so, which one, on children’s performance and motivation, when they were not confronted with a mistake, but with the correct thing. At the schools involved in the project, teachers consistently addressed mistakes in written assignments differently than usual through the entire elementary school and in all subject matters: The correct elements were marked instead of the mistakes, and the number of correct words or calculations were summed up instead of mistakes. Mistakes were ignored in the feedback, but taken into account by teachers for practicing. At the end of each school year, spelling, reading and calculation performance were evaluated using standardized tests and taking into account the children’s motivation with the assistance of a team of students from the Sigmund Freud University Vienna.
The evaluations of more than 1,100 records from four school years deliver significant results: as of the second class, pupils whose number of correct words and calculation results were confirmed instead of their mistakes differ significantly from those whose mistakes and number of mistakes were marked in their assignments: children in project classes demonstrated better performance and significantly better performance motivation.

Publications
Sindelar, B., Hejze, D., & Langer, V. (2011). Das Fehlerkillerprojekt: Leistungsmotivation und Lernerfolg bei Volksschulkindern. Ergebnisbericht einer Langzeitstudie. Zeitschrift für Pädiatrie und Pädologie, S. 23-27.

Sindelar, B. (2014). Vom Austausch zwischen Denken und Fühlen: Die verpasste Chance in der Pädagogik. In B. Sindelar, Von den Teilen zum Ganzen (S. 49-61). Münster: Waxmann.



Das Fehlerkillerprojekt

In einer Langzeitstudie an Wiener Volksschulkindern mit dem Arbeitstitel: „Fehlerkiller“ wurde überprüft, ob und welche Auswirkung auf die Leistung und die Leistungsmotivation auf Kinder feststellbar sind, wenn diese nicht mit dem Fehler, sondern mit dem Richtigen konfrontiert werden. In den am Projekt beteiligten Schulen gingen die Lehrkräfte die gesamte Volksschulzeit hindurch in allen Unterrichtsgegenständen konsequent anders als üblich mit Fehlern in schriftlichen Arbeiten der Kinder um: Markiert wurden nicht die Fehler, sondern das Richtige, aufsummiert wurden nicht die Fehler, sondern die Anzahl der richtigen Wörter bzw. Rechnungen. Fehler wurden im Feedback ignoriert, aber als Information für die Lehrkräfte für das Üben genommen. Am Ende jedes Schuljahres wurde sowohl die Rechtschreib-, Lese- und Rechenleistung mittels standardisierter als auch die Leistungsmotivation der Kinder unter Mitarbeit eines Teams von Studierenden der Sigmund Freud Privatuniversität Wien evaluiert. Die Auswertungen von mehr als 1100 Datensätzen aus vier Schuljahren liefern signifikante Ergebnisse: Ab der zweiten Klasse unterscheiden sich die Schulkinder, denen die Anzahl der richtigen Wörter und Rechenergebnisse rückgemeldet wurden und nicht das Falsche, sondern das Richtige in den schriftlichen Arbeiten gekennzeichnet wurden, signifikant von den Schulkindern, in deren Arbeiten Fehler markiert wurden und die Anzahl der Fehler aufgeschrieben wurde: die Kinder der Projektklassen zeigten bessere Leistungen und eine signifikant bessere Leistungsmotivation.

Publikation

Sindelar, B., Hejze, D., & Langer, V. (2011). Das Fehlerkillerprojekt: Leistungsmotivation und Lernerfolg bei Volksschulkindern. Ergebnisbericht einer Langzeitstudie. Zeitschrift für Pädiatrie und Pädologie, S. 23-27.

Sindelar, B. (2014). Vom Austausch zwischen Denken und Fühlen: Die verpasste Chance in der Pädagogik. In B. Sindelar, Von den Teilen zum Ganzen (S. 49-61). Münster: Waxmann.
Developmental risks of migration
Migration als Entwicklungsrisiko
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.01.2007 - 01.05.2008
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • Development Research and Society
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

SFU Studenten 

Cooperation partners:

Wiener Kindergärten

Project runtime:

01.01.2007 - 01.05.2008

Grants:

keine angegeben

Description:
Children were examined who along with school enrolment had been classified as under-developed concerning their language development. A standardized language development test was used as well as observations of teachers in kindergarten in terms of motoric, social and cognitive maturity.

Publications
Sindelar, B. (2008). Migration als Entwicklungsrisiko Eine Untersuchung zur Sprachentwicklung von Vorschulkindern.Ergebnisbericht und Konsequenzen. Wien: Sigmund Freud PrivatUniversitätsVerlag., 2. Auflage 2012
Untersucht wurden Kinder, die anlässlich der Schuleinschreibung von den Schulleitern als sprachentwickungsverzögert eingestuft wurden, hinsichtlich ihrer Sprachentwicklung mittels eines standardisierten Sprachentwicklungstests sowie die Beobachtungen der Kindergartenpädagoginnen hinsichtlich motorischer, sozialer und kognitiver Reife.

Publikation
Sindelar, B. (2008). Migration als Entwicklungsrisiko Eine Untersuchung zur Sprachentwicklung von Vorschulkindern.Ergebnisbericht und Konsequenzen. Wien: Sigmund Freud PrivatUniversitätsVerlag., 2. Auflage 2012
Cyber-bullying among adolescents
Cyber Mobbing bei Jugendlichen
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.12.2013 - 01.01.2015
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • New Media in Child and Adolescent Psychotherapy
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Christoph Bendas, BSc. 

Cooperation partners:

eine Neue Mittelschule und eine höhere Lehranstalt für Tourismus in Oberösterreich

Project runtime:

01.12.2013 - 01.01.2015

Grants:

keine

Description:
Is there a difference in the subjective perception of real-life mobbing situations occurring in daily school life and cybermobbing-situations occurring mainly in social media networks? Target group: adolescents 14-18 years old. A comparison between real-life mobbing situations and cybermobbing-situations with pupils aged 14-18 years will be surveyed. Furthermore the level of concernment will be related to self-worth.

Publication
Sindelar, B., & Bendas, C. (2015). Neue Aktionsfelder der destruktiven Aggression: Mobbing und Cybermobbing bei Jugendlichen – Ergebnisse einer empirischen Untersuchung. Zeitschrift für freie psychoanalytische Forschung und Individualpsychologie 2 (2), 70-87. doi: 10.15136/15.2.2.70-87

Unterscheidet sich die subjektive Wahrnehmung von realen Mobbing-Situationen, die sich im Kontext der Schule ereignen, und Cybermobbing, welches vordergründig in sozialen Netzwerken auftritt, bei Jugendlichen im Alter von 14 bis 18 Jahren?
Erhoben wird ein Vergleich realer Mobbingsituationen mit Situationen des Cybermobbing bei SchülerInnen in der Altersgruppe zwischen 14 und 18 Jahren nach dem Ausmaß der Betroffenheit und dies in Beziehung gesetzt mit dem Selbstwertgefühl.

Publikation
Sindelar, B., & Bendas, C. (2015). Neue Aktionsfelder der destruktiven Aggression: Mobbing und Cybermobbing bei Jugendlichen – Ergebnisse einer empirischen Untersuchung. Zeitschrift für freie psychoanalytische Forschung und Individualpsychologie 2 (2), 70-87. doi: 10.15136/15.2.2.70-87
Smiley-Test
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.09.2006 - 30.09.2010
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • Pedagogics and Psychotherapy
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Mag Dorit Hejze; Mag Vivien Kain 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.09.2006 - 30.09.2010

Grants:

keine

Description:
The smiley-test is a self-evaluation test to examine performance motivation of pupils in the grades 1-4.

Area of application
1st-4th grade

Procedure
Motivation is a central aspect of being successful at school. Motivation and performance are entangled. Consequently performance diagnostics is only partly relevant in practice. The individual potential to realise performance potentials needs to be included. The extent of motivation plays an important role in that process.The smiley-test is a self-evaluation test to examine performance motivation of pupils in the grades 1-4. Form: survey with pictures (low reading skills required). The test exiamines motivation for writing, reading, calculating, homework, practice.

Reliability(Cronbachs Alpha) = .785.

NormGrade-specific percentile, split for boys and girls (N = 1.092,  541 boys, 551 girls).

Operation time

Operation time 5 minutes; evaluation time maximum 5 minutes

Sindelar, B. (2012). Der Smiley-Test: Fragebogen zur Messung der Leistungsmotivation bei Volksschulkindern. Wien: Austria Press.

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Der Smiley-Test-Selbstbeurteilungsverfahren zur Leistungsmotivation von Schulkindern in den ersten vier Schuljahren

Einsatzbereich
1. bis 4. Schulstufe

Das Verfahren
Motivation ist ein zentraler Aspekt des Schulerfolgs. Die Verwobenheit von Motivation und Leistung ordnet den Ergebnissen einer Leistungsdiagnostik nur bedingte Praxisrelevanz zu, wenn nicht zugleich die individuellen Möglichkeiten der Realisierung des Leistungspotentials berücksichtigt werden. Das Ausmaß an Motivation spielt dabei eine wesentliche Rolle.Der Smiley-Test ist ein Selbstbeurteilungsverfahren  zur Leistungsmotivation für Kinder in den ersten vier Schuljahren in Form eines Bilderfragebogens, der nur sehr geringe Lesefertigkeiten erfordert. Erhoben wird die Motivation für die Schule, für das Schreiben, das Lesen,  das Rechnen,  die Hausübung, das Üben.

Zuverlässigkeit
Die Reliabilität (Cronbachs Alpha) liegt bei .785.Normen
Schulstufenspezifische Percentile, getrennt für Buben und Mädchen (N = 1.092,  541 Buben, 551 Mädchen).

Bearbeitungsdauer
Testdurchführung ca. 5 Minuten, Auswertungszeit maximal 5 Minuten.

Sindelar, B. (2012). Der Smiley-Test: Fragebogen zur Messung der Leistungsmotivation bei Volksschulkindern. Wien: Austria Press.
Psychopathology as a social construction
Psychopathologie als soziale Konstruktion
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Omar Carlo Gioacchino Gelo
Project runtime: 01.09.2011 - 01.09.2017
Research Focus:
  • Psychotherapy and Society
Topic:
  • Psychopathology and Society
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Omar Carlo Gioacchino Gelo (omar.gelo@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Maddux (University of Salento, Italien); Vilei, George Mason University (USA)

Project runtime:

01.09.2011 - 01.09.2017

Grants:

keine

Description:
Project content is to examine whether psychopathological phenomena in general (special focus on anorexia nervosa) do have objective character or are results of social construction.

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Inhalt des Projektes ist zu begründen, inwiefern psychopathologische Symptome im Allgemeinen (und insbesondere das Störungsbild Anorexia nervosa) keine objektiven Phänomene sind, sondern das Resultat sozialer Konstruktionen.
“What helps the Helpers? Needs, Barriers, Resources”: What kind of support does the Middle East need? Developing sustainable peer support structures and related self-understanding and support theories in the field of MHPSS in the Syrian region
Was hilft im Nahen Osten? Entwicklung nachhaltiger Peer-Support-Strukturen, damit zusammenhängende Selbstverständnisse und Hilfetheorien im Bereich MHPSS in der Region Syrien
Project status: Running
Faculty: Psychology
Project leader: Univ.-Prof. Dr. David Becker
Project runtime: 01.06.2016 - 30.04.2018
Research Focus:
  • Social Psychology
Topic:
  • Migration
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. David Becker (david.becker@sfu-berlin.de

Project team:

Kate Sheese, MSc. (kate.sheese@sfu-berlin.de); Petra Kühnauer (kuehnauer@ina-fu.org); Josephine Jacobi 

Cooperation partners:

Prof. Dr. Phil Langer, International Psychoanalytic University, Berlin; Prof. Dr. Angela Kühner, IUBH Internationale Hochschule GmbH, München

Project runtime:

01.06.2016 - 30.04.2018

Grants:

Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GIZ

Description:
Supporting research project in the frame of the regional project "Psychosocial Support for Syrian / Iraqi Refugees and Internally Displaced Persons" by GIZ (Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit) Working with refugees and displaced people in crisis and conflict contexts is a highly challenging task and often personally burdensome. Self and staff care, therefore, are considered to be important issues for any organization involved with humanitarian aid and/or development cooperation, e.g. community work, health care and education. However, it is not always clear:
  • what kind of support actually protects and promotes staff well-being under such stressful conditions,
  • what staff themselves consider to be important and effective,
  • how support can be implemented in organizational structures and routines shaped by emergencies,
  • to what extent cultural and gender-related dynamics must be considered, and
  • how donor organizations incorporate these issues into their approaches.
Our research project aims at developing and/or improving staff care for projects working with refugees and displaced people in the regional context of the Syrian and Iraqi crises, specifically in Iraq, Jordan, Lebanon and Turkey.

Our research project focuses on these issues in four steps:
  1. Finding out realities, needs and wishes of project staff, and getting to know the structures already in place, their limits and their usefulness.
  2. Figuring out what needs to change for whom and collaboratively developing effective support structures with project staff for the different working contexts and cultural environments.
  3. Implementing these changes in selected projects in Turkey, Iraq, Lebanon, and Jordan and jointly assessing long term usefulness.
  4. Consolidating the experiences and findings by outlining a concept for culture-sensitive, effective, and sustainable staff care structures for any project working in the region.
Treatment-related diagnostics in ADHS
Behandlungsrelevante Diagnostik bei ADHS
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.01.2008 - 31.12.2011
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • Clinical Research in Child and Adolescent Psychotherapy
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Team of SFU students 

Cooperation partners:

Prim. Dr. Karl Ableidinger //Kinder- und jugendpsychiatrischen Abteilung des Klinikum Mostviertel-Amstetten-Mauer; Ass.Prof. Dr. Brigitte Hackenberg //Core-Unit für Psychosomatik der Universitätsklinik für Kinderheilkunde, AKH Wien;

Project runtime:

01.01.2008 - 31.12.2011

Grants:

keine

Description:





The clinical-empirical study is dedicated to the the question of treatment-relevant clinical psychological diagnosis in ADHD. The study was performed in cooperation with the psychotherapeutic outpatient clinic for children and adolescents at the Sigmund Freud University Vienna, the child and adolescent psychiatric Department of the Hospital Mostviertel Amstetten-Mauer, the Core Unit for Psychosomatic Medicine of the university clinic for Pediatrics in Vienna, supported by the university clinic for psychiatry of children and adolescents as part of a research ambulance. ADHD diagnosed children were examined with a complex clinical psychological diagnosis programme, whereas the with the pure test time of seven hours was split over several dates. The data obtained were analyzed using cluster analysis.
Three clusters could be differentiated according to criteria relevant to the therapeutic implications.

Sindelar, B., & Ableidinger, K. (2011). Behandlungsrelevante Diagnostik von AHDS. Ergebnisse einer klinisch-empirischen Studie. Zeitschrift für Pädiatrie und Pädologie, 4, S. 22-27.

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Die klinisch-empirische Studie, die in Kooperation der psychotherapeutischen Ambulanz für Kinder und Jugendliche der Sigmund Freud PrivatUniversität Wien, der kinder- und jugendpsychiatrischen Abteilung des Klinikum Mostviertel-Amstetten-Mauer, der Core-Unit für Psychosomatik der Universitätsklinik für Kinderheilkunde in Wien mit Unterstützung der Universitätsklinik für Psychiatrie des Kindes- und Jugendalters im Rahmen einer Forschungsambulanz durchgeführt wurde, widmet sich der Fragestellung nach behandlungsrelevanter klinisch-psychologischer Diagnostik bei ADHS. Dabei wurden ADHS-diagnostizierte Kinder mit einem aufwändigen klinisch-psychologischen Diagnoseprogramm mit einer reinen Testzeit von insgesamt sieben Stunden, aufgeteilt auf mehrere Termine untersucht, die gewonnenen Daten mittels Clusteranalyse statistisch ausgewertet. Es ließen sich drei Cluster nach Kriterien, die für die therapeutischen Implikationen relevant sind, differenzieren.

Sindelar, B., & Ableidinger, K. (2011). Behandlungsrelevante Diagnostik von AHDS. Ergebnisse einer klinisch-empirischen Studie. Zeitschrift für Pädiatrie und Pädologie, 4, S. 22-27.
Impetus - collaborative care-platform focussing on seniority-depression
Impetus – Kollaborative Versorgungsplattform bei Depression im Alter
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Christiane Eichenberg
Project runtime: 01.11.2015 - 01.10.2016
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • E-Mental Health
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Christiane Eichenberg (eichenberg@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Salzburg Research Forschungsgesellschaft

Project runtime:

01.11.2015 - 01.10.2016

Grants:

FFG, FTI-Initiative: benefit

Description:
Seniority-depression is often not even detected or detected too late. Frequently, seniority depression is a psychological reaction on epiphenomena related to the process of ageing. Impetus examines the requirements for a collaborative care-platform specialized on seniority depression disorders. As a first step, a model (illustrating the interactions between agents in the care-process) will be created. Based on that model scenarios, research topics, recommendations for a follow-up project will be defined. Additionally, an actual collaborative platform for current agents shall be developed (detection of initial signals/personalized inteventions) in order to close the current care-gap.

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Depression im Alter wird oft nicht oder erst sehr spät erkannt und entsteht meist als psychische Reaktion auf Begleiterscheinungen des Alters. Impetus untersucht die Anforderungen für eine kollaborative Versorgungsplattform für Depression im Alter. Es wird ein Modell erstellt, das die Interaktionen zwischen den Akteuren des Versorgungsprozesses beschreibt, um auf dieser Grundlage Szenarien, Forschungsfragen und Empfehlungen für ein Nachfolgeprojekt zu entwickeln, in dem eine kollaborative Plattform für die Akteure entwickelt werden kann. Impetus will damit neue Wege aufzuzeigen, wie Anzeichen für eine Depression im Alter frühzeitig erkannt werden können und wie ältere Menschen mit depressiven Episoden durch personalisierte, altersgerechte Interventionen unterstützt werden können, um so das vorhandene Versorgungsdefizit zu reduzieren.

Antragsteller
Salzburg Research Forschungsgesellschaft mbH
Efficacy of Italian version of the Cool Kids Program
Project status: Running
Faculty: Psychology
Project leader: Dr. Simona Scaini, PhD.
Project runtime: 13.01.2017 - 31.12.2019
Research Focus:
  • Clinical Psychology
  • Developmental Psychology; Child and Adolescent Psychology
Topic:
  • Clinical Child- and Adolescentpsychology
  • Cognitive-Behavioral Psychotherapy
Project leader:

Dr. Simona Scaini, PhD. (s.scaini@milano-sfu.it

Project team:

 

Cooperation partners:

-

Project runtime:

13.01.2017 - 31.12.2019

Grants:

-

Description:
Objective

The purpose of the study is to evaluate the efficacy of individual and group version of the Cool Kids program, a cognitive-behavioural therapy (CBT) program for anxiety disorders among children and adolescents.in an Italian sample. Method: Children and adolescents (age 6–16) refer to Italian centres for the treatment of Psychological Disorders with a primary anxiety disorder diagnosis (n =300) were randomly allocated to individual/group CBT or a wait-list (WL) control condition. Results will be compared across groups by pre-post (pre-post treatment and follow up at 3/6 and 12 months) and between group design. In particular, the groups were compared on several measures of demographics and psychopathology to determine whether they differed in significant ways. Assessment data will be derived from self-reported measures of child anxiety symptoms rated by child, mother, and father and clinical standardized interview assessed by clinicians will be compared (see the following section about measures used). In addition, important predictors in childhood such as parents psychiatric symptoms, child’s externalizing symptoms, age, sex, marital status, treatment credibility will be included in analyses. The study could contribute to the evidence base for the Cool Kids program, already evaluated in Australia and other countries such as Denmark, for Italian population.
The development of resilience from preschool to primary school: a longitudinal study.
Project status: Running
Faculty: Psychology
Project leader: Dr. Simona Scaini, PhD.
Project runtime: 22.04.2017 - 31.01.2020
Research Focus:
  • Developmental Psychology; Child and Adolescent Psychology
Topic:
  • Resilience
Project leader:

Dr. Simona Scaini, PhD. (s.scaini@milano-sfu.it

Project team:

 

Cooperation partners:

Dr Marcella Caputi, Vita-Salute San Raffaele University

Project runtime:

22.04.2017 - 31.01.2020

Grants:

-

Description:
Description

Resilience research is nowadays undergoing a deep transformation. Recent reviews of the literature highlighted a surprising lack of information about the predictors of resilience in preschool age and developmental trajectories of resilience over time in healthy subjects. The main aim of the present study is thus to investigate potential predictors of resilience in a sample of Italian preschoolers. A sample of 100 children aged four years (attending the second year of kindergarten) will be recruited and followed for four years (until the second year of primary school). Parents will be informed about the aims of the research and will sign an informed consent in order to participate and to allow their children’s participation in the study, in accordance with the Declaration of Helsinki. Taking into account preschoolers’ limited attention span, data will be collected on an individual basis in three different occasions by a trained experimenter. Correlates and potential predictors of resilience were selected basing on the literature review. Therefore, children's assessment will comprehend a test on resilience and the administration of tasks on theory of mind, verbal ability, executive functions, quality of life, relationship with the teacher, coping and attributional style. In order to have a clearer picture of the children's functioning, we will also administer questionnaires to teachers and parents. More specifically, teachers will complete questionnaires regarding their relationship with each child and children’s behaviour. Whereas parents will complete questionnaires on their child’s behaviour, resilience and life events, and on satisfaction with parenthood. Results of the present research will allow a better comprehension of the mechanisms underlying the gradual evolution of resilience over the transition to primary school and will constitute a basis for interventions aimed at enhancing resilience among healthy children.