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„Enorm in Form“ - Impact of an interdisciplinary treatment of childhood obesity on inflammatory and immunological processes
Project status: Running
Faculty: Psychology
Project leader: Dr. Stefana Holocher-Ertl
Project runtime: 05.07.2013 - 05.07.2020
Research Focus:
  • Developmental Psychology; Developmental Psychopathology, Child- and Adolescent Psychology
  • Clinical Psychology
Topic:
  • Clinical Child- and Adolescentpsychology
  • Disorder Specific Research
Project leader:

Dr. Stefana Holocher-Ertl (stefana.holocher-ertl@univie.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Prim. Priv.-Doz. Dr. Matthias Mayerhofer, MBA /Zentrallabor, Hanusch Krankenhaus und Laborverbund der WGKK; Univ.-Doz.in Dr.in Claudia Wojnarowski //Gesundheitszentrum Wien-Nord der WGKK;Dr. Stefana Holocher-Ertl //Sigmund Freud PrivatUniversität Wien; Dr. Gregor Hörmann, Univ.-Prof. Dr. Harald Esterbauer, Assoc.-Prof. Priv.-Doz. Dr. Martin Bilban //Core Facility Genomics, Medizinische Universität Wien;

Project runtime:

05.07.2013 - 05.07.2020

Grants:

keine angegeben

Description:
The inflammation of adipose tissue is the key mechanism for the development of sequelae, such as insulin resistance, diabetes mellitus type 2 and cardiovascular diseases. In adulthood, lifestyle modification and weight reduction may stop chronic subclinical inflammation processes and as such the risk of sequelae reduced. However, comprehensive data regarding the influence on inflammatory and immunological processes by early treatment of children and adolescent overweight and obesity and adolescents are not yet available.
With the initiative “Enorm in Form” the Vienna Health Insurance has launched a new interdisciplinary outpatient therapy programme for obese children at the age of 10 to 14. This initiative shall help very obese children and adolescents on a long term to lose weight. Over a period of 6 months a comprehensive medical, psychological, psychotherapeutic, dietetic and scientific sports support is provided by an interdisciplinary team. Standardized initial and final examinations of may assess therapeutic success for each participating child/adolescent.Along with the research project, the impact on chronic inflammatory processes of this interdisciplinary outpatient therapy shall be examined. The research hypothesis is that besides a weight reduction also a decrease in chronic subclinical inflammation may be achieved for children by a successful intervention. In addition to established clinical chemical inflammation parameters new inflammatory and immunological markers will be examined. By using multiplex cytokine assay, extensive immunopheno-typing and expression analysis of isolated immune cells, the effect of therapy on immunological and inflammatory processes shall be comprehensively assessed;gender difference are given special consideration in this process. The results of the study will contribute to a better understanding of pathogenic processes in the context of juvenile obesity and thus help to improve future approaches to the treatment and tertiary prevention for overweight children.

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Übergewicht und Adipositas im Kindesalter stellen weltweit ein zunehmendes gesundheitspolitisches und gesundheitsökonomisches Problem dar. Nach Daten des Österreichischen Ernährungsberichtes sind allein in Wien 10.000 Kinder und Jugendliche betroffen. Für die betroffenen Kinder und Jugendlichen sind Übergewicht und Adipositas mit körperlichen, psychischen und sozialen Einschränkungen verbunden, die zu verkürzter Lebenszeit, gesundheitlichen Belastungen und einer Verminderung der Lebensqualität führen. Darüber stellt Adipositas den wesentlichen Risikofaktor für die Entstehung von Diabetes mellitus und kardiovaskulären Erkrankungen im späteren Leben dar. Der Kampf gegen Übergewicht und Adipositas im Kindesalter und die Verhinderung von Folgeerkrankungen hat somit eine zentrale Rolle in der Gesundheitsvorsorge.Die Fettgewebsentzündung im Rahmen der Adipositas ist der entscheidende Mechanismus in der Entstehung von Folgeerkrankungen wie Insulinresistenz, Diabetes mellitus Typ 2 und kardiovaskulären Erkrankungen. Im Erwachsenenalter kann durch Lebensstilmodifikation und Gewichtsreduktion der chronische subklinische Entzündungsprozess aufgehalten und in Folge das Risiko für Folgeerkrankungen gesenkt werden. Umfassende Daten zur Beeinflussbarkeit inflammatorischer und immunologischer Prozesse durch frühzeitige Therapie von Übergewicht und Adipositas im Kindes- und Jugendalter sind jedoch bislang nicht vorhanden.Mit der Initiative „Enorm in Form“ hat die Wiener Gebietskrankenkasse ein neues interdisziplinäres ambulantes Therapieangebot für adipöse Kinder im Alter von 10 bis 14 Jahren gestartet. Damit soll stark übergewichtigen Kindern und Jugendlichen geholfen werden, auf lange Sicht Gewicht zu verlieren. Über einen Zeitraum von 6 Monaten erfolgt eine umfassende medizinische, psychologische, psychotherapeutische, diätologische und sportwissenschaftliche Betreuung durch ein interdisziplinäres Team. Durch standardisierte Eingangs- und Abschlussuntersuchungen kann der Therapieerfolg für jedes teilnehmende Kind beurteilt werden.Im Rahmen des Forschungsprojektes soll der Effekt dieser interdisziplinären ambulanten Therapie auf chronische Entzündungsprozesse untersucht werden. Die Forschungshypothese ist, dass durch eine erfolgreiche Intervention bei Kindern neben einer Gewichtsreduktion auch ein Rückgang der chronischen subklinischen Entzündung erreicht werden kann. Dazu werden neben etablierten laborchemischen Entzündungsparametern neue inflammatorische und immunologische Marker untersucht. Mittels Multiplex-Zytokin-Assay, extensiver Immunphänotypisierung und Expressionsanalysen von isolierten Immunzellen soll der Effekt der Therapie auf immunologische und inflammatorische Prozesse umfassend beurteilt werden; dabei werden geschlechtsspezifische Unterschied besonders berücksichtigt. Die Ergebnisse der Untersuchung werden zum besseren Verständnis pathogenetischer Prozesse im Rahmen von juveniler Adipositas beitragen und somit helfen, künftige Ansätze zur Therapie und Tertiärprävention übergewichtiger Kinder zu verbessern.
Evaluation of an interdisciplinary health management for prevention and early detection of mental illness.
Evaluation eines interdisziplinären Gesundheitsmanagements zur Prävention und Früherkennung von psychischen Erkrankungen.
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Kathrin Mörtl
Project runtime: 01.09.2016 - 31.01.2019
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Disorder-specific Research
Project leader:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moetl@sfu.ac.at

Project team:

Birgitta Schiller, BA.pth (birgitta.schiller@sfu.ac.at); Mag. Elitsa Tilkidzhieva (elitsa.tilkidzhieva@sfu.ac.at); Eva Wimmer, MA. (eva.wimmer@sfu.ac.at

Cooperation partners:

Univ.-Prof. Dr. Harald Gündel / Universitätsklinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie Ulm

Project runtime:

01.09.2016 - 31.01.2019

Grants:

In Kooperation (Zentrum) mit der "Universität Ulm" gefördert durch die Karl Schlecht Stiftung

Description:
Health management in a work-related setting does not only need genuine support but also engaged commitment of the executive leadership. But operational reality seems different. In the daily routine management often forgets health-topics, although the awareness of the importance (for oneself and others) is given. An important obstacle is the missing Know-how: How can I detect if someone has a mental problem, and how do I deal with it?   Trainings can help to form a fundamental understanding. Regular input and exchange, as well as collegial advice or an appropriate communication platform is seen as very helpful in many cases. Freeing the topic of mental illness of taboos and stigmatization and an according realisation through the highest management as a role model is supportive as well. Simultaneously,  companies are profiting from a provided “psychosomatic consultation  at work” for their employees, which they can refer to.   Such a combined offer (specifically Leadership-training and consultation at work) has been implemented step by step at Bosch since the beginning of 2016.   As of today there is still a lack of differentiated empirical data about impact and mediation of competence relating to
  1. constant leadership training with the main focus on mental health  and
  2. acceptance and long-term impact of “psychosomatic consultation at work”
and particularly their mutual interaction within a company.   The analysis of the qualitative data elaborated at the SFU (interviews with the management, workers and experts/stakeholder) is implemented in cooperation with the University Medical Centre for Psychosomatic Medicine and Psychotherapy in Ulm.   The whole study is conducted by the University Medical Centre for Psychosomatic Medicine and Psychotherapy in Ulm and sponsored through the “Karl Schlecht Stifung (KSG)” in Germany.
Betriebliches Gesundheitsmanagement in Unternehmen benötigt nicht nur die genuine Unterstützung, sondern auch ein engagiertes Mitwirken der Führungskräfte eines Unternehmens. Dies ist in der betrieblichen Realität jedoch nicht immer gegeben. Das Thema Gesundheit geht bei Führungskräften oft im Arbeitsalltag unter, obwohl grundsätzlich die Relevanz der psychischen Gesundheit (bei sich selbst und Anderen) gesehen wird. Eine wichtige Hürde dabei ist das fehlende Know-how: Wie erkenne ich, wenn jemand ein psychisches Problem hat, und was ist ein geeigneter Umgang?   Schulungen helfen ein diesbezügliches Grundverständnis zu vermitteln. Ein regelmäßiger Input und Austausch sowie eine kollegiale Beratung bzw. eine entsprechende Kommunikations-Plattform wird sehr oft als hilfreich gesehen. Förderlich sind ebenso eine Enttabuisierung des Themas der psychischen Erkrankungen und ein entsprechendes „Vorleben“ durch höchste Führungsebenen. Gleichzeitig profitieren Firmen davon, wenn schon betriebsintern auf eine „Psychosomatische Sprechstunde im Betrieb“ für Mitarbeiter verwiesen werden kann.   Ein solches kombiniertes Angebot (spezifische FK-Schulung plus Sprechstunde im Betrieb) wird ab Anfang 2016 schrittweise bei der Fa. Bosch aufgebaut. Bis heute gibt es aber nur sehr wenig differenzierte empirische Daten zu den Fragen der Wirksamkeit und Fähigkeitenvermittlung von 1) kontinuierlichen Führungskräfteschulungen mit Schwerpunkt Psychische Gesundheit und nahezu keine Daten zur 2) Akzeptanz und längerfristigen Wirksamkeit einer „Psychosomatischen Sprechstunde im Betrieb („PSIB“) und insbesondere zu deren Wechselwirkung innerhalb eines Betriebes.   Die an der SFU ausgeführte Analyse der qualitativen Daten (Interviews mit Führungskräften, Mitarbeitern und Experten/Stakeholdern) wird in Kooperation mit der Universitätsklinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie in Ulm durchgeführt.   Die gesamte Studie wird von der Universitätsklinik Psychosomatische Medizin und Psychotherapie Ulm durchgeführt und von der Karl Schlecht Stiftung (KSG)  in Deutschland gefördert.
When the process fails - empirical study on discontinuing therapy
Wenn der Prozess misslingt – empirische Studie zu Therapieabbrüchen
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.01.2014 - 31.12.2018
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Research on the Psychotherapeutic Process
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Mag. Katharina Kronsteiner 

Cooperation partners:

SFU Ambulanz

Project runtime:

01.01.2014 - 31.12.2018

Grants:

keine

Description:
Based on data from the SFU outpatient clinic, factors for discontinuing therapy are researched (quantitative research)

Anhand der Daten aus der SFU-Ambulanz werden Faktoren des Therapieabbruchs untersucht (quantitative Untersuchung)
Teachers evaluation vs. psychometrical assessment of attention: A study in elementary school
Diagnostik der Aufmerksamkeit von Kindern im Volksschulalter - Fremdeinschätzung versus Psychometrie
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.09.2010 - 01.09.2013
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • Development Research and Society
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Mag. Raile Paolo (forschung@sfu.ac.at

Cooperation partners:

Öffentliche Volksschule Wien 22, Esslinger Hauptstraße; KIWI Kinderhorte in Wien

Project runtime:

01.09.2010 - 01.09.2013

Grants:

keine

Description:
Empirical data from a questionnaire, evaluating teachers´ rating of children´s attention, and data gained from a computerized psychometric test were compared. Statistical analysis shows no gender difference in psychometric tests, but significantly higher teachers´ rating of attentiveness in girls than in boys.

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In einer Untersuchung an Volksschulkindern wird die Lehrereinschätzung der Aufmerksamkeit der Kinder  unter Verwendung eines standardisierten Fragebogens mit psychometrischen Daten der Aufmerksamkeitsmessung verglichen.
Emotional Vignettes – Women in Leadership Positions
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Kathrin Mörtl
Project runtime: 01.03.2011 - 01.07.2015
Research Focus:
  • Psychotherapy and Society
Topic:
  • Gender Research
Project leader:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Project team:

Hanna Kirnoha, MA; Hans-Georg Maier, MA 

Cooperation partners:

Prof. Leslie Greenberg (York University Toronto); Ass. Prof. Alberta Pos (York University Toronto); Prof. Almut Sellschopp (Munich)

Project runtime:

01.03.2011 - 01.07.2015

Grants:

Breuninger Stiftung, Stuttgart /GER

Description:
Qualitative (narrative, biographical) interviews with women about their core emotional dilemmas in leadership positions and how they experience and cope with them. Samples from German and Canadian women, close collaboration with our Torontonian partners. Aim of the qualitative Grounded Theory Analysis is the identification of core dilemmas and coping strategies to present a set of typical problems. On basis of this, a Emotion Focused Coaching will be developed for women in leadership positions.

Publications:
Mörtl, K., Kirnoha, H., & Pos, A. (2013). Führungs-Positionen von Frauen. Eine qualitativ-empirische Typenbildung zu emotionalen Dilemmata. In: H. Breuninger & A. Sellschopp (Hrsg.): Von der Kunst der guten Führung (S.101-126). Stuttgart: Breuninger Stiftung Eigenverlag

Academic theses:
Maier, Hans Georg (2014): Frauen in Familienunternehmen. Eine Systemische Sicht der Dinge (SFU Wien, Master thesis)
Kirnoha, Hanna (2014): Dillemata and role positions of female leaders in family businesses (SFU Wien, Master thesis)

Presentations:
Kirnoha, H., Moertl, K., & Pos, A. (2014). Emotional dilemmata from women in ladership positions in family business. Poster presentation. Annual Meeting of the Society for Psychotherapy Research, Copenhagen, approx. 700 participants.
School companion development of an interdisciplinary curriculum, contributing to the inclusion
Schulbegleiter-Entwicklung eines interdisziplinären Curriculums als Beitrag zur Inklusion
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Kathrin Mörtl
Project runtime: 01.10.2013 - 31.03.2015
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • Pedagogics and Psychotherapy
Project leader:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Project team:

Katharina Steinicke, MA; Mag. Markus Wrbouschek; Tsering Yangzom, BA. pth. 

