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Developing Mindfulness in Systemic Psychotherapy Trainees
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Miha Černetič
Project runtime: 01.09.2012 - 31.08.2016
Research Focus:
  • Fundamental Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Culture and Interculturalism
Project leader:

Dr. Miha Černetič (miha.cernetic@amis.net

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.09.2012 - 31.08.2016

Grants:

keine

Description:
The research question of this project is: What are the consequences of a one-year program of mindfulness training for systemic psychotherapy trainees‘ level of mindfulness and for their psychological well-being? In available literature, positive effects of mindfulness training on psychotherapy trainees are documented, while the aim of our research is to broaden these findings in some important aspects. Methodologically, this pilot study is an uncontrolled naturalistic experiment.
The Impact of Visible Signs of Therapist´s Religious Affiliation on Psychotherapy
Der Einfluss von sichtbaren Zeichen der Religionszugehörigkeit des Psychotherapeuten/der Psychotherapeutin
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof.in Dr.in Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.01.2014 - 31.12.2017
Research Focus:
  • Psychotherapy and Society
Topic:
  • Religion and Psychotherapy
Project leader:

Univ.-Prof.in Dr.in Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Mag. Oliver Braunger; Dr. Stefan Tweraser; Univ.-Prof. Dr. Kurt Greiner; Univ.-Prof. Dr. Alfred Pritz; Mag. Eva Pritz; Team studentische Hilfskräfte 

Cooperation partners:

Mag. Miran Mozina, SFU Ljubljana; psychotherapeutische Ambulanzen der SFU; psychotherapeutische Ausbildungsvereine in Österreich

Project runtime:

01.01.2014 - 31.12.2017

Grants:

keine

Description:
Background
Being free to choose a therapist according to personal preferences is one of the central client rights in psychotherapy. The psychotherapeutic outpatient clinic of the Sigmund Freund Privat Universität (SFU) in Vienna does offer easy and subsidized access to psychotherapy, but due to organizational limitations clients are not able to select their therapist as freely as they could in private practice. Some students display a visible sign of their religious affiliation when working at the psychotherapeutic outpatient clinic.

Research question
This leads to question how visible sign of religious affiliation influence the establishment of the client-therapist-relationship. The leadership team of the SFU outpatient clinic as well as the teaching staff at the SFU had rather definitive but controversial perspectives on this issue, but empirical research to support the discussion could not be found.

Study design
Empirical research was used to gain an understanding of how such visible sign of religious affiliation are being perceived and how they influence the establishment of the client-therapist-relationship. A questionnaire displaying people with visible signs of religious faith has been presented to 222 clients and 342 non-clients. These easy to understand graphical references of religion enabled the researchers to conduct this study independent of linguistic barriers or limitations.

Findings and discussion
The analysis of the results shows, that both clients and non-clients are influenced by visible signs of religious faith when evaluating potential therapists. Organizations (like therapeutic clinics), therapists and therapists in training need to be aware of this influence and sensibly consider it in their work.
quantitative empirische Studie zum Einfluss des Tragens von Zeichen der Religionszugehörigkeit auf die therapeutische Beziehung, auf die Akzeptanz des Psychotherapeuten durch den Patienten. Einbezogen sind PatientInnen der SFU-Ambulanz, PsychotherapeutInnen sowie PsychotherapeutInnen in Ausbildung und Ausbildende. Verlängerung der Studie  für eine Follow-Up-Studie angesichts der Terror-Anschläge der letzten beiden Jahre. 

Untersucht wird der Einfluss von sichtbaren Zeichen der Religionszugehörigkeit des Psychotherapeuten bzw. der Psychotherapeutin auf die psychotherapeutische Behandlung. Das Tragen sichtbarer Zeichen einer Religionszugehörigkeit löst heftige Kontroversen in unterschiedlichsten Lebensbereichen aus, wie zum Beispiel die Diskussionen um das Tragen eines Kopftuches. Auch wenn der Themenkreis Religion und Psychotherapie von Beginn der westlichen Psychotherapie bis heute wissenschaftliches Interesse erweckt, fehlen bislang repräsentative empirische Studien zur Frage, inwieweit sichtbare Zeichen der Religionszugehörigkeit des Psychotherapeuten bzw. der Psychotherapeutin Einfluss auf die psychotherapeutische Behandlung nimmt. Theoretische Überlegungen zu Besonderheiten in Übertragung und Gegenübertragung, eventueller Einschränkungen von Projektionsmöglichkeiten werden vor allem in tiefenpsychologischen Psychotherapiemethoden diskutiert.In dieser quantitativen empirischen Studie an der psychotherapeutischen Ambulanz der SFU  wird mittels eines Bilderfragebogens erhoben, ob Patientinnen und Patienten, in Ausbildung befindliche und eingetragene Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten, Lehrtherapeutinnen und Lehrtherapeutinnen sichtbaren Zeichen der Religionszugehörigkeit der Psychotherapeutin und des Psychotherapeuten als hinderlich für den psychotherapeutischen Prozess erachten. Diese Fragestellung erscheint insbesondere im Zusammenhang mit Settings, die keine freie Therapeutenwahl zulassen, wie zum Beispiel institutionelle Setting, von Bedeutung. Die Vorgabe eines Bilderfragebogens wurde gewählt, um durch die Präsentation gezeichneter Bilder von Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten, die Zeichen ihrer Religionszugehörigkeit sichtbar tragen, einen gleichbleibenden Stimulus zur Fragestellung zu setzen.
Buddhism: Science and Medicine
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Gerald Virtbauer; Mag. Andreas Schulz
Project runtime: 01.01.2014 - 01.09.2021
Research Focus:
  • Fundamental Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Culture and Interculturalism
Project leader:

Dr. Gerald Virtbauer (gerald.virtbauer@sfu.ac.at); Mag. Andreas Schulz (akj.schulz@yahoo.de

Project team:

Dr. Christine Korischek; Univ.-Doz. MMag. Dr. Hisaki Hashi; Univ.-Prof. Dr. Friedrich Wallner 

Cooperation partners:

Beijing University for Chinese Medicine and Pharmacology; Chulalongkorn University, Bangkok; Hokkaido University; Institut für Philosophie der Universität Wien; Leopold-Franzens-Universität Innsbruck;Museum of Natural History Vienna; Research Center for Traditional Chinese Medicine, Oftersheim, BRD; Shanghai University of Traditional Chinese Medicine; Thammasat University Bangkok; Universidad de Oviedo (Spanien); World Buddhist University, Bangkok

Project runtime:

01.01.2014 - 01.09.2021

Grants:

keine

Description:
This is a joint project between the Department of Philosophy of the University of Vienna and the SFU Department of Transcultural and Historical Research in Psychotherapy. The aim of this project is to critically reflect on the reception of Buddhism in Western science, particularly in medicine and the psychological sciences. Based on the dialogue with international experts, the understanding of the indigenous Buddhist approach to mental and physical health and its role in Western cultures and societies is explored.
Establishing the Centre for Behavioural Addictions Research at SFU Ljubljana
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Matej Černigