Basic keyword search: keyword/text (minimum 3 characters)
Advanced keyword search:
1) keyword1/text1 AND keyword2/text2 (=search results must consist of both keywords/texts! 1 and 2!)
2) Keyword1/text1 OR keyword2/text2 (=search results must consist of either 1 or 2)

Reset
Basic questions and possibilities of legal didactics
Grundfragen und Möglichkeiten der Rechtsdidaktik
Project status: Running
Faculty: Law
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Bernd-Christian Funk
Project runtime: 01.10.2017 - 31.12.2022
Research Focus:
  • Science Research
Topic:
  • Didactics of law
  • Academic institutions
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Bernd-Christian Funk (bernd-christian.funk@jus.sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.10.2017 - 31.12.2022

Grants:

keine

Description:

English
The study connects perspectives of the sociology of communication with questions of consequences for the development of targeted strategies in legal education, especially taking into account the possibilities of information and communication technology.
German
Die Studie verbindet Perspektiven der kommunikationssoziologischen Analysen  mit der Frage nach den Konsequenzen für die Entwicklung zielführender Strategien in der juristischen Bildung und Ausbildung, speziell auch unter Beachtung der Möglichkeiten der Informations- und Kommunikationstechnologie.
Dialogue between academia and jurisprudence in civil law
Dialog zwischen Wissenschaft und Rechtsprechung im Zivilrecht
Project status: Running
Faculty: Law
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Max Leitner
Project runtime: 01.01.2019 - 30.06.2023
Research Focus:
  • Reprocity theory and practice in law
Topic:
  • Civil Law
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Max Leitner (max.leitner@jus.sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.01.2019 - 30.06.2023

Grants:

keine

Description:

English
Legal science, namely legal dogmatics, has strong practical references. The task of science is to guide the practical application of law and, if necessary, to act as a corrective. In this respect, we are dealing with two communicating bodies. In the best case, this form of communication leads to a visible increase in the quality of the application of the law by the courts. In the context of this research project, the focus will be on the interaction between theory and practice. This is expressed first of all by the fact that current jurisprudence or development trends in jurisprudence are to be reflected and, if necessary, criticized. As literary tools, rather short review essays and comments can be used. Experience shows that short and concise texts ensure a higher degree of perception in practice. Within the framework of this project, a Privatissimum is also held every second semester ("Freud-Privatissimum aus Zivilrecht"), which provides a forum for professional exchange between science and practice.
German
Die Rechtswissenschaft, namentlich die Rechtsdogmatik, weißt starke praktische Bezüge auf. Die Wissenschaft hat die Aufgabe, der praktischen Rechtsanwendung den Weg zu weisen und gegebenenfalls als Korrektiv wirken. Insofern handelt es sich um zwei miteinander kommunizierende Gefäße. Diese Form der Kommunikation bewirkt im besten Fall eine wahrnehmbare Qualitätssteigerung in der Rechtsanwendung durch die Gerichte. Im Rahmen dieses Forschungsprojekts soll der Fokus auf die Wechselwirkung zwischen Theorie und Praxis gelegt werden. Dies äußert sich zunächst daran, dass aktuelle Judikatur bzw Entwicklungstendenzen in der Judikatur reflektiert und gegebenenfalls kritisiert werden sollen. Als literarisches Mittel bieten sich hier eher kurz gehaltene Besprechungsaufsätze und Glossen wieder. Erfahrungsgemäß sichern kurze und prägnante Texte die Wahrnehmung in der Praxis in höherem Maße. Im Rahmen dieses Projekts wird auch jedes zweite Semester ein Privatissimum abgehalten („Freud-Privatissimum aus Zivilrecht“), das dem fachlichen Austausch zwischen Wissenschaft und Praxis dient.
Statute of limitations and method of tort law
Schadenersatzverjährung und Methode
Project status: Running
Faculty: Law
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Max Leitner
Project runtime: 01.01.2014 - 31.12.2023
Research Focus:
  • Fundamentals of law
  • Reprocity theory and practice in law
Topic:
  • Civil Law
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Max Leitner (max.leitner@jus.sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.01.2014 - 31.12.2023

Grants:

keine

Description:

English
The tortfeasor cannot successfully enforce claims for damages for an unlimited period of time, but only in compliance with the relevant statute of limitations. There is a noticeable tendency in case law to interpret statutes of limitation extensively to the disadvantage of the tortfeasor. One example is the obligation of the tortfeasor to investigate, which is now consistently applied in case law, the violation of which is supposed to trigger the subjective three-year limitation period of § 1489 ABGB. Within the framework of this research project, this tendency will be critically reflected. Another focus will be on questions of statute of limitations in connection with the enforcement of claims of damaged investors. Overall, it will be shown that the purposes of the statute of limitations are often wrongly weighted. Although statute of limitations issues are timelessly topical, they are currently also at the "pulse of time" in that a reform of statute of limitations law is in preparation. Since this reform also serves to eliminate inconsistencies in statute of limitations law, it is appropriate to point out system breaks in a literary way.
German
Der Schädiger kann Schadenersatzansprüche nicht zeitlich unbefristet, sondern nur unter Beachtung der einschlägigen Verjährungsvorschriften erfolgreich durchsetzen. In der Rechtsprechung ist die Tendenz bemerkbar, Verjährungsvorschriften zum Nachteil des Schädigers extensiv auszulegen. Ein Beispiel ist die nunmehr in ständiger Rechtsprechung vertretene Nachforschungsobliegenheit des Schädigers, deren Verletzung die subjektive dreijährige Verjährungsfrist des § 1489 ABGB in Gang setzen soll. Im Rahmen dieses Forschungsprojekts soll diese Tendenz kritisch reflektiert werden. Einen Schwerpunkt bilden auch verjährungsrechtliche Fragen im Zusammenhang mit der Durchsetzung von Ansprüchen geschädigter Anleger. Insgesamt soll aufgezeigt werden, dass die Zwecke der Verjährung oftmals falsch gewichtet werden. Wenngleich Verjährungsfragen zeitlos aktuell sind, liegen sie derzeit auch insofern am „Puls der Zeit“, als eine Reform des Verjährungsrechts in Vorbereitung ist. Da diese Reform auch dazu dient, Inkonsistenzen im Verjährungsrecht zu beseitigen, ist es angezeigt, Systembrüche literarisch aufzuzeigen.
Mediation as a response to medical mal-practice
Project status: Running
Faculty: Law
Project leader: Univ.-Prof.in Mag.a Dr.in Karin Bruckmüller
Project runtime: 01.01.2021 - 31.12.2022
Research Focus:
  • Health and Law
  • Reprocity theory and practice in law
Topic:
  • Labour Law
Project leader:

Univ.-Prof.in Mag.a Dr.in Karin Bruckmüller (karin.bruckmueller@jus.sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

University of Silesia (Polen)

Project runtime:

01.01.2021 - 31.12.2022

Grants:

Antrag bei EU Justice Programm eingereicht, aber Call wg Corona verschoben

Description:

English
Mediation as a response to medical mal-practice Bodily harm as a result of malpractice as well as errors in medical consultation regrettably occur frequently in medical practice. The reaction is typically a criminal sanction. The doctor is imposed a monetary fine or prison sentence. Punishment of health personnel does not appear to be sensible for the patient-doctor relation, as patients often desire to receive continuous treatment of this doctor.Hence the project investigates if “Diversion“ – mediation in particular, between offender and victim is a potential method for making amends in cases of malpractice. It may result in an apology to the patient and further course of action may be discussed.Austria had adopted the “Diversion“ at an early stage already, establishing the possibility of mediation in criminal procedures. Furthermore, Austria introduced patient lawyers and ombudsmen for mediation between doctors and patients. It will be analyzed to what extend those two institutions may be utilized together for this purpose.
German
Behandlungsfehler mit der Folge einer Körperverletzung sowie Aufklärungsfehler kommen leider häufig in der medizinischen Praxis vor. Reaktionen sind üblicherweise Kriminalstrafen. Dem/Der Arzt*in wird eine Geld- oder Freiheitsstrafe auferlegt. Eine Bestrafung des medizinischen Personals erscheint aber für das Patienten-Arztverhältnis als nicht sinnvoll. Oftmals möchte der/die Patient*in dennoch weiter von diesem/er Arzt*in behandelt werden. Daher wird im Projekt erforscht, ob Diversion - insbesondere eine Mediation zwischen dem/der Täter*in und Opfer - eine mögliche erfolgreiche Methode zur Widergutmachung bei Kunstfehlern darstellt. So kann es zu einer Entschuldigung durch den/die Arzt*in gegenüber dem/der Patienten*in kommen und ein mögliches weiteres Vorgehen besprochen werden. Österreich hat bereits sehr frühzeitig die Diversion mit der Möglichkeit einer Mediation im Strafverfahren verankert.  Zudem hat Österreich schon lange Patientenanwalt*innen und Ombudsmänner/frauen in Krankenhäusern für Vermittlungen zwischen Ärzten*innen und Patient*innen eingesetzt. Es wird analysiert, inwieweit die beiden Institutionen hier auch gemeinsam eingesetzt werden können.
Care/nurse (criminal) law
Pflegestrafrecht
Project status: Running
Faculty: Law
Project leader: Univ.-Prof.in Mag.a Dr.in Karin Bruckmüller
Project runtime: 01.03.2020 - 01.03.2022
Research Focus:
  • Health and Law
Topic:
  • Constitutional Law
Project leader:

Univ.-Prof.in Mag.a Dr.in Karin Bruckmüller (karin.bruckmueller@jus.sfu.ac.at

Project team:

Dr. Michael Halmich, LL.M. (forum@gesundheitsrecht.at

Cooperation partners:

Forum Gesundheitsrecht

Project runtime:

01.03.2020 - 01.03.2022

Grants:

keine

Description:

English
Caregivers/nurses work closely with the patient every day. However, they are hardly aware of the rights and obligations they have towards the person being cared for. Additionally, they do ot know which criminal sanctions can follow in the event of misconduct. Because of this legal uncertainty, the question often arises: "As a caregiver/nurse, am I sailing close to the wind?" This uncertainty should be eliminated. Therefore care/nurse law, in particular care/nurse criminal law, will first be analysed scientifically and subsequently for practice. For this purpose, the relevant offenses in the Austrian Criminal Code but also in other relevant acts relating to caregiving/nursing are described. It will be demonstrated, that criminal law takes the health professions' propensity for danger into account. The reasons for justification and excuses are also analyzed with regard to everyday caregiver/nurse practice. These are becoming more and more relevant in the health sector, as violence against these staff members has been increasing, not only when they have to restrain a patient, but also in general.
German
Pflegerinnen und Pfleger arbeiten tagtäglich eng am Patienten. Dennoch ist ihnen kaum bekannt welche Rechte und Pflichten sie gegenüber dem zu Pflegenden haben und welche strafrechtlichen Sanktionen bei Fehlverhalten folgen können. Aufgrund dieser Rechtsunsicherheit kommt oft die Frage auf: "Stehe ich als Pflegekraft mit einem Bein im Gefängnis?" Diese Unsicherheit soll beseitigt werden. Das Pflegerecht, insbesondere das Pflegestrafrecht wird daher umfassend zuerst wissenschaftlich und in weiterer Folge für die Praxis aufgearbeitet. Dazu werden die relevanten Delikte im österreichischen StGB aber auch Nebengesetze in Bezug auf die Pflege dargestellt. Dabei wird aufgezeigt, dass das Strafrecht der Gefahrengeneigtheit der Gesundheitsberufe Rechnung trägt. Auch die Rechtfertigungsgründe und Entschuldigungsgründe werden hinsichtlich des Pflegealltags analysiert. Diese werden im Gesundheitsbereich immer relevanter, da die Gewalt gegenüber dem Pflegepersonal insbesondere bei Fixierungen eines Patienten aber auch generell steigt.
Democracy and human rights during the Corona crisis. Austria in international comparison
Demokratie und Menschenrechte während der Coronakrise. Österreich im internationalen Vergleich
Project status: Running
Faculty: Law
Project leader: Dr. phil. Tamara Ehs
Project runtime: 01.12.2020 - 31.10.2021
Research Focus:
  • Health and Law
  • Fundamentals of law
Topic:
  • Fundamental Rights
Project leader:

Dr. phil. Tamara Ehs (tamara.ehs@oeaw.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

-

Project runtime:

01.12.2020 - 31.10.2021

Grants:

Zukunftsfond

Description:

English
The corona crisis made interventions in the foundations of a democratically organised society necessary which had previously been considered almost impossible: massive restrictions on fundamental liberties, whole villages quarantined, parliamentary procedures reduced to a minimum in favour of rapid action, etc. The European Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms - part of the Austrian constitution since 1964 - allows such restrictions of fundamental rights "which are provided for by law and are necessary in a democratic society" for the "protection of health" among other things. This means that even massive interventions may be justified, but they have to be proportionate.
The project "Democracy and human rights during the Corona crisis. Austria in International Comparison" aims to classify Austrian crisis management during the Corona pandemic with regard to fundamental rights that are particularly relevant to democracy, such as freedom of expression, data protection, freedom of the press, freedom of association, freedom of assembly, the right to vote and the right to education.
German
Die Coronakrise machte bislang kaum für möglich gehaltene Eingriffe in die Grundlagen einer demokratisch organisierten Gesellschaft notwendig: Es kam zu massiven Ausgangsbeschränkungen, ganze Ortschaften waren unter Quarantäne gestellt, das parlamentarische Verfahren war zugunsten des schnellen Handelns auf ein Minimum reduziert etc. Die Europäische Konvention zum Schutze der Menschenrechte und Grundfreiheiten, in Österreich seit 1964 mit Verfassungsrang ausgestattet, erlaubt unter anderem zum "Schutz der Gesundheit" derartige Grundrechtseinschränkungen, «die gesetzlich vorgesehen und in einer demokratischen Gesellschaft notwendig sind.» Das heißt, auch massive Eingriffe können gerechtfertigt, müssen aber verhältnismäßig sein und das gelindere Mittel darstellen.
Das Projekt "Demokratie und Menschenrechte während der Coronakrise. Österreich im internationalen Vergleich" unternimmt die Einordung der österreichischen Krisenbewältigung während der Coronapandemie in Hinblick auf besonders demokratierelevante Grundrechte wie Freiheit der Meinungsäußerung, Grundrecht auf Datenschutz, Pressefreiheit, Vereinsfreiheit, Versammlungsfreiheit, Wahlrecht und Recht auf Bildung.
(Everyday) Cultures of Psychosocial Welfare
(Alltags-) Kulturen psychosozialer Versorgung
Project status: Running
Faculty: Psychology
Project leader: Mag. Markus Wrbouschek
Project runtime: 02.05.2016 - 30.04.2021
Research Focus:
  • Cultural Psychology and history of science
  • Psychology of social and cultural change
Topic:
  • Psychosocial Welfare
Project leader:

Mag. Markus Wrbouschek (markus.wrbouschek@sfu.ac.at

Project team:

Lisa-Marie Koch, Bsc. (lisa-marie.koch@sfu.ac.at); Mag. Julius Metzler (julius.metzler@sfu.ac.at); Mag. Gregor Wasicky (gregor.wasicky@sfu.ac.at

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

02.05.2016 - 30.04.2021

Grants:

eigenfinanziert

Description:

English
The field of psychosocial welfare has undergone significant transformations over the past years. While traditional disciplines (Psychology, Psychiatry, Psychotherapy) seem to orient toward institutionalization there seems to be a growing number of welfare service providers on who try to position them as - often low-threshold - alternatives to therapy. Our project is based on the assumption that this development leads to two consequences: 1. traditional notions of "the psychosocial" and understandings of what "welfare" means in different contexts tend to blur. 2. The same notions and understandings are no longer informed primarily by the disciplinary standards and framewords of the established psy-disciplines (Psychotherapy, Psychiatry, Psychology), but permeated by influnces from a wider field of semi-institutionalized and everyday cultures of the psychosocial. Hence, our project is based on the following open question: How do psychosocial welfare providers relate to (everyday) cultures of the psychosocial? The questions allows two specifications. The first overlaps with what is currently investigated as 'psychologization'/'therapeutization of the life-world. the second reverses the direction of the investigation and aims at understanding how everyday notions and practices of the psychosocial permeate more institutionalized psy-disciplines.
Within our project we aim to address this question first by asking how traditional psy-disciplines relate to (everyday) cultures of the psychosocial. In further project phases we aim to consciously including psy-practices that are more on the fringe of what is usually called psychosocial welfare (certain body practices, esoterical/spiritual psy-services, but also the booming field of counselling/coaching/training, ...).
Common life worlds
Geteilte Lebenswelten
Project status: Running
Faculty: Psychology
Project leader: Univ.Prof.Dr. David Becker; Dr.in Christina Ayazi; Leonard Brixel, M.A.; DR. Markus Brunner; Ass.Prof.in Dr.in Katharina Hametner; Natalie Rodax, MSc.; Ass.Prof.in Dr.in Nora Ruck; Kate Sheese, M.A.; Mag. Markus Wrbouschek
Project runtime: 01.10.2017 - 31.01.2022
Research Focus:
  • Psychology of social and cultural change
Topic:
  • Ressentiment and Change Potential in Europe
Project leader:

Univ.Prof.Dr. David Becker (david.becker@sfu-berlin.de); Dr.in Christina Ayazi (christina.ayazi@sfu-berlin.de); Leonard Brixel, M.A. (leonard.brixel@sfu-berlin.de); DR. Markus Brunner (markus.brunner@sfu.ac.at); Ass.Prof.in Dr.in Katharina Hametner (katharina.hametner@sfu.ac.at); Natalie Rodax, MSc. (natalie.rodax@sfu.ac.at); Ass.Prof.in Dr.in Nora Ruck (nora.ruck@sfu.ac.at); Kate Sheese, M.A. (kate.sheese@sfu-berlin.de); Mag. Markus Wrbouschek (markus.wrbouschek@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Mag. Gudrun Kramer (Österreichisches Studienzentrum für Frieden und Konfliktlösung ÖSFK an der Friedensburg Schlaining); Dr. Wilfried Graf (Herbert C. Kelman Institute for Interactive Conflict Transformation)

Project runtime:

01.10.2017 - 31.01.2022

Grants:

Keine

Description:

English
This international research-based teaching project is a cooperation between the divisions qualitative methods and social psychology at the Sigmund Freud Universities Vienna and Berlin. It explores the daily experiences of living together in Europe, between resentful demarcation and solidarity. In the seminars on qualitative methods students conduct group discussions, interviews, and guided interviews in order to collect data on people’s everyday experiences of living together in different local contexts in Vienna and Berlin (student houses, refugee shelters, women’s housing projects, social housing projects, retirement homes).These data are interpreted by means of qualitative methods of data interpretation. The results of students’ qualitative research are discussed and reflected against the backdrop of state-of-the-art research and theories in social psychology in consecutive seminars on social psychology. Results are further discussed and reflected on by participating students and teachers in the course of workshops at the Austrian Study Centre for Peace and Conflict Resolution at the Peace Castle Schlaining in order to explore peace pedagogical and political implications of the research.
German


Geteilte Lebenswelten ist ein Lehrforschungsprojekt des Fachbereichs Sozialpsychologie der SFU Wien und Berlin, in dem Studierende und Lehrende der Qualitativen Methoden und der Sozialpsychologie europäische Konflikt- und Vergemeinschaftungsprozesse sowie deren lebensweltlichen, handlungspraktische und affektive Dimensionen beforschen.
 

An Zeitdiagnosen über Konflikte, Spaltungen oder Krisen in Europa und den europäischen Nationalstaaten mangelt es nicht. Ulrike Guerot spricht sogar von einem ‚Neuen Bürgerkrieg‘, der die ‚klassischen Trennlinien‘ sozialer Konflikte abgelöst habe. „Geteilte Lebenswelten“ geht davon aus, dass eine Bearbeitung oder Transformation gesellschaftlicher Konflikte nur auf Basis eines fundierten Verständnisses der konflikterzeugenden Prozesse möglich ist. Aus Perspektive kritischer Konflikt- und Friedensforschung muss geklärt werden, wie gesellschaftliche Konfliktlinien von den beteiligten Individuen und sozialen Gruppen alltagspraktisch hergestellt werden. Zugleich macht gerade die Friedensforschung darauf aufmerksam, dass Konfliktdynamiken unmittelbar mit der zweiten Frage verbunden sind, wie Zusammengehörigkeit und gesellschaftliche Solidarität prozesshaft hergestellt werden? Vor dem Hintergrund sozialer Krisen in Europa, der EU und den europäischen Nationalstaaten stellt sich damit auch die Frage nach dem, was europäische Gesellschaften und Gemeinschaften zusammenhält, mit neuer Vehemenz. „Geteilte Lebenswelten“ leistet einen Beitrag zur Erforschung und Veränderung aktueller europäischer Konflikte und Krisen, der zwischen Sozialpsychologie und Konflikt- und Friedensforschung vermittelt sowie friedenspädagogische und -politische Implikationen auslotet. In der Konflikt- und Friedensforschung stehen zur Klärung obiger Fragestellungen vor allem makrosoziale Ansätze zur Verfügung, die gesellschaftlichen Konflikten entlang klassischer sozialwissenschaftlicher Kategorien wie Nation, Klasse, Geschlecht oder Ethnizität nachgehen. Aus sozialpsychologischer Perspektive gilt es jedoch, die lokalen lebensweltlichen Kontexte, die alltäglichen Handlungspraxen sowie die affektiven Dimensionen der je konkreten Konstruktionsprozesse von Vergemeinschaftung und Zusammenhalt auf der einen Seite und von Konflikten und Ausschlüssen auf der anderen Seite zu untersuchen.In diesem Lehrforschungsprojekt der BSc. Lehrveranstaltungen Qualitative Methoden und Sozialpsychologie an der SFU Wien und Berlin erheben Studierende unter enger Supervision durch Lehrende Gruppendiskussionen, Interviews und Leitfadeninterviews zu konkreten Alltagserfahrungen sozialer Konflikte und Zugehörigkeit in unterschiedlichen lokalen Kontexten (Studierendenheime, Flüchtlingsunterkünfte, Frauenwohnprojekte, soziale Wohnbauten, SeniorInnenheime; WiSe 2017/18). Diese Daten werden anhand dokumentarischer Methode und Tiefenhermeneutik qualitativ ausgewertet (SoSe 2018) und mittels sozialpsychologischer Studien und Theorien in einen größeren gesellschaftlichen Kontext gestellt (WiSe 2018/19 & SoSe2019). Die Auswertungsergebnisse werden von Studierenden und Lehrenden der SFU Wien und Berlin im Rahmen eines zweitätigen Workshops im Österreichischen Studienzentrum für Frieden und Konfliktlösung an der Friedensburg Schlaining diskutiert. In einem Workshop mit den KooperationspartnerInnen aus der Konflikt- und Friedensforschung werden schließlich friedenspädagogische und -politische Implikationen der Forschungsergebnisse erarbeitet (Juli 2018).
Reflecting privileges - intersectional therpies?
Privilegien reflektieren – Intersektional therapieren?
Project status: Running
Faculty: Psychology
Project leader: Dipl. Psych. Sabrina Saase
Project runtime: 01.05.2018 - 30.04.2021
Research Focus:
  • Psychology of social and cultural change
Topic:
  • Psychological gender and diversity research
Project leader:

Dipl. Psych. Sabrina Saase (sabrina.saase@sfu-berlin.de

Project team:

 

Cooperation partners:

Technische Universität Braunschweig

Project runtime:

01.05.2018 - 30.04.2021

Grants:

Rosa Luxemburg Stifung

Description:

English
This project aims at strenghtening the role of the interdisciplinary and power analyzing paradigm intersectionality for psychology and psychotherapy. Developing a psychological model of an intersectional competency supports equality, diversity and prevention of discrimination through awareness-rising.
The research interest is based on the observation that some people potentially enjoy more structural advantages in society through their (juged) positioning on social constructed dimensions (e.g. gender, sexual orientation, ethnical belonging, educational background, age, being not handycaped or handycaped). Therapists are challenged with simultaneous task: They need to focus on the individual experiences of the clients, while knowing the geopolitical, socio-cultural in which intersecting (juged) group belongings and inequalities are produced, while reflecting on own (juged) belongings, internalized values and role models as well as behaviors. The psychotherapeutical training needs to teach many competencies. Therefore, a full analysis of discriminations and strategies against it is also a task for psychological research to find ways to reflect intersectionality. In short: This research project analyzes therapeutic behaviors and the inequality systems they (re)produce through an intersectional lense based on recent studies about diversity and multiple discrimination. This way, the existing research gap can be closed and new goals and concrete behavioral guidelines for the therapeutic training and becoming therapists can be developed.
German
Das Projekt zielt darauf ab, das interdisziplinäre und machtkritische Paradigma Intersektionalität weiter in Psychologie und Psychotherapie zu verankern und intersektionale Kompetenz psychologisch zu fassen, um durch Sensibilisierung zur Beförderung von Gleichstellung, Vielfalt und Diskriminierungsabbau beizutragen.

Das Forschungsinteresse gründet auf der Beobachtung, dass aufgrund der Ausprägungen auf sozial konstruierten Dimensionen (z.B. Geschlecht, sexuelle Orientierung, ethnische Zugehörigkeit, Bildungshintergrund, Alter, Be- und Enthinderung) manche Menschen in einer Gesellschaft potentiell mehr strukturelle Vorteile genießen als andere. Die schwierige Aufgabe von Therapeut*innen besteht nun darin, gleichzeitig möglichst nah an den persönlichen Erfahrungen der Klient*innen zu bleiben, dabei überlappende soziokulturelle Gruppenzugehörigkeiten und Unterdrückungssysteme im Blick zu behalten, sowie die eigenen Zugehörigkeiten, verinnerlichten Werte sowie Rollen- und Verhaltensmuster zu reflektieren.

Da die psychotherapeutische Ausbildung kaum allumfassende Analysen aller Diskriminierungsformen und Umgangsweisen leisten kann, liegt es an der psychologischen Forschung, Wege zur Reflexion von Intersektionalität zu identifizieren. Aufbauend auf dem Intersektionalitätskonzept und Studien zu Vielfalt und Mehrfachdiskriminierungen werden in diesem Forschungsprojekt deshalb (intersektional sensible) therapeutische Verhaltensweisen und Machtverhältnisse analysiert, um die entsprechende Forschungslücke zu schließen und daraus Ausbildungsziele bzw. konkrete Handlungsempfehlungen für angehende Psychotherapeut*innen abzuleiten.
ATRAB – Strengthening the social participation of Palestinian refugees in Lebanon
ATRAB – Stärkung der sozialen Teilhabe von palästinensischen Flüchtlingen
Project status: Completed
Faculty: Psychology
Project leader: Univ.-Prof. Dr. David Becker
Project runtime: 21.12.2018 - 04.02.2019
Research Focus:
  • Psychology of social and cultural change
Topic:
  • Psychological research on crises and pandemics
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. David Becker (david.becker@sfu-berlin.de

Project team:

 

Cooperation partners:

-

Project runtime:

21.12.2018 - 04.02.2019

Grants:

Deutsche Gesellschaft für internationale Zusammenarbeit (GIZ)

Description:

English
The developed certificate course is a tailor-made training program (30 ECTS) (1 year, 7 modules) that aims to increase the social participation of Palestinian refugees and strengthen their self-help capacities. The certificate course includes 22 Palestinian refugees from Lebanon and Syria. The participants are already involved in community development and have gained practical experience in community mobilization and social engagement. English language skills are required. The 22 Palestinian youth participants form the core group. Each of them will act as a multiplier for 10 people in their respective communities and will share knowledge, skills and experience. Thus the certificate course will reach 220 participants. The 22 core group participants will receive a university certificate with the ECTS points at the end of the course. Participants of the multiplication groups will receive a university certificate without ECTS points."
German
Das Projekt ATRAB zielt auf die Konzeption eines Universitätslehrgangs zur Stärkung der sozialen Teilhabe von palästinensischen Flüchtlingen ab. Der vorliegende Zertifikatskurs ist ein maßgeschneidertes Trainingsprogramm (30 ECTS) (1 Jahr, 7 Module), das darauf abzielt, die soziale Beteiligung von palästinensischen Flüchtlingen zu erhöhen und ihre Selbsthilfekapazitäten zu stärken. Der Zertifikatskurs umfasst 22 palästinensische Flüchtlinge aus dem Libanon und Syrien. Die TeilnehmerInnen sind bereits in die Entwicklung der Gemeinde involviert und haben praktische Erfahrungen in der Mobilisierung von Gemeinschaften und sozialem Engagement gesammelt. Englischkenntnisse sind erforderlich. Die 22 palästinensischen jugendlichen TeilnehmerInnen bilden die Kerngruppe. Jeder von ihnen wird als Multiplikator für 10 Personen in ihrer jeweiligen Gemeinschaft fungieren und Wissen, Fähigkeiten und Erfahrungen weitergeben. Somit wird der Zertifikatskurs 220 Teilnehmer erreichen. Die 22 Kerngruppen-Teilnehmer erhalten nach Abschluss des Kurses ein Universitätszertifikat mit den ECTS-Punkten. Teilnehmer der Multiplikationsgruppen erhalten ein Hochschulzertifikat ohne ECTS-Punkten.
Acceptance and Appropriation of Youth Promotion in the Balkans. The Image of RYCO in the Region. / ORF Promotion of EU Integration through regional cooperation
Project status: Completed
Faculty: Psychology
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Gerhard Benetka
Project runtime: 06.05.2019 - 31.12.2020
Research Focus:
  • Psychology and History
Topic:
  • History of psychology in social and political contexts
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Gerhard Benetka (gerhard.benetka@sfu.ac.at

Project team:

Aisha Futura Tüchler, MSc (aisha.tuechler@sfu.ac.at

Cooperation partners:

-

Project runtime:

06.05.2019 - 31.12.2020

Grants:

Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH

Description:

English
The aim of the research project is to support the Regional Youth Cooperation Office (RYCO) instrengthening their regional visibility. The Regional Youth Cooperation Office should become more recognizable and popular throughout the Western Balkans. A multi-phase research project to study the development of the perception and of the image of RYCO over two years was developed. The project combines qualitative with quantitative research methods and an interdisciplinary research approach. The results will provide RYCO with recommendations and proposals on how to improve the communication concept of RYCO with regards to the specific requirements of the various stakeholders.
German
Ziel dieses Forschungsprojekts ist es, das Regional Youth Cooperation Office (RYCO) durch die Stärkung der regionalen Sichtbarkeit zu unterstützen.  Das Regional Youth Cooperation Office soll am gesamten Westbalkan erkennbarer und beliebter werden. Es wurde ein mehrphasiges Forschungsprojekt durchgeführt, um die  Wahrnehmung und das Image von RYCO über zwei Jahre zu untersuchen. Die Studie kombiniert qualitative mit quantitativen Forschungsmethoden, und hat einen interdisziplinnären Forschungsansatz.Die Ergebnisse werden RYCO Empfehlungen und Vorschläge zur Verbesserung des Kommunikationskonzepts in Bezug auf die spezifische Anforderungen der verschiedenen Stakeholder geben.
Internalized trans* oppression and community empowerment
Internalisierte Trans*feindlichkeit und Community-Empowerment
Project status: Completed
Faculty: Psychology
Project leader: Dipl.-Psych. René_ Rain Hornstein
Project runtime: 01.01.2019 - 31.12.2020
Research Focus:
  • Psychology of social and cultural change
Topic:
  • Psychological gender and diversity research
Project leader:

Dipl.-Psych. René_ Rain Hornstein (hornstein@sfu-berlin.de

Project team:

 

Cooperation partners:

TU Braunschweig

Project runtime:

01.01.2019 - 31.12.2020

Grants:

Rosa Luxemburg Stiftung

Description:

English
Internalized experiences of discrimination which result from societal power structures are called 'internalized oppression'. The lack of research concerning internalized oppression in trans* people will be addressed by this PhD research project. Interviews with psychotherapists who work in a trans* affirmative way, as well as with peer to peer counselors from the trans* community and with trans* activists will be conducted. The sampling of the interviewees and the intepretation of the interviews follows the principles of grounded theory. The goal of this research project is to develop a grounded theory of internalized trans* oppression.
German
Verinnerlichte Diskriminierungserfahrungen, die sich aus gesellschaftlichen Machtverhältnissen ergeben, werden als „internalisierte Unterdrückung“ bezeichnet. Im vorliegenden Promotionsprojekt soll die existierende Forschungslücke zu internalisierter Unterdrückung bei Trans*menschen, kurz internalisierte Trans*feindlichkeit, adressiert werden. Es werden trans*affirmativ arbeitende Psychotherapeut*innen, sowie Peer to Peer Berater*innen aus der trans* Community sowie trans* Aktivist*innen interviewt. Das Sampling der Interviewees und die Auswertung der Interviews erfolgt anhand der Grounded Theory. Ziel des Forschungsprojektes ist, eine grundlegende Theorie der internalisierten Trans*feindlichkeit zu entwickeln.
Communicative Turn in den Rechtswissenschaften
The Communicative Turn in Law Sciences
Project status: Running
Faculty: Law
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Bernd-Christian Funk
Project runtime: 01.01.2017 - 01.10.2022
Research Focus:
  • Fundamentals of law
Topic:
  • Interfaces of Law - Man - Science
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Bernd-Christian Funk (bernd-christian.funk@jus.sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.01.2017 - 01.10.2022

Grants:

keine

Description:

English
The study pursues the question of whether and how methodological approaches of the sociology of communication can be harnessed for analysing and handling elementary questions of law.  It is shown that the development of legal relationships is determined and can be described by  the interplay of rules, patterns and practices of legal assessment in the dynamics of social communication.
German
Die Untersuchung geht der Frage nach, ob und in welcher Weise methodologische Ansätze der Kommunikationssoziologie für die Analyse und Lösung von elementaren Fragestellungen der Rechtswissenschaften nutzbar gemacht werden können. Es zeigt sich, dass die Entwicklung von Rechtsverhältnissen durch das Wechselspiel von Regeln, Mustern und Gepflogenheiten juristischer Beurteilung in der Dynamik gesellschaftlicher Kommunikation bestimmt wird und beschrieben werden kann.
Being Oriented – The Psychology of Karl Bühler
Project status: Running
Faculty: Psychology
Project leader: Dr. Janette Friedrich
Project runtime: 01.08.2019 - 31.07.2021
Research Focus:
  • Psychology and History
Topic:
  • History of psychology in social and political contexts
  • Cultural psychologies of rememberance
Project leader:

Dr. Janette Friedrich (janette.friedrich@sfu.ac.at

Project team:

Univ.-Prof. Dr. Gerhard Benetka (gerhard.benetka@sfu.ac.at

Cooperation partners:

Institut Wiener Kreis der Universität Wien (Prof. Friedrich Stadler und Prof. Martin Kusch); Prof. Thomas Slunecko; Forschungsstelle für österreichische Philosophie in Graz (Dr. Ulf Höfer); Forschungsgruppe Inbegriff des Instituts für Philosophie der Universität Genf unter Leitung von Prof. Laurent Cesalli; Sdvig-Press, Open Access Platform for East and West, Schweiz (Dr. Patrick Flack); FWF Project P27215-G15 unter Leitung von Dr. Guillaume Fréchette „Franz Brentano's Descriptive Psychology“ (2015–2018, Universität Salzburg)

Project runtime:

01.08.2019 - 31.07.2021

Grants:

Lise Meitner-Programm des Österreichischen Fonds zur Förderung der wissenschaftlichen Forschung FWF M 2603-G28

Description:

English
The general aim of the project is to offer for the first time a detailed and systematic reconstruction of Bühler’s psychology while demonstrating the centrality of the concept of orientation for his theoretical and empirical research – a concept hitherto unnoticed in the reception of Bühler’s work. These studies will draw on materials from Bühler’s literary estate that are stored at the Documentation and Research Center for Austrian Philosophy, in Graz; on the offprints collected by Bühler and his wife, which were moved to the Institute Vienna Circle in 2016 and on his writings in exile, which were acquired by the University of Vienna in 2017. In addition to the studies, the output includes a digital bibliography with detailed information on the genesis and interpretation of Bühler’s manuscripts on the psychology of life and a critical edition of previously unpublished texts. Combining both hermeneutical-reconstructive and historical-conceptual analysis, the project addresses issues at the juncture of philosophy, psychology, and linguistics amid their gradual separation into individual fields at the beginning of the 20th century. It looks at questions raised by Bühler in his historical context as well as at their re-problematization in recent discussions.
German
Ziel des Projektes ist es, erstmals eine detaillierte und problemorientierte Rekonstruktion der Psychologie Karl Bühlers zu erarbeiten. Dabei wird von der Hypothese ausgegangen, dass der Begriff der Orientierung die zentrale Rolle für Bühlers theoretische und empirische Forschungen spielte. Dieser Orientierungsansatz wurde in der Bühler-Rezeption bisher übersehen. Die Studien beruhen auf einer detaillierten Analyse der sich in Österreich befindenden Nachlässe Karl Bühlers. Ein Teilnachlass findet sich im Dokumentations- und Forschungszentrum für österreichische Philosophie in Graz. Ein zweiter, der Exilnachlass von Charlotte und Karl Bühler, ist seit Dezember 2017 im Archiv der Universität Wien zugänglich. Zwei digitale bibliographische Listen mit präzisen Informationen zur Textgenese und Texterschliessung der Manuskripte werden erarbeitet und eine kritische Edition bisher unveröffentlichter Texte ist geplant. Die Forschung stützt sich auf hermeneutisch-rekonstruktive Analysen und begriffsgeschichtliche Studien und berührt Probleme an der Schnittstelle von Philosophie, Psychologie und Sprachwissenschaft. Die Ergebnisse werden in einer modernisierten Fassung von psychologischer Problemgeschichte dargestellt, wobei auf Re-problematisierungen der von Bühler aufgeworfenen Fragestellungen in den aktuellen Debatten eingegangen wird.
„What helps the helpers – Implementation of staff care structures (Peer support) in the Middle East“
Project status: Completed
Faculty: Psychology
Project leader: Univ.-Prof. Dr. David Becker
Project runtime: 01.09.2018 - 15.07.2020
Research Focus:
  • Psychology of social and cultural change
Topic:
  • Psychological research on crises and pandemics
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. David Becker (david.becker@sfu-berlin.de

Project team:

Kate Sheese, M.A. (kate.sheese@sfu-berlin.de); Petra Kühnauer (kuehnauer@sfu-berlin.de); Josephine Jacobi 

Cooperation partners:

-

Project runtime:

01.09.2018 - 15.07.2020

Grants:

Deutsche Gesellschaft für internationale Zusammenarbeit (GIZ)

Description:

English
Working with refugees and displaced people in crisis and conflict contexts is a highly challenging task and often personally burdensome. Self and staff care, therefore, are considered to be important issues for any organization involved with humanitarian aid and/or development cooperation, e.g. community work, health care and education. However, it is not always clear what kind of support actually protects and promotes staff well-being under such stressful conditions, what staff themselves consider to be important and effective, how support can be implemented in organizational structures and routines shaped by emergencies, to what extent cultural and gender-related dynamics must be considered, and how donor organizations incorporate these issues into their approaches. Our research project aims at developing and/or improving staff care for projects working with refugees and displaced people in the regional context of the Syrian and Iraqi crises, specifically in Iraq, Jordan, Lebanon and Turkey. The research project focuses on these issues in four steps: First we aim to find out realities, needs and wishes of project staff, and getting to know the structures already in place, their limits and their usefulness. Then it is important to figure out what needs to change for whom and collaboratively developing effective support structures with project staff for the different working contexts and cultural environments. These changes will be implemented in selected projects in Turkey, Iraq, Lebanon, and Jordan and jointly assessed with respect to their long term usefulness. Finally, the experiences and findings will be consolidated by outlining a concept for culture-sensitive, effective, and sustainable staff care structures for any project working in the region.
The European Public Prosecutor’s Office
Die Europäische Staatsanwaltschaft
Project status: Running
Faculty: Law
Project leader: Elias Wirth, LL.M.
Project runtime: 01.02.2020 - 31.12.2020
Research Focus:
  • Comparison of legal systems
Topic:
  • European Law
  • European Criminal Law
Project leader:

Elias Wirth, LL.M. (elias.wirth@jus.sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.02.2020 - 31.12.2020

Grants:

keine

Description:

English
The PhD project deals with the Council Regulation (EU) 2017/1939 of 12 October 2017 implementing enhanced cooperation on the establishment of the European Public Prosecutor’s Office (‘the EPPO’).  Firstly,  the existing gaps in the (criminal) law protection of the Union's financial interests are identified. The legislative process and finally the Regulation will be examined and evaluated with regard to the objectives pursued.
German
Das Promotionsprojekt beschäftigt sich mit der Verordnung (EU) 2017/1939 des Rates vom 12. Oktober 2017 zur Durchführung einer Verstärkten Zusammenarbeit zur Errichtung der Europäischen Staatsanwaltschaft (EUStA). Herausgearbeitet werden zuvörderst die bestehenden Lücken des (strafrechtlichen) Schutzes der finanziellen Interessen der Union. Hiernach skizziert wird der Gesetzgebungsprozess und schließlich die VO untersucht und im Hinblick auf die verfolgten Ziele bewertet.
COVitD+C: Use of two water-soluble vitamin preparations (Sedeprovit and ascorbic acid + carnosine + α-ketoglutarate + 5-hydroxymethylfurfural) to reduce the length of hospital stay and lethality in SARS-CoV-2 positive patients with COVID-19 symptoms A pro
COVitD+C: Einsatz von zwei wasserlöslichen Vitaminpräparaten (Sedeprovit und Ascorbinsäure + Carnosin + α-Ketoglutarat + 5-Hydroxymethylfurfural) zur Senkung der Krankenhausaufenthaltsdauer und Letalität bei SARS-CoV-2 positiv getesteten PatientInnen mit
Project status: Running
Faculty: Medicine
Project leader: Univ.Prof. PD. Dr. Peter Panhofer, MBA, MSc
Project runtime: 04.10.2020 - 04.04.2021
Research Focus:
  • Complementary Medicine
  • Covid 19
Topic:
  • Immunology
Project leader:

Univ.Prof. PD. Dr. Peter Panhofer, MBA, MSc (peter.panhofer@med.sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Univ.Prof. Dr. Kurt Huber / Kardiologie, Medizinische Fakultät Wien; Univ.Prof. Dr. Gabriele Baumann, MBA, MSc / Medizinische und Chemisch Labordiagnostik, Pyhrn-Eisenwurzen Klinikum Steyr, Oberösterreich

Project runtime:

04.10.2020 - 04.04.2021

Grants:

Keine

Description:

English
Viral infections are caused by corona viruses, currently the new SARS-CoV-2 virus. One possible treatment includes systemic immunotherapy. We have recently been able to demonstrate and publish the oral effectiveness of Sedeprovit in the immunological treatment of COVID-19 disease in individual cases as a case report. ImmunoD is a newly developed combination of VitaminD and the VitaminD Binding Protein (VDBP) that has been shown to be safe to administer. In a phase IIa study, based on the urgency of the situation, the harmlessness for humans and its effectiveness should be checked. Sedeprovit 400 U. twice a day or trehalose 3% solution is taken orally as a placebo at daily intervals. In addition, AlphaH is taken 20 ml twice a day or a sugar solution. The process is checked and documented daily.
German
Virale Infekte werden durch unter anderem durch Corona-Viren, aktuell das neuartige SARS-CoV-2 Virus, verursacht. Eine mögliche Behandlung beinhaltet eine systemische Immuntherapie. Wir haben kürzlich die orale Wirksamkeit von Sedeprovit bei der immunologischen Behandlung der COVID-19 Krankheit in Einzelfällen als Case report nachweisen und publizieren können. ImmunoD ist eine neu entwickelte Kombination von VitaminD und dem VitaminD Bindenden Protein (VDBP),  die sich bei der Verabreichung als sicher erwiesen hat. In einer Phase IIa Studie soll, auf Grund der Dringlichkeit der Situation, die Ungefährlichkeit für den Menschen und seine Wirksamkeit  überprüft werden. In täglichen Abständen wird Sedeprovit 400 U. zwei mal täglich oder Trehalose 3%-ige Lösung oral als Placebo eingenommen. Zusätzlich wird AlphaH zwei mal täglich 20 ml eingenommen oder eine Zuckerlösung. Der Verlauf wird täglich kontrolliert und dokumentiert.
COVIMENTAL: Influence of the social shutdown on the mental status of systemically important occupational groups with a focus on anxiety, stress, depression and sleep disorders after the outbreak of COVID-19 in Europe Prospective questionnaire study on anx
COVIMENTAL: Einfluss des Sozialen Shutdowns auf den Mentalen Status von systemrelevanten Berufsgruppen mit Fokus auf Angst, Stress, Depression und Schlafstörungen nach Ausbruch von COVID-19 in Europa Prospektive Fragebogenstudie zu Angst (FCV-19S), Stress
Project status: Running
Faculty: Psychology, Medicine, Institute of Rectorate
Project leader: Univ.Prof. PD. Dr. Peter Panhofer, MBA, MSc
Project runtime: 04.10.2020 - 04.10.2020
Research Focus:
  • psychosomatic
  • Covid 19
  • Mental Disorders
Topic:
  • Psychotraumatology
Project leader:

Univ.Prof. PD. Dr. Peter Panhofer, MBA, MSc (peter.panhofer@med.sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Univ.Prof. DDr. Alfred Pritz / Rektoratsinstitut, SFU Wien; Univ.Prof. DDr. Alfred Barth; Mag. Thomas Vlasak / Psychologische Fakultät, Sigmund Freud Universität Linz; Univ.Prof. Dr. Kurt Huber / Kardiologie, Medizinische Fakultät Wien

Project runtime:

04.10.2020 - 04.10.2020

Grants:

Keine

Description:

English
The aim of the prospective COVIMENTAL survey of various systemically relevant occupational groups in Europe is to evaluate the impact on mental status with a special focus on anxiety, depression, stress and sleep quality and social capital during the shutdown phase in the COVID-19 crisis.
A total of 6 questionnaires were used for the COVIMENTAL project. The basic questionnaire documents patient data. The PSCS-16 questionnaire examines a social issue, while 4 questionnaires assess the mental health status. The 2 questionnaires FCV-19S and SASR-CV-19 were adapted to COVID-19 in a disease-specific manner. The 2 questionnaires SDS and PSQI deal with the general mental status
Prospective anonymous cross-sectional study to evaluate mental status and social capital.
German
Ziel der prospektiven COVIMENTAL Befragung verschiedener systemrelevanter Berufsgruppen in Europa ist die Evaluierung des Einflusses auf den mentalen Status mit besonderem Fokus auf Angst, Depression, Stress und Schlafqualität und des Sozialen Kapitals während der Shutdown Phase in der COVID-19 Krise.Für das COVIMENTAL Projekt wurden insgesamt 6 Fragebögen verwendet. Der Basisfragebogen dokumentiert PatientInnendaten. Der PSCS-16 Fragebogen untersucht eine soziale Fragestellung, während 4 Fragebögen den psychischen Gesundheitsstatus erheben. Die 2 Fragebögen FCV-19S und SASR-CV-19 wurden krankheitsspezifisch an COVID-19 adaptiert. Die 2 Fragebögen SDS und PSQI behandeln den generellen MentalstatusProspektive anonyme Querschnittsstudie zur Evaluierung des mentalen Status sowie des Sozialen Kapitals.
COVITCM Pilot: Traditional Chinese Medicine (TCM) and Phytotherapy in Patients with COVID-19 Symptoms - A retrospective qualitative-empirical pilot study to assess SARS-CoV-2 symptoms in the convalescence phase and the mental and SARS-CoV-2 status
COVITCM Pilot: Traditionelle Chinesische Medizin (TCM) und Phytotherapie bei PatientInnen mit COVID- 19 Symptomatik - Eine retrospektive qualitativ-empirische Pilotstudie zur Erhebung der SARS-CoV-2 Symptome in der Rekonvaleszenzphase und des mentalen und
Project status: Completed
Faculty: Psychology, Medicine
Project leader: Univ.Prof. PD. Dr. Peter Panhofer, MBA, MSc
Project runtime: 04.10.2020 - 04.10.2020
Research Focus:
  • Covid 19
  • Traditional Asian Medicine
Topic:
  • TCM Traditional Chinese Medicine
Project leader:

Univ.Prof. PD. Dr. Peter Panhofer, MBA, MSc (peter.panhofer@med.sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Mag. Thomas Vlasak / Psychologische Fakultät, Sigmund Freud Universität Linz

Project runtime:

04.10.2020 - 04.10.2020

Grants:

Keine

Description:

English
The COVITCM PILOT study is a retrospective qualitative content analysis of the SARS-CoV2-specific complaints in patients in the COVID-19 convalescence phase. The aim of the study is to create a catalog of complaints that summarizes the SARS-CoV-2-specific symptoms in the convalescence phase after COVID-19. As part of the TCMconnect project, individualized TCM phytotherapy is carried out for patients with COVID-19-specific symptoms. As part of the COVITCM pilot study, 50 patients participating in the TCMconnect project are examined. At the start of the study, all study participants undergo an anamnesis (COVITCM anamnesis data sheet) as well as a one-time online survey (COVIMENTAL basic questionnaire + questionnaires on mental status: FCV-19S, SASR-CV-19S, SDS, PSQI, PSCS-16) and receive a one-time saliva test, a Nasal / throat swab, a SARS-CoV-2 antibody test and a blood group test). In addition, the patient-doctor conversations that have already taken place are recorded in the QCAmap Online (QCA: Qualitative Content Analysis) program as part of the TCM anamnesis and the complaints are evaluated.
German
Die COVITCM Pilot Studie ist eine retrospektive qualitative Inhaltsanalyse der SARS-CoV2 spezifischen Beschwerden bei PatinetInnen in der COVID-19 Rekonvaleszenzphase. Ziel der Studie ist es, einen Beschwerdenkatalog zu erstellen, welcher die SARS-CoV-2 spezifischen Symptome in der Rekonvaleszenzphase nach COVID-19 zusammfasst. Im Rahmen des TCMconnect Projekts erfolgt eine individualisierte TCM Phytotherapie bei PatientInnen mit COVID-19 spezifischer Symptomatik. Im Rahmen der COVITCM Pilot Studie werden 50 PatientInnen untersucht, die am TCMconnect Projekt teilnehmen. Alle StudienteilnehmerInnen unterziehen sich mit Studienbeginn einer Anamnese (COVITCM Anamnesedatenblatt) sowie einmalig einem Online Survey (COVIMENTAL Basisfragebogen + Fragebögen mentaler Status: FCV-19S, SASR-CV-19S, SDS, PSQI, PSCS-16) und erhalten einmalig einen Speicheltest, einen Nasen-/Rachenabstrich, einen SARS-CoV-2 Antikörpertest und einen Blutgruppentest). Zusätzlich werden die bereits stattgehabten PatientIn-Ärztin/Arzt Gespräche im Rahmen der TCM Anamnese im QCAmap Online (QCA: Qualitative Content Analysis) Programm eingespielt und die erhobenen Beschwerden ausgewertet.
Possibilities of Dialogue between Behavioural Therapy and Psychoanalysis in Theory and Practice
Dialogmöglichkeiten zwischen Verhaltenstherapie und Tiefenpsychologie in Theorie und Praxis
Possibilités de dialogue entre la thérapie comportementale et la psychologie profonde en théorie et en pratique
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.Prof. Dr. Thomas Stephenson
Project runtime: 22.10.2020 - 22.10.2023
Research Focus:
  • Psychotherapy Training Research
Topic:
  • Psychotherapeutic Modalities
Project leader:

Univ.Prof. Dr. Thomas Stephenson (thomas.stephenson@sfu.ac.at

Project team:

Ass.Prof. Dr. Carlos Watzka (carlos.watzka@sfu.ac.at); Dr. Isolde Reichel, MAS (isolde.reichel@sfu.ac.at); Mag. Dr. Katharina Reboly (katharina.reboly@sfu.ac.at); Mag. Birgitta Schiller (brigitta.schiller@sfu.ac.at); Mag. Manfred Reisinger (manfred.reisinger@sfu.ac.a.t); Petra Hulle-Wegl, BA pth; Priv.-Doz. Dr. Max Leibetseder 

Cooperation partners:

Univ.Prof. Dr., Georg, Franzen/Department Psychotherapiewissenschaft der SFU Berlin

Project runtime:

22.10.2020 - 22.10.2023

Grants:

Eigenfinanzierung

Description:

English
In the 5th semester of the baccalaureate course of psychotherapy science, the subject-specific training of the candidates begins in a subject-specific direction. At the Sigmund Freud Private University Linz, two specialist specifications are actively involved in the study of psychotherapy science: behavioural therapy and individual psychology. The Sigmund Freud Private University is the first institution in continental Europe that offers not only a full study of psychotherapy science, but also unites various psychotherapeutic specificatoins in teaching, research and care. The resulting possibilities of discourse also contain high potential for the research-led teaching of the planned master's degree programme.
The members of both specifications, who work in teaching, training, research and care at Sigmund Freud Private University - Departement Linz have decided to systematically advance the evaluation and theoretical penetration of the experiences and findings gained in the dialogue between the two psychotherapeutic disciplines within the framework of a project and research activities of the department and/or the planned master's degree programme in psychotherapy science, taking into account the relevant experiences and findings of the SFU Department of Psychotherapy in Berlin.
German
Im 5. Semester des Bakkalaureatstudiengangs beginnt parallel die fachspezifische Ausbildung der Kandidat*innen in einer fachspezifischen Richtung. Am Ort der Durchführung Linz werden personell v.a. zwei Fachspezifika aktiv in das Studium der Psychotherapiewissenschaft eingebunden: Verhaltenstherapie und Individualpsychologie. Die Sigmund Freud PrivatUniversität bietet als erste Einrichtung in Kontinentaleuropa nicht nur ein Vollstudium der Psychotherapiewissenschaft an, sondern vereinigt auch verschiedene psychotherapeutische Fachspezifika in Lehre, Forschung und Versorgung unter einem akademischen Dach. Die dadurch entstehenden Diskursmöglichkeiten enthalten v.a. auch für die forschungsgeleitete Lehre des geplanten Magisterstudiengangs hohes Potential.
Die Mitglieder beider Fachspezifika, die am Ort der Durchführung Linz in Lehre, Ausbildung, Forschung und Versorgung tätig sind, haben sich entschieden, im Rahmen der Forschungstätigkeit des Departments bzw. des geplanten Magisterstudiengangs Psychotherapiewissenschaft die Evaluierung und theoretische Durchdringung der gemachten Erfahrungen und Erkenntnisse im Dialog zwischen den beiden psychotherapeutischen Fachrichtungen im Rahmen eines Projektes systematisch voranzutreiben und dabei die einschlägigen Erfahrungen und Erkenntnisse des Departments der Fakultät Psychotherapiewissenschaft am Ort der Durchführung Berlin als Forschungspartner einzubeziehen.
Care and Research in a Special Clinic for Psychotherapeutic Pregnancy Support and Birth Preparation
Versorgung und Forschung in einer Spezialambulanz für psychotherapeutische Schwangerschaftsbegleitung und Geburtsvorbereitung
Soins et recherche dans une ambulance spécialisée pour l'accompagnement psychothérapeutique de la grossesse et la préparation à l'accouchement
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.Prof. Dr. Thomas Stephenson
Project runtime: 22.10.2020 - 22.10.2023
Research Focus:
  • Clinical Research
Topic:
  • Pregnancy and Birth
  • Psychosomatics
Project leader:

Univ.Prof. Dr. Thomas Stephenson (thomas.stephenson@sfu.ac.at

Project team:

Dr. Isolde Reichel, MAS (isolde.reichel@sfu.ac.at); Mag. Silke Ortner (silke.ortner@sfu.ac.at); Dr. Daniela Venturini (daniela.venturini@sfu.ac.at); Ass.Prof. Dr. Carlos Watzka (carlos.watzka@sfu.ac.at

Cooperation partners:

Mag. Silke Ortner/Leitung Ambulanz Linz; Österreichischer Landesverband für Psychotherapie OÖLP

Project runtime:

22.10.2020 - 22.10.2023

Grants:

Eigenfinanzierung

Description:

English
In the course of the medicalization and standardization of births in the 20th and 21st centuries, the birth process has changed completely in contrast to the 19th century, when 99% of all births took place at home under the guidance of a midwife. According to Statistics Austria, 98.4% of all women give birth in hospital in Austria today and only 1.16% at home. In the meantime, the number of natural births has become worryingly low and continues to decline, while the number of interventions and caesarean sections is increasing, but without any benefit for mother and child. The increase in interventions does not affect the reduction of infant and maternal mortality, nor does it improve the vital values of newborns. However, these changes in the birthing system have an impact on the psyche of mothers and the emergence of mother-child bonding.
Today's birth preparation of mothers consists of three parts, the organizational, physical and mental areas, with the mental area currently consisting of yoga, relaxation exercises and visualization methods. Psychotherapy does not occur in birth preparation as an important way of mental preparation or as a preventive method in the case of existing traumatizations, retraumatizations, disturbed mother-child bonds, the resolution of fears or the strengthening of self-confidence.
This study examines the extent to which psychotherapy can be used as a means of preparing for birth and how it can contribute to the improvement of the birth situation, birth experience and mental condition of mothers. To this end, a special ambulance will be set up at the University Ambulance of Sigmund Freud Private University Linz, in which pregnant mothers and expectant fathers will be accompanied by psychotherapeutic diagnostics and psychotherapeutic counselling in matters of birth preparation.
This research project is at the same time a preliminary study for the preparation of the implementation of psychotherapy in the pree-, peri- and postnatal care events of the city of Linz and the state of Upper Austria.
German
Im Zuge der Medikalisierung und Standardisierung der Geburten im 20. und 21. Jahrhundert hat sich das Geburtsgeschehen im Gegensatz zum 19. Jahrhundert, in dem noch 99% aller Geburten zu Hause unter Anleitung einer Hebamme stattfanden, vollständig verändert. Laut Statistik Austria gebären heute in Österreich 98,4% aller Frauen im Krankenhaus und nur 1,16% zu Hause. Inzwischen ist hier die Anzahl der natürlichen Geburten bedenklich niedrig geworden und nimmt weiter ab, wohingegen die Zahl der Interventionen und Kaiserschnitte zunimmt, ohne jedoch einen Vorteil für Mutter und Kind zu verzeichnen. Die Zunahme der Interventionen wirkt sich nicht auf die Verringerung der Säuglings- und Müttersterblichkeit aus, und verbessert auch nicht die Vitalwerte der Neugeborenen. Jedoch haben diese Veränderungen im Geburtswesen einen Einfluss auf die Psyche der Mütter und der Entstehung der Mutter-Kind-Bindung.
Die heutige Geburtsvorbereitung von Müttern besteht aus drei Teilen, dem organisatorischen, physischen und mentalen Bereich, wobei der mentale Bereich derzeit aus Yoga, Entspannungsübungen und Visualisierungsmethoden besteht. Die Psychotherapie kommt in der Geburtsvorbereitung als wichtige Möglichkeit der mentalen Vorbereitung oder als präventive Methode bei vorhandenen Traumatisierungen, Retraumatisierungen, gestörter Mutter-Kind-Bindungen, zur Auflösung von Ängsten oder der Stärkung des Selbstbewusstseins nicht vor.
In dieser Studie wird der Frage nachgegangen, inwiefern die Psychotherapie als Mittel der Geburtsvorbereitung eingesetzt werden kann und in welcher Art und Weise sie einen Beitrag zur Verbesserung der Gebärsituation, des Geburtserlebens und der psychischen Verfassung der Mütter leisten kann. Zu diesem Zweck wird an der Universitätsambulanz der Sigmund Freud PrivatUniversität am Ort der Durchführung Linz eine Spezialambulanz eingerichtet, im Rahmen derer schwangere Mütter und werdende Väter mit psychotherapeutischer Diagnostik und psychotherapeutischer Beratung in Fragen der Geburtsvorbereitung begleitet werden.
Dieses Forschungsprojekt ist gleichzeitig eine Vorstudie zur Vorbereitung der Implementierung der Psychotherapie in das präe-, peri- und postnatale Versorgungsgeschehen der Stadt Linz bzw. des Landes Oberösterreich.
Cooperation models between pedagogy, psychotherapy in school and the ambulance
Kooperationsmodelle zwischen Pädagogik, Psychotherapie in Schule und der Ambulanz
Des modèles de coopération entre la pédagogie, la psychothérapie à l’école et l’ambulance
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.Prof. Dr. Thomas Stephenson
Project runtime: 22.10.2020 - 22.10.2023
Research Focus:
  • Fundamental Psychotherapy Science Research
  • Clinical Research
  • Applied Psychotherapy Science Research
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • Pedagogics and Psychotherapy
Project leader:

Univ.Prof. Dr. Thomas Stephenson (thomas.stephenson@sfu.ac.at

Project team:

Ass.Prof. Dr. Carlos Watzka (carlos.watzka@sfu.ac.at); Dr. Isolde Reichel, MAS (isolde.reichel@sfu.ac.at); Mag. Herta Wimberger-Spörker; Mag. Agnes Stephenson; Mag. Martin Themessl-Huber 

Cooperation partners:

Mag. Silke Ortner/Leitung SFU Ambulanz Linz; Österreichischer Landesverband für Psychotherapie OÖLP

Project runtime:

22.10.2020 - 22.10.2023

Grants:

Eigenfinanzierung

Description:

English
In the school sector, not only "behavioural abnormalities" are the reason for the urge to include psychotherapeutic expertise in the school setting. The fact that the majority of the population of Austria is mandatory and long-term connected directly or indirectly to the institution of school on a daily basis, this institution also comes into contact with all mental disorders occurring in the population, by individuals (students, parents and other reference persons) or couples or groups (families, peers, etc.). For a long time, the connection between learning disorders, psychodynamics and family dynamics has been known and intensively researched in psychotherapy and educational science, especially in psychoanalytical pedagogy.
For just as long, psychotherapists have been firmly excluded from direct school operations. Although there is a "school physician", often also a "school psychologist", there are still no specifically integrated psychotherapists in a school. At the same time, the potential of the profession "psychotherapy" is greater and offers more than the referral of individual students to psychotherapists, and teacher training.
In Austria, the planned study takes up slowly starting tendencies towards the opening of the institution school to the field of psychotherapy and systematically links them with the possibilities of ambulante learning therapy. The possibilities of linking the work of psychotherapists and educators with expertise in the field of school pedagogy will be tested and evaluated in this project both in an Upper Austrian model school and in a special ambulance "Learning Therapy, Educational Support and Parental Counselling" of the Ambulance of the Sigmund Freud Private University Linz.
The offer of this planned special ambulance includes, among other things, diagnostics in case of suspicion of dyslexia, dyscalculia, lack of concentration, etc., accompaniment of children and adolescents with learning disabilities, counselling of parents, counselling and further education of educators and will be evaluated within the study.
German
Im Schulbereich sind nicht nur „Verhaltensauffälligkeiten“ Anlass, psychotherapeutische Expertisen einbeziehen zu wollen. Dadurch, dass der größte Teil der Bevölkerung Österreichs verpflichtend und langfristig tagtäglich mittelbar oder unmittelbar an die Institution Schule angebunden ist, kommt diese Institution auch am intensivsten und extensivsten mit allen in der Bevölkerung auftretenden psychischen Störungen, sei es von Einzelpersonen (Schüler*innen, Eltern und andere Bezugspersonen) oder Paaren oder Gruppen (Familien, Peers etc.) in verbindlichen Kontakt. Seit langem ist der Zusammenhang zwischen Lernstörungen, Psychodynamik und Familiendynamik sowohl in der Psychotherapiewissenschaft als auch in der Bildungswissenschaft und hier speziell in der Psychoanalytischen Pädagogik bekannt und intensiv beforscht.
Seit ebenso langer Zeit sind Psychotherapeut*innen dezidiert aus dem unmittelbaren Schulbetrieb ausgeschlossen. Es gibt zwar den „Schularzt“ bzw. die „Schulärztin“, oft auch einen „Schulpsychologen“ bzw. eine „Schulpsychologin“, aber noch immer keine spezifisch an und in einer Schule integrierte Psychotherapeut*innen. Gleichzeitig erschöpft sich das Potenzial der Profession „Psychotherapie“ ebenso, wie der Psychotherapiewissenschaft keineswegs nur in der Möglichkeit, einzelne Schüler*innen zu praktizierenden Psychotherapeut*innen zu „überweisen“, und es erschöpft sich auch nicht nur in dem Angebot von Lehrer*innenfortbildung.
Die geplante Studie greift in Österreich langsam beginnende Tendenzen zur Öffnung der Institution Schule für den Bereich Psychotherapie auf und verbindet sie systematisch mit den Möglichkeiten ambulanter Lerntherapie. Die Möglichkeiten einer Verknüpfung der Arbeit von Psychotherapeut*innen und Pädagog*innen, die Expertisen im Bereich Schulpädagogik aufweisen, soll in diesem Projekt sowohl in einer oberösterreichischen Modellschule als auch in einer Spezialambulanz „Lerntherapie, Bildungsbegleitung und Elternberatung“ der Linzer Universitätsambulanz der Sigmund Freud PrivatUniversität erprobt und evaluiert werden.
Das Angebot dieser geplanten Spezialambulanz umfasst u.a. Diagnostik bei Verdacht auf Legasthenie, Dyskalkulie, Konzentrationsschwäche u.ä., Begleitung von Kindern und Jugendlichen mit Lernschwächen, Beratung von Eltern, Beratung und Fortbildung von Pädagog*innen und wird im Rahmen der Studie evaluiert.
Case Presentation in Horse-assisted Psychotherapy
Die Rolle der Falldarstellung in der Pferdgestützen Psychotherapie
Présentation des cas en psychothérapie assistée par cheval
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.Prof. Dr. Thomas Stephenson; Mag. Birgit Heintz; Mag. Roswitha Zink
Project runtime: 22.10.2020 - 22.10.2023
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
  • Fundamental Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Research on the Psychotherapeutic Process
  • Animal-assisted Psychotherapy
Project leader:

Univ.Prof. Dr. Thomas Stephenson (thomas.stephenson@sfu.ac.at); Mag. Birgit Heintz; Mag. Roswitha Zink 

Project team:

Ass.Prof. Dr. Carlos Watzka (carlos.watzka@sfu.ac.at); Dr. Isolde Reichel, MAS (isolde.reichel@sfu.ac.at); Dr. Marika Weiger; Mag. Eva Sindelar (eva.sindelar@sfu.ac.at

Cooperation partners:

Deutsches Kuratorium für Therapeutisches Reiten (DKThR); Österreichisches Kuratorium für Therapeutisches Reiten (OKTR); Verein e.motion-Lichtblickhof

Project runtime:

22.10.2020 - 22.10.2023

Grants:

Eigenfinanzierung, Innovationsfonds, MAS Austria, AWF, Landwirtschaftsverband

Description:

English
In addition to the diverse instruments of quantitative and qualitative research, case representations play a prominent role in psychotherapy science. On the one hand, they serve to illustrate certain parts of the theoretical background, on the other hand, they can act as a starting point for revisions or new constructions of theoretical models and concepts. These and other functions of case representations will be the focus of this project for horse-assisted psychotherapy. In horse-assisted psychotherapy, a triangulation takes place: psychotherapists work with clients using horses as "co-therapists" – all three members of these special "therapeutic team" have complex relationships with each other. So this is a human-animal-human relationship.
Using text-analytical methods, case representations from the relevant specialist literature are examined and compared with case representations from other applications of psychotherapeutic forms of intervention in order to contribute to the scientific foundation and systematisation of research in this area.
German
In Ergänzung der vielfältigen Instrumentarien der quantitativen und qualitativen Forschung spielen Falldarstellungen in der Psychotherapiewissenschaft eine prominente Rolle. Sie dienen einerseits zur Illustration bestimmter Teile des theoretischen Hintergrundes, andererseits sind sie als Musterbeispiele manchmal auch Ausgangspunkt für Revisionen oder Neukonstruktionen von theoretischen Modellen und Konzepten. Diese und weitere Funktionen von Falldarstellungen werden in diesem Projekt für die Pferdgestützte Psychotherapie in den Fokus genommen. In der Pferdgestützten Psychotherapie findet eine Triangulierung besonderer Art statt: Psychotherapeut*innen arbeiten unter Einsatz von Pferden als „Ko-Therapeut*innen“ mit Klient*innen – alle drei Mitglieder dieser speziellen „therapeutischen Teams“ haben komplexe Beziehungen zueinander. Es geht hier also um eine Mensch-Tier-Mensch-Beziehung. Mithilfe textanalytischer Methoden werden Falldarstellungen aus der einschlägigen Fachliteratur untersucht und mit Falldarstellungen aus anderen Anwendungen psychotherapeutischer Interventionsformen verglichen, um so einen Beitrag zur wissenschaftlichen Fundierung und zur Systematisierung der Forschung in diesem Bereich zu leisten.
Psychotherapeutic Aspects of Transidentity and Gender Dysphoria in Cooperation with
Psychotherapeutische Aspekte der Transidentität und Geschlechtsdysphorie am Beispiel der Beratungsstelle Courage Linz
Les aspects psychothérapeutiques de la transidentité et de la dysphorie sexuelle en collaboration avec le centre de conseil
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.Prof. Dr. Thomas Stephenson
Project runtime: 22.10.2020 - 22.10.2023
Research Focus:
  • Fundamental Psychotherapy Science Research
  • Clinical Research
  • Psychotherapy and Society
Topic:
  • Gender Research
Project leader:

Univ.Prof. Dr. Thomas Stephenson (thomas.stephenson@sfu.ac.at

Project team:

Ass.Prof. Dr. Carlos Watzka (carlos.watzka@sfu.ac.at); Dr. Isolde Reichel, MAS (isolde.reichel@sfu.ac.at); Mag. Manfred Reisinger (manfred.reisinger@sfu.ac.at); Volkmar Sygusch; Ernest Harnemann 

Cooperation partners:

Mag., Johannes, Wahala/Beratungsstelle Courage Linz

Project runtime:

22.10.2020 - 22.10.2023

Grants:

Eigenfinanzierung, Österreichische Gesellschaft für Sexualwissenschaft

Description:

English
People who live in a different gender than they were attributed at birth, and people who cannot/want to be assigned to a gender category, who change genders or feel part of several sexes, pose a particular challenge for psychotherapy. Psychotherapists in this field have to deal with a high degree of varity in the self-definition and biographies of the patients and are accompanying a development process that encompasses the whole personality.
The last decade has shown that it is not transidentity itself, but gender dysphoria, that is considered worthy of treatment. This change in diagnostic and therapeutic criteria is an expression of multifaceted transformation processes at the social and scientific level. In the planned project, it will be focused and examined in the form of accompanying research on behalf the example of the Courage Linz counselling centre in cooperation with the Austrian Society for Sexual Science (ÖGS).
German
Menschen, die in einem anderen Geschlecht leben, als ihnen bei der Geburt zugeschrieben wurde und Menschen, die sich keiner Geschlechterkategorie zuordnen können/wollen, die Geschlechter wechseln oder sich mehreren Geschlechtern zugehörig fühlen, stellen für die Psychotherapie eine besondere Herausforderung dar. Es geht hier für Psychotherapeut*innen um die Begleitung sehr unterschiedlicher Menschen mit verschiedenen Selbstdefinitionen und Biographien bei einer die ganze Persönlichkeit einschließenden Entwicklungsthematik. Die Entwicklungen v.a. des letzten Jahrzehnts haben dazu geführt, dass allerdings nicht die Transidentität selbst, sondern nur mehr die Geschlechtsdysphorie als behandlungswürdig angesehen wird. Dieser Wandel in den diagnostischen und therapeutischen Kriterien ist Ausdruck vielgestaltiger Transformationsprozesse auf gesellschaftlicher und wissenschaftlicher Ebene. Er wird im geplanten Projekt fokussiert und in Form einer Begleitforschung am Beispiel des Aufbaus der Beratungsstelle Courage Linz in Kooperation mit der Österreichischen Gesellschaft für Sexualwissenschaft (ÖGS) untersucht.
Legally compliant distance learning in practice
Rechtskonforme Fernlehre in der Praxis
Project status: Running
Faculty: Law
Project leader: Mag.a Tanja Pfleger
Project runtime: 01.09.2020 - 30.09.2022
Research Focus:
  • Science Research
  • Fundamentals of law
Topic:
  • Academic institutions
  • University Law
Project leader:

Mag.a Tanja Pfleger (tanja.pfleger@jus.sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.09.2020 - 30.09.2022

Grants:

keine

Description:

English
The implementation of distance learning at private universities affects several areas of law: including university, data protection, copyright and telecommunications law. In addition, there is the latest case law of the ECJ on the Privacy Shield, which makes the permissible use of numerous common messaging services legally insecure, as well as the planned new EU directive on copyright. The aim of the project is to shed light on the legal side against the background of the new developments and to provide practical instructions for the legally compliant implementation of distance learning.
German
Die Durchführung der Fernlehre an Privatuniversitäten berührt mehrere Rechtsgebiete: Darunter das Hochschul-, Datenschutz-, Urheber- sowie das Telekommunikationsrecht. Dazu kommt die jüngste Rechtsprechung des EuGHs zum Privacy Shield, die den zulässigen Einsatz von zahlreichen gängigen Messangerdiensten rechtsunsicher macht, sowie die geplante neue Richtlinie der EU zum Urheberrecht.   Das Projekt hat zum Ziel, die rechtliche Seite vor dem Hintergrund der neuen Entwicklungen näher zu beleuchten sowie praktische Anweisungen für eine rechtskonforme Durchführung der Fernlehre zu liefern.