Cooperation partners:

Univ.-Prof. Dr. Ute Ziegenhain; Univ.-Prof. Dr. Jörg Fegert; Dipl-Psych. Henriette Schneider-Hassloff; Dipl-Psych. Tanja Besier; Dipl-Psych. Annabel Zwönitzer; Dipl-Psych. Ruth Himmler; alle von Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie/Psychotherapie Ulm

Project runtime:

01.10.2013 - 31.03.2015

Grants:

Baden-Württemberg Stiftung, Deutschland

Description:
At least since the federal government has signed the Convention on the Rights of Persons with Disabilities (UN Disability Convention) on 26 March 2009, the concrete and comprehensive development of this requirement has been increasingly addressed in childrens’ and adolescents’ every day life.Technically and in particular under a developmental perspective, the need for an inclusive approach for the healthy growing up of children and adolescents is unquestioned. The task of school accompaniment is not a compulsory exercise and so far no description or conceptualization respectively is available on the professional background and qualification of school companions.The envisaged project is planned for three years and provides a two-step procedure. In a first step, the curriculum is developed and tested with professionals under the supervision of the project team at the university clinic of Ulm. Along with this step an evaluation is envisaged capturing both the satisfaction of professionals and objective knowledge increase as well as the impact on the practical activity. In a second step, the curriculum will be stabilized in a possibly modified form under a multiplier model. This model includes training of multipliers and the publication of the curriculum in the form of a handbook. The Vienna team takes on the qualitative analysis of interviews with school companions, parents, teachers, administrative representatives and employees from assigning entities. The qualitative analysis serves as basis for the preparation of the handbook. The analysis of qualitative data performed at the SFU is carried out in cooperation with the Department of Child and Adolescent Psychiatry and Psychotherapy in Ulm. The study is funded by the Baden-Württemberg foundation in Germany.

Thesis:
Tsering Yangzom: Experiences of school assistants for children with special needs in Germany. (Bachelor Thesis, SFU Wien)

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Spätestens seit die Bundesregierung das Übereinkommen über die Rechte von Menschen mit Behinderungen (UN-Behindertenkonvention) am 26.3.2009 unterzeichnet hat, wurde die konkrete und umfassende Ausgestaltung dieser Forderung im alltäglichen Leben von Kindern und Jugendlichen zunehmend aktuell aufgegriffen. Fachlich und insbesondere unter einer entwicklungspsychologischen Perspektive steht die Notwendigkeit eines inklusiven Ansatzes für ein gesundes Aufwachsen von Kindern und Jugendlichen außer Frage.Die Aufgabe der Schulbegleitung ist keine Pflichtaufgabe und es existiert bisher keine Beschreibung bzw. Konzeptualisierung dessen, was der berufliche Hintergrund und die Qualifizierung von Schulbegleitern sind.Das geplante Vorhaben ist auf drei Jahre angelegt und sieht ein zweischrittiges Vorgehen vor. In einem ersten Schritt wird das Curriculum entwickelt und unter Leitung des Projektteams am Universitätsklinikums Ulm mit Fachkräften erprobt. Vorgesehen ist in diesem Schritt zudem eine Evaluation, die sowohl die Zufriedenheit der Fachkräfte als auch objektive Wissenszuwächse sowie den Einfluss auf die praktische Tätigkeit erfasst. In einem zweiten Schritt wird das Curriculum in ggf. dann modifizierter Form im Rahmen eines Multiplikatorenmodells verstetigt. Zu diesem Modell gehören die Fortbildung von Multiplikatoren und die Veröffentlichung des Curriculums in Form eines Handbuchs. Die Wiener Arbeitsgruppe übernimmt die qualitative Analyse von Interviews mit Schulbegleitern, Eltern, Lehrern, Administrativen Beauftragten und Angestellte der zuweisenden Träger. Die qualitatitve Analyse dient als Grundlage zur Erarbeitung des Handbuchs. Die an der SFU ausgeführte Analyse der qualitativen Daten wird in Kooperation mit der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendlichenpsychiatrie und Psychotherapie in Ulm durchgeführt. Die Studie wird gefördert von der Baden-Württemberg Stiftung in Deutschland.

Abschlussarbeit:
Tsering Yangzom: Experiences of school assistants for children with special needs in Germany. (Bachelor Thesis, SFU Wien)
Helpful and obstructive factors in psychotherapy at a new clinic
Hilfreiche und hinderliche Faktoren in der Psychotherapie in einer neuen Ambulanz
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Kathrin Mörtl; Ass.-Prof. MMag. Dr. Martin Jandl
Project runtime: 01.01.2011 - 30.09.2014
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Research on the Psychotherapeutic Process
Project leader:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at); Ass.-Prof. MMag. Dr. Martin Jandl (martin.jandl@sfu.ac.at

Project team:

Nicole Aknin (info@sfu-paris.fr

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.01.2011 - 30.09.2014

Grants:

keine

Description:
Based on a grounded-theory analysis, interviews with all persons involved in a newly opened psychotherapy outpatient clinic (SFU Paris) are conducted (patients, therapists, students, management). On the one hand, the aim of the study is to analyze the setting and to develop ideas for improving it. On the other hand, especially from interviews with patients, an evaluation perspective is brought into the project: what do patients experience as particularly helpful in therapy, what works, and what is considered an obstacle? In addition, research assistants at the Paris site are trained in qualitative methods (implementation and evaluation).

In einer Grounded Theory Analyse sollen Interviews mit allen beteiligten Personen einer neu eröff-neten Psychotherapie Ambulanz (SFU Paris) geführt werden (Patienten, Therapeuten, Studieren-de, Leiter). Das Ziel der Studie ist es einerseits dieses Model zu untersuchen und Verbesserungs-vorschläge für das Setting zu erarbeiten. Andererseits, gerade aus den Interviews mit Patienten, wird eine Evaluationsperspektive in das Projekt miteingebracht: Was erleben Patienten besonders hilfreich in der Therapie, was führt zu Erfolg, und was erleben Sie als hinderlich. Forschungsassis-tenten erhalten ein Training in qualitativen Methoden (Erhebung und Auswertung) am Standort Paris.
“Lükkekinder”. The social world of “Lükkekinder”- Analysis of a forgotten group
Lükkekinder. Die soziale Welt der “Lükkekinder”- Analyse einer vergessenen Gruppe
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Kathrin Mörtl
Project runtime: 01.09.2014 - 31.03.2016
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • Development Research and Society
Project leader:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Project team:

Univ.-Ass. Mag. Markus Wrbouschek (markus.wrbouschek@sfu.ac.at); Katharina Steinicke, MA 

Cooperation partners:

Univ.-Prof. Dr. Ute Ziegenhain; Univ.-Prof. Dr. Jörg Fegert; Dipl.-Psych. Julia Weber; Dipl.-Psych. Franziska Köhler; Manuela Gulde (alle von der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie/Psychotherapie Ulm)

Project runtime:

01.09.2014 - 31.03.2016

Grants:

Ravensburger Verlag Stiftung

Description:
Initially, the term was created in the early 80s in open youth work related to missing leisure activities for kids who are just “not quite teenagers and (…) not quite children anymore” (Friedrich, 1984, p.12). So far, the situation of “Lükkekinder’’ was surprisingly discussed marginally in a systematic manner.Efforts on research efforts are rare, so that in particular at national level hardly any empirically sound statements about the developmental and socio-cultural specifics of this age group can be made. However, these young children need enhanced social support in the transition period to adolescence with respect to the development of a positive identity.

The social reality of “Lükkekinder” should be investigated within their different fields of life (family, friendships at school, in the leisure context or on the Internet) and from different perspectives (children, parents, decision makers and professional practitioners in youth welfare and education). To implement this plan a two-phase procedure is envisaged.

In the first phase, an exploratory, hypothesis-generating qualitative investigation is carried out on the basis of individual interviews with children (individual interviews). In the second phase, there is an in-depth discussion of (in the first phase worked out) resources and issues in focus groups comprising children, parents and representatives of local politics.

Problems as well as getting along with development typical challenges are identified and initial proposals for improved social, educational and recreational educational support and promotion of ‘’Lükkekinder” are made. Subsequent to this exploratory study a wide-scale epidemiological quantitative study should be performed to confirm the results.The analysis of the qualitative data, carried out at the SFU is performed in cooperation with the university clinic for child- and adolescent psychiatry and psychotherapy in Ulm.

External Link
http://www.uniklinik-ulm.de/struktur/kliniken/kinder-und-jugendpsychiatriepsychotherapie/home/forschung/forschungsprojekte/soziale-welt-der-luecke-kinder.html




Der Begriff „Lückekinder“ beschreibt Kinder im Alter zwischen 10 und 14 Jahren, im Übergang zwischen Kindheit und Jugend. Ursprünglich wurde der Begriff Anfang der 80er Jahre in der offenen Jugendarbeit im Zusammenhang mit fehlenden Freizeitangeboten für Kinder geprägt, die eben „noch nicht ganz Jugendliche und (…) nicht mehr ganz Kinder“ sind (Friedrich, 1984, S.12). Bisher wurde die Lebenssituation von Lückekindern erstaunlich wenig systematisch diskutiert. Forschungsbemühungen sind rar, so dass sich gerade auf nationaler Ebene kaum empirisch abgesicherte Aussagen zu den entwicklungspsychologischen und soziokulturellen Spezifika dieser Altersgruppe treffen lassen. Es sind aber diese jungen Kinder, die in der Phase des Übergangs zum Jugendalter und bei der Entwicklung einer positiven Identität verstärkte und gesellschaftliche Unterstützung benötigen.Untersucht werden soll die soziale Lebenswirklichkeit von Lückekindern in ihren unterschiedlichen Lebensfeldern (Familie, Freundschaftsbeziehungen im schulischen, im Freizeitkontext oder im Internet) und aus unterschiedlichen Perspektiven (Kinder, Eltern, Entscheidungsträger und professionelle Praktiker in der Jugendhilfe und im Bildungsbereich). Zur Umsetzung des Vorhabens ist ein zweiphasiges Vorgehen geplant.

In der ersten Phase erfolgt eine exploratorische, hypothesengenerierende qualitative Untersuchung auf der Basis von Einzelinterviews mit Kindern (Einzelinterviews).

In der zweiten Phase kommt es zu einer vertiefenden Diskussion der (in der ersten Phase herausgearbeiteten) Ressourcen und Probleme in Fokusgruppen aus Kindern, Eltern und Vertretern der Kommunalpolitik.Probleme ebenso wie Zurechtkommen mit entwicklungstypischen Herausforderungen werden herausgearbeitet und erste Vorschläge für eine verbesserte soziale, bildungsbezogene und freizeitpädagogische Unterstützung und Förderung von Lückekindern entwickelt. Im Anschluss an diese explorative Studie soll durch eine breiter angelegte epidemiologische quantitative Studie eine Absicherung der Studienergebnisse erfolgen.Die an der SFU ausgeführte Analyse der qualitativen Daten wird in Kooperation mit der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendlichenpsychiatrie und Psychotherapie in Ulm durchgeführt.


Externer Link
http://www.uniklinik-ulm.de/struktur/kliniken/kinder-und-jugendpsychiatriepsychotherapie/home/forschung/forschungsprojekte/soziale-welt-der-luecke-kinder.html
Mindful Coping with Stress in the Workplace: STOP Technique
Čuječno spoprijemanje s stresom na delovnem mestu: Tehnika STOP
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Assist. Prof. Mihael Černetič, PhD.
Project runtime: 01.01.2015 - 31.12.2020
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Disorder-specific Research
Project leader:

Assist. Prof. Mihael Černetič, PhD. (miha.cernetic@sfu-ljubljana.si

Project team:

 

Cooperation partners:

/

Project runtime:

01.01.2015 - 31.12.2020

Grants:

/

Description:
Stress is common and escalating in modern work organizations which has negative consequences for individuals and organizations. In the last decade, organizations are increasingly embracing the concept of mindfulness which is currently one of the most research-proven approaches in dealing with stress.
However, the problem of classic mindfulness-based interventions (MBIs) is significant investment of time and effort that is expected of participants. Recently, brief (or low-dose) MBIs have begun to emerge in the workplace. One of them is STOP technique which takes only one to two minutes to carry out. The purpose of this research project is to investigate usability and effectiveness of the STOP technique for dealing with stress in the workplace context.
In the pilot phase of the study, uncontrolled field experiment was implemented with the STOP technique as an intervention carried out in stressful situations. In the main phase of the study (which is currently under way), field experiment is being implemented utilizing within-subjects design and an active control condition.
The research design includes two outcome variables. The first variable is participants‘ felt discomfort, and the second variable is participants‘ perceived ability to cope with current stressful situation. These variables are related to emotional and cognitive aspects of stress experience, respectively. The research hypotheses are that the effectiveness of the STOP technique intervention will be shown on both outcome variables, comparing to control condition.
Preliminary results (outcomes of the pilot study) provided promising support for the research hypotheses. Quantitative results showed a significant (p < .001) reduction of discomfort in participants after doing the STOP technique as well as a significant (p ≤ .001) increase of their belief regarding their ability to cope with the stressful situation. In addition, qualitative results shed light more broadly on usability and functioning of the technique in relation to workplace stress.
Different research questions on the psychotherapeutic process
Diverse Forschungsfragen zum psychotherapeutischen Prozess
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.11.2017 - 10.01.2018
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Research on the Psychotherapeutic Process
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Mag. Manfred Reisinger (manfred.reisinger@sfu.ac.at); Florian Knasmüller, BSc. (florian.knasmueller@sfu.ac.at

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.11.2017 - 10.01.2018

Grants:

keine

Description:
Using data from the psychotherapeutic outpatient clinic of the SFU, different questions on the psychotherapeutic process are investigated as part of a research lab, for example: changes in symptoms and changes in the quality of life due to psychotherapy, variables of fit between patient and therapist, therapy discontinuation


Anhand der Daten aus der psychotherapeutischen Ambulanz der SFU werden im Rahmen eines Forschungslabs Fragestellungen zum psychotherapeutischen Prozess untersucht, wie zum Beispiel: Symptomveränderung und Veränderung der Lebensqualität durch Psychotherapie; Variablen der Passung zwischen Patient und Therapeut; Therapieabbrüche
Serious Games
Serious Games
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.11.2017 - 10.01.2018
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • New Media in Child and Adolescent Psychotherapy
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Mag. Manfred Reisinger (manfred.reisinger@sfu.ac.at); Florian Knasmüller, BSc. (florian.knasmueller@sfu.ac.at

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.11.2017 - 10.01.2018

Grants:

keine

Description:
Development of a serious game for children with anxiety disorders as adjuvant of psychotherapy (as part of a dissertation)


Entwicklung eines Serious Game zum Einsatz bei Kindern mit Angststörungen als Adiuvans der Psychotherapie (im Rahmen einer Dissertation)
Developmental psychology
Entwicklungspsychopathologie
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.11.2017 - 10.01.2018
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Disorder-specific Research
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Mag. Manfred Reisinger (manfred.reisinger@sfu.ac.at); Florian Knasmüller, BSc. (florian.knasmueller@sfu.ac.at

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.11.2017 - 10.01.2018

Grants:

keine

Description:
Different research questions concerning the psychopathology and mental health of children and adolescents (e.g. early third-party care, parental separation, resilience factors) are investigated as part of a research lab involving students using data of the psychotherapeutic outpatient clinic for children in Vienna.


Anhand des Datenpools der Kinderambulanzen in Wien werden verschiedene Fragestellungen zur Psychopathologie und zur seelischen Gesundheit im Kindes- und Jugendalter (z.B. frühe Fremdbetreuung; elterliche Trennung; Resilienzfaktoren) im Rahmen eines Forschungslabs unter Einbindung von Studierenden bearbeitet.
Psychopathology
Psychopathologie
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.11.2017 - 10.01.2018
Research Focus:
  • Clinical research
Topic:
  • Psychopathology
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Mag. Manfred Reisinger (manfred.reisinger@sfu.ac.at); Florian Knasmüller, BSc. (florian.knasmueller@sfu.ac.at

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.11.2017 - 10.01.2018

Grants:

keine

Description:
In a research lab for students in different qualification stages (baccalaureate to doctorate) of the faculty of psychotherapy science and the faculty of psychology, different research questions in the field of psychopathology are investigated using the data of the psychotherapeutic outpatient clinic for adults. Examples of topics: • mental disorder and quality of life • suicidality and diagnosis • religion and mental disorder


In einem Forschungslab, in dem Studierende der Fakultät Psychotherapiewissenschaft und der Fakultät Psychologie in unterschiedlichen Qualifikationsstadien (Bakkalaureat bis Doktorat) mitarbeiten, werden anhand der Datendokumentation aus der psychotherapeutischen Ambulanz für Erwachsene verschiedene Fragestellung aus dem Themenkreis der Psychopathologie bearbeitet. Themenbeispiele: psychische Störung und Lebensqualität Suizidalität und Diagnose Religion und psychische Störung
On the psychotherapeutic personality
Zur psychotherapeutischen Persönlichkeit
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof.Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.11.2017 - 10.01.2018
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Psychotherapy Training Research
Project leader:

Univ.-Prof.Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Mag. Manfred Reisinger (manfred.reisinger@sfu.ac.at); Florian Knasmüller, BSc. (florian.knasmueller@sfu.ac.at

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.11.2017 - 10.01.2018

Grants:

keine

Description:
Connections between personality traits and the choice of a psychotherapeutic modality as well as aspects of mental resilience are investigated based on the data of students.


Anhand von Daten von Studierenden wird Zusammenhängen zwischen Persönlichkeitsmerkmalen und Wahl der Psychotherapiemethode sowie Aspekten psychischer Resilienz nachgegangen.
The avalanche disaster of Galtür in 1999
Die Lawinenkatastrophe von Galtür 1999
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. DDr. Bernd Rieken
Project runtime: 01.01.2010 - 31.12.2015
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Trauma and Disaster Research
Project leader:

Univ.-Prof. DDr. Bernd Rieken (forschung@sfu.ac.at

Project team:

Dr. Thomas Barth; Mag. Dr. Gerhard Burda; Mag. Claudia Huber-Maierhofer; Dr. Godela von Kirchbach; Dr. Gisbert Redecker; Michael Simon; Mag.a Dr.in Helena Maria Topaloglou; Mag.a Dr.in Sabine Tschugguel; Dr.in Angelika Url; Robert Weimar 

Cooperation partners:

Keine

Project runtime:

01.01.2010 - 31.12.2015

Grants:

Keine

Description:
Interpretation of qualitative interviews with victims of the avalanche disaster of Galtür from a psychotherapeutic as well as cultural-scientific perspective. Based on those results similarities and differences of therapy schools (behavioristic, humanistic, psychodynamic) shall be pointed out and the question shall be raised, whether those results can be relevant for the establishment of Psychotherapy Science. Simultaneously, a connection between psychotherapy-scientific and cultural-scientific contributions (ethnology, narrative research, oral history) shall be created in order to point out synergy effects and the extension of scope created by those connections.
Interpretation qualitativer Interviews mit Betroffenen der Lawinenkatastrophe von Galtür aus psychotherapie- und kulturwissenschaftlicher Sicht. Es sollen Gemeinsamkeiten und Unterschiede verschiedener Psychotherapieschulen (behavioristisch, humanistisch, psychodynamisch) herausgearbeitet und gefragt werden, inwieweit die Ergebnisse als Bausteine zur Etablierung der Psychotherapiewissenschaft dienlich sein können. Gleichzeitig soll durch die Verbindung mit kulturwissenschaftlichen Beiträgen (Ethnologie, volkskundliche Erzählforschung, Oral History) auf Synergieeffekte hingewiesen werden, um deutlich zu machen, dass psychotherapiewissenschaftliche und kulturwissenschaftliche Perspektiven einander bereichern und gemeinsam zu einem erweiterten Blickwinkel beitragen können.

Rieken, Bernd (Hrsg.) 2015: Wie bewältigt man das Unfassbare? Interdisziplinäre Zugänge am Beispiel der Lawinenkatastrophe von Galtür. Münster, New York: Waxmann (Psychotherapiewissenschaft in Forschung, Profession und Kultur, Bd. 10). ISBN 978-3-8309-3214-7
The avalanche disaster of Blons, Großes Walsertal, in 1954
Die Lawinenkatastrophe von Blons im Großen Walsertal 1954
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. DDr. Bernd Rieken
Project runtime: 01.10.2009 - 31.12.2017
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Trauma and Disaster Research
Project leader:

Univ.-Prof. DDr. Bernd Rieken (forschung@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Univ.-Prof. Dr. Michael Simon, Abt. Kulturanthropologie der Univ. Mainz

Project runtime:

01.10.2009 - 31.12.2017

Grants:

Keine

Description:
This project is planned on the one hand as a comparative study to Galtür (see: interpretation of interviews with affected people in Galtür from a therapy schools and cultural science perspective), on the other hand as a methodological guideline for differences and synergies in ethnological and psychoanalytical field research. Those researches are in general entering different paths due to different theoretical assumptions (constructivism vs. essentialism). Field study took place 10/2009. Publication of a book is in progress.
Das Projekt ist einerseits als Vergleichsstudie zu Galtür (siehe: Interpretation von Interviews mit Betroffenen der Lawinenkatastrophe von Galtür aus der Sicht verschiedener Therapieschulen und der Kulturwissenschaft) geplant, andererseits als Methodenbuch hinsichtlich der Unterschiede und Synergieeffekte bei ethnologischen und psychoanalytischen Feldforschungen, die in der Regel wegen abweichender theoretischer Vorgaben (Stichwort Konstruktivismus versus Naturalismus) getrennte Wege gehen. Die Feldforschung hat im Oktober 2009 stattgefunden, eine Buchpublikation ist in Arbeit und soll 2018 erscheinen.
Corrective Experiences in Psychotherapy
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Kathrin Mörtl
Project runtime: 01.10.2011 - 31.12.2016
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Research on the Psychotherapeutic Process
Project leader:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Project team:

Mag. Adriana Mackova; Mag. Himanshu Giri; Mag. Alla Kirsha; Mag. Nusa Tojnko 

Cooperation partners:

Prof. Lynne Angus (Toronto); Prof. Mike Constantino (Boston); Dr. Martin Kuska (Prag); Prof. Andres Roussos (Buenos Aires)

Project runtime:

01.10.2011 - 31.12.2016

Grants:

keine

Description:
The construct of corrective experience has a long history in psychotherapy (Alexander & French, 1946; Wallerstein, 1990). Although definitions vary among clinical theorists and across treatment orientations, all suggest a type of transformative experience or set of experiences for the psychotherapy patient. Despite a rich theoretical history, though, there is precious little empirical information on patients’ perceptions of what is therapeutically corrective, or transformative. Thus, the primary aim of this project is to investigate patients’ posttreatment accounts of corrective experiences in psychotherapy using a qualitative interview methodology.

The primary research questions include: (1) In reflecting back on the time since beginning, and ultimately completing, therapy, what do patients perceive as aspects of self, other, and/or relationships (cognitive, affective, or relational in nature) that get corrected? (2) In reflecting back on the same time frame, what do patients perceive as corrective experiences (i.e., instances in therapy, outside of therapy, or in interaction with others, including possibly the therapist) that fostered what was corrected? and (3) Are any perceptions moderated by type of therapy (as the naturalistic settings include multiple forms of treatment).

Collaborative Research
This project is a multi-site collaboration study involving three universities. Data collection and analysis has already started the University of Massachusetts (Mike Constantino, PH.D.), York University (Prof. Lynne Angus, Kathrin Moertl, PH.D.) and Columbia University (Prof. Barry Farber) in 2011. In 2013 the sites of Sigmund Freud University in Vienna and Paris joined the international multisite project (Kathrin Moertl, PH.D., Prof. Georges Elias Sarfati).

Patients and Settings Patients will be consenting adult outpatients (age 18 and over) who complete a course of naturalistically delivered psychotherapy at one of the five study sites (UMass, York University, Columbia University, SFU Vienna and Paris, Psychosocial Studies College, Prague). For the SFU sites, approximately 30 patients will be included in the present study (15 in Vienna, 15 in Paris). These patients will be treated at the outpatient clinic at SFU Vienna and Paris. These patients will be pooled with approximately 15 patients at UMass, 15 at York and 5 at Columbia to create a sample size of approximately 60 patients. This reflects a large sample for the intensive qualitative analyses that will be conducted, and it should safely allow for both saturation/stability of the emerging themes and the ability to compare findings across certain characteristics (e.g., treatment type).

Interview and Interviewers
Following their termination from treatment, patients will engage in a semi-structured interview that will assess patients’ reflections on broad and therapy specific corrective experiences. The interviews will be conducted in-person by trained graduate research assistants and will last approximately 45 min to 1 hr. Each interview will consist of the same set of open-ended questions with flexible follow-up prompts. The principal investigator at each site will train (post‐feedback) and supervise their local interviewers on the final protocol.

Data Analysis
Data will be analyzed based on audio recordings and transcripts of semi-structured post therapy interviews according to Grounded Theory Methodology (Glaser & Strauss, 1967). This method allows investigators to gain a rich understanding of patients’ first hand experiences of corrective experiences in psychotherapy – i.e., events or insights that patients believe have meaningfully changed their perspectives, feelings/cognitions, or relationships as a result of participating in treatment. Grounded Theory Methodology provides a set of systematic coding procedures (Mey & Mruck, 2007) that facilitates the development of tailor-made category system and conceptual model that are grounded in the data under investigation – e.g. patient corrective experiences – rather than applying a set of a priori established categories.

Output (in progress)
Academic theses:
Mackova, Adriana (2013): Client reports on corrective experiences in psychotherapy. A qualitative analysis (SFU Wien, Master thesis).
Giri, Himanshu (2015): Trainee Therapists‘ perceptions of Corrective Experiences in Individual Therapy. [Master thesis, SFU Vienna]
Child welfare as a collective orientation pattern
Kindeswohl als kollektives Orientierungsmuster
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Kathrin Mörtl
Project runtime: 01.10.2013 - 01.08.2016
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • Development Research and Society
Project leader:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Project team:

Univ.-Ass. Mag. Markus Wrbouschek 

Cooperation partners:

Univ.-Prof. Dr. Ute Ziegenhain; Univ.-Prof. Dr. Jörg Fegert; Dipl.-Psych. Julia Weber; Dipl.-Psych. Franziska Köhler; Manuela Gulde (alle von der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie/Psychotherapie Ulm);

Project runtime:

01.10.2013 - 01.08.2016

Grants:

BMBF Bundesministerium für Bildung und Forschung, Deutschland

Description:
The structure in the field of abuse in institutions and the possible structural conditions for sexual violence in the (current) institutional constellations and the interaction among the main actors are examined. The partial goal of the project is therefore to firstly clarify, why in the context of sexual abuse in institutions weaknesses repeatedly become evident with respect to the operationalization of the child’s welfare concept. Interviews are conducted with experts involved, affected family members and children.

The analysis of qualitative data (interviews and focus groups with experts and adolescents) performed at SFU is carried out in cooperation with the Department of Child and Adolescent Psychiatry and Psychotherapy in Ulm. It is a partial study of a Germany-wide multi-center project (see external link to the University of Ulm below).
 

http://www.uniklinik-ulm.de/struktur/kliniken/kinder-und-jugendpsychiatriepsychotherapie/home/forschung/forschungsprojekte/bmbf-kindeswohl.html
Untersucht werden soll die Struktur des Feldes Missbrauch in Institutionen und die möglichen strukturellen Bedingungen für sexuelle Gewalt in den (aktuellen) institutionellen Konstellationen und den Interaktionsbeziehungen zwischen den zentralen Akteuren zu identifizieren. Die Teilziele des Projektes liegen also darin, zum einen zu klären, warum im Kontext von sexuellem Missbrauch in Institutionen immer wieder Schwachstellen in der Operationalisierung des Kindeswohlkonzeptes evident werden.

Interviews mit beteiligten Experten, betroffenen Familienmitgliedern und Kindern.Die an der SFU ausgeführte Analyse der qualitativen Daten (Interviews und Fokusgruppen mit ExpertInnen und Jugendlichen) wird in Kooperation mit der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendlichenpsychiatrie und Psychotherapie in Ulm durchgeführt. Es ist eine Teilstudie eines deutschlandweiten Multizenterprojektes (siehe externer Link der Uni Ulm unten).

http://www.uniklinik-ulm.de/struktur/kliniken/kinder-und-jugendpsychiatriepsychotherapie/home/forschung/forschungsprojekte/bmbf-kindeswohl.html
Comparative Psychotherapy Research Project (VCPP)
Vergleichende Psychotherapieforschung. Vienna Comparative Psychotherapy Research Project (VCPP)
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science, Psychology
Project leader: Dr. Diana Braakmann; Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo
Project runtime: 01.01.2015 - 31.12.2017
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Research on the Psychotherapeutic Process
Project leader:

Dr. Diana Braakmann; Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo (omar.gelo@sfu.ac.at

Project team:

Mag. Elitsa Tilkidzhieva 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.01.2015 - 31.12.2017

Grants:

keine

Description:
Comparative psychotherapy research in this project is not only concerned with similarities and differences of psychotherapeutic methods and their effectiveness (traditional approach). In fact, focussed is a comparison on levels of therapist and client variables as well as their interaction with psychotherapeutic approaches. Process and outcome variables with respect to their correlations are considered. Those correlations will be examined via a combination of qualitative (e.g.: change interview; Elliott et al , 2001) and quantitative methods (e.g.: self-assessment instruments).



Vergleichende Psychotherapieforschung im Rahmen des vorliegenden Projekts beschäftigt sich nicht nur mit Gemeinsamkeiten und Unterschieden psychotherapeutischer Methoden und deren Wirksamkeit, wie es in diesem Forschungszweig traditioneller Weise häufig geschieht. Vielmehr spielen auch Vergleiche auf den Ebenen der Therapeuten- und Klientenvariablen und deren Interaktion mit psychotherapeutischen Ansätzen eine besondere Rolle. Hierbei werden Prozess- und Ergebnisvariablen sowie deren Zusammenhänge berücksichtigt, die mit einer Kombination aus qualitativen (z.B. Change Interview; Elliott et al., 2001) und quantitativen Methoden (z.B. Selbstbeurteilungsinstrumente) untersucht werden.
The cognitive theory of dissociation
Die kognitive Theorie der Dissoziation
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Diana Braakmann
Project runtime: 01.01.2012 - 31.12.2014
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Disorder-specific Research
Project leader:

Dr. Diana Braakmann (diana.braakmann@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Dr. Fiona Kennedy, St.Mary´s Hospital, Newport, Isle of Wight

Project runtime:

01.01.2012 - 31.12.2014

Grants:

keine

Description:
„How do patients affected by psychological disorders perceive dissociative phenomena?“

Are states of dissociation reconstructable according to the cognitive theory of Kennedy et al. (2004)? Dissociation as a construct is consisting of a range of psychological processes (e.g.: absorptive-imaginative experiences, depersonalization, confusion with identity, emotional deadness). Dissociative symptoms as a feature of psychological disorders are discussed to be a negative predictor for psychotherapy outcomes. (Braakmann et al., 2007; Foa, Riggs, Massie & Yarczower, 1995; Michelson, June, Vives, Testa & Marchione, 1998; Rufer et al., 2006).

For the first time, the cognitive model focuses on the explanation of psychological processes, active in the emergence and maintenance of dissociative phenomena (Kennedy et al., 2004). Dissociation is considered to be a product of disconnected mental processes on different levels of information processing. The intention of this project is a fundamental analysis and the theoretical development of the cognitive theory of dissociation, based on the use of qualitative methods for utilization in clinical work and research.



“Wie erleben Betroffene mit psychischen Störungen dissoziative Phänomene?"

Lassen sich die Stadien der Dissoziation nach der Kognitiven Theorie von Kennedy et al. (2004) aus ihrer Perspektive rekonstruieren? Dissoziation als Konstrukt umfasst eine Reihe psychologischer Prozesse (z.B. absorptiv-imaginatives Erleben, Depersonalisation, Identitätskonfusion, emotionale Taubheit)Dissoziative Symptome treten auch als Merkmale psychischer Störungen auf und werden als Negativprädiktor für das psychotherapeutische Behandlungsergebnis diskutiert (Braakmann et al., 2007; Foa, Riggs, Massie & Yarczower, 1995;  Michelson, June, Vives, Testa & Marchione, 1998; Rufer et al., 2006). Das Kognitive Modell fokussiert erstmalig die Erklärung der psychologischen Prozesse, die bei der Entstehung und Aufrechterhaltung dissoziativer Phänomene wirksam sind (Kennedy et al., 2004). Dissoziation wird als ein Produkt der Abkopplung mentaler Prozesse auf verschiedenen Ebenen der Informationsverarbeitung verstanden.

Das Anliegen des vorliegenden Projekts besteht darin, die Kognitive Theorie der Dissoziation einer genaueren Überprüfung zu unterziehen und bei Bedarf mit Hilfe qualitativer Methoden weiterzuentwickeln, um sie für klinische Arbeit und Forschung nutzbar zu machen.
Third-party childcare with toddlers and infants
Fremdbetreuung von Kleinst- und Kleinkindern
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Jutta Fiegl; Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.09.2007 - 01.02.2008
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • Development Research and Society
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Jutta Fiegl (jutta.fiegl@sfu.ac.at); Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

SFU Students 

Cooperation partners:

Fisher Price

Project runtime:

01.09.2007 - 01.02.2008

Grants:

keine angegeben

Description:
Based on over 600 questionnaires, filled out by parents of toddlers, it was determined which desires and expectations parents have regarding day care for their infants, and according to which criteria they decide. These data has been compared with developmental parameters.

Publications
Sindelar, B., & Fiegl, J. (2008). Fremdbetreuung von Kleinst- und Kleinkindern: Wünsche und Erwartungen der Eltern. Zeitschrift für Pädiatrie und Pädologie 3, S. 11-14.
Anhand von über 600 Fragebogen, die von Eltern von Kleinstkindern ausgefüllt wurden, wurde erhoben, welche Wünsche und Erwartungen Eltern an die Fremdbetreuung ihrer Kleinstkinder haben, nach welche Kriterien sie dabei entscheiden, und diese Daten mit entwicklungspsychologischen Parametern verglichen.

Publikation
Sindelar, B., & Fiegl, J. (2008). Fremdbetreuung von Kleinst- und Kleinkindern: Wünsche und Erwartungen der Eltern. Zeitschrift für Pädiatrie und Pädologie 3, S. 11-14.
"ADIPOSITAS" Serious games to support psychotherapeutic tre­at­ment of obe­sity in child­ren and ado­lescents:
„ADIPOSITAS“  Serious Game zur Unterstützung der psychotherapeutischen Behandlung von Adipositas bei Kindern
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof.in Dr.in Brigitte Sindelar; Univ.-Prof.in Dr.in phil. habil. Christiane Eichenberg
Project runtime: 01.01.2015 - 31.12.2016
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • New Media in Child and Adolescent Psychotherapy
Project leader:

Univ.-Prof.in Dr.in Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at); Univ.-Prof.in Dr.in phil. habil. Christiane Eichenberg (eichenberg@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.01.2015 - 31.12.2016

Grants:

Oberösterreichische Gebietskrankenkasse

Description:
Designing a Serious Game to support the psychotherapeutic treatment of co-morbid disorders of obese adolescents

Konzeption eines Serious Games zur Unterstützung bei der psychotherapeutischen Behandlung komorbider Störungen bei adipösen Jugendlichen
Implementation of an evaluation of the test-training within the project: „Children in families with addiction problems – development and trial of an internet-based training module.”
Durchführung einer Evaluation der Probekurse im Projekt: „Kinder aus suchtbelasteten Familien – Entwicklung und Erprobung eines internetbasierten Schulungsmoduls.“
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Kathrin Mörtl
Project runtime: 01.05.2017 - 30.04.2018
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • E-Mental Health
Project leader:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Project team:

Birgitta Schiller, BA.pth. (birgitta.schiller@sfu.ac.at); Isabella Wagner, BSc. 

Cooperation partners:

Prof. Dr. Ute Ziegenhain / Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie/Psychotherapie Ulm

Project runtime:

01.05.2017 - 30.04.2018

Grants:

Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie/Psychotherapie Ulm

Description:
The project’s aim is the development of an internet-based training module for assessing parenting skills, as well as the assessment of burdens or rather potential (development-) risks for children in families with addiction problems. The internet-based module is established on the internet-platform of the E-Learning-course “Early help and early intervention in child protection”, which is flanked by Blended-Learning- Lectures.  Recipients are employees of Addiction Assistance Centres as well as child- and youth welfare.   The objective of the qualitative evaluation is the determination of a tangible implementation of the content in a work routine, of appearing difficulties and possible contentual gaps in the training module. The resulting insights should help to stabilize and to implement adaptions of the lecture to improve the further training.   The analysis of the qualitative data elaborated at the SFU is conducted in cooperation with the University Medical Centre for Children and Youth Psychiatry and Psychotherapy in Ulm, and developed in cooperation with the “Paritätischen Wohlfahrtsverband Baden-Württemberg.”
Ziel des Projektes ist die Entwicklung eines internetbasierten Schulungsmoduls für die Einschätzung von elterlichen Erziehungskompetenzen sowie von Belastungen bzw. möglichen (Entwicklungs-)Gefährdungen von Kindern aus suchtbelasteten Familien. Das internetbasierte Schulungsmodul wird auf der Internet-Plattform des E-Learning-Kurses „Frühe Hilfen und frühe Interventionen im Kinderschutz“ angesiedelt und von Blended-Learning-Kursen flankiert. Adressaten sind Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter von Suchthilfeeinrichtungen sowie aus der Kinder- und Jugendhilfe.   Ziel der qualitativen Evaluation ist die Ermittlung der konkreten Umsetzung der Inhalte im Arbeitsalltag, dabei auftretender Schwierigkeiten und möglicher inhaltlicher Lücken im Probekurs. Die gewonnenen Erkenntnisse sollen dazu beitragen bei einer Verstetigung des Kurses Adaptionen vorzunehmen und den Kurs zu verbessern.   Die an der SFU ausgeführte Analyse der qualitativen Daten wird in Kooperation mit der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendlichenpsychiatrie und Psychotherapie in Ulm durchgeführt. Die Studie wurde in Zusammenarbeit des Paritätischen Wohlfahrtsverband Baden-Württemberg entwickelt.
Edelweiss
Edelweiß
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Johannes Reichmayr
Project runtime: 01.03.2012 - 01.02.2013
Research Focus:
  • Psychotherapy and Society
Topic:
  • Work and mental health
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Johannes Reichmayr (johannes.reichmayr@sfu.ac.at

Project team:

Dr. Monika Lengauer; Univ.-Ass. Zuzana Kovacovsky, MSc. 

Cooperation partners:

Verein der Freunde des Nationalparks Hohe Tauern; Nationalparkverwaltung Tirol, die Caritas der Erzdiözese Wien, das Land Tirol

Project runtime:

01.03.2012 - 01.02.2013

Grants:

Jacobs Foundation Schweiz

Description:
Transdisciplinary cooperation with several partners (Tyrol National Park Administration, Caritas - Archdiocese Vienna, Province of Tyrol). The SFU implemented the accompanying evaluation. The project’s aim was to support 20 unaccompanied underage male refugees regarding their professional integration in Austria. It also aimed at promoting key social skills and cultural learning through natural education services and creating intercultural exchange directly at the Hohe Tauern National Park.
Transdisziplinäre Kooperation mit mehreren Partnern (Nationalparkverwaltung Tirol, die Caritas der Erzdiözese Wien, das Land Tirol ). Die SFU wurde mitder Begleitevaluation betraut.Ziel des Projektes war es, 20 unbegleitete jugendliche männliche Flüchtlinge mittels eines Bündels von Maßnahmen bei ihrer beruflichen Integration in Österreich zu unterstützen. Weitere Schwerpunkte: der Förderung sozialer Schlüsselkompetenzen und kulturellen Lernens durch Naturvermittlungsangebote sowie Schaffung interkultureller Austauschmöglichkeiten direkt im Nationalpark Hohe Tauern.
Religious Education at Schools in Europe
Religiöse Bildung in Schulen in Europa
Educazione religioso in le scuole in Europa
Project status: Running
Faculty: Psychology
Project leader: Prof. i.R. Dr. Martin Jäggle
Project runtime: 01.01.2012 - 14.03.2018
Research Focus:
  • Cultural Psychology
Topic:
  • Education
Project leader:

Prof. i.R. Dr. Martin Jäggle 

Project team:

Martin Rothgangel; Philipp Klutz; Monika Solmayr; Margret Jaeger 

Cooperation partners:

Prof. i.R. Dr. Martin Jäggle/Universität Wien

Project runtime:

01.01.2012 - 14.03.2018

Grants:

Wien Kultur

Description:
This research project is based on the concept M. Rothgangel and B. Schröder present in their volume: Protestant Religious Education in the Provinces of the German Federal Republic, Leipzig 2009, in which they analyze and present the organizational structure of religious education in all 16 German provinces on the basis of ten fundamental questions. Six volumes containing the results of the research will be released in the book series: “Wiener Forum für Theologie und Religionswissenschaft” (Viennese Forum of Theology and Religion) published by the Protestant and Catholic theological departments of the University of Vienna (Vienna University Press by V&R). The editors thereof are Martin Jäggle and Martin Rothgangel.The following thirteen topics are foundational for all six volumes:
  1. Socio-religious background (of the country, especially in relation to important changes, resulting from migration, for example)
  2. Legal Frameworks of RE and the relationship between religious communities and the state
  3. Developments in the country’s education policies
  4. Role of religiously sponsored schools, including any changes and developments, legal relationships
  5. Conceptions and tasks of RE
  6. Practice/reality of RE in different schools
  7. Observations on alternative subjects/learning areas like ethics, philosophy etc.
  8. Dealing with religious diversity
  9. Religion in schools outside of RE
  10. Training of teachers of RE: institutes, structures, priorities issues
  11. Empirical research concerning RE
  12. Desiderata and challenges for RE in a European context
  13. Further information (e.g., relevant literature on RE, institutions, websites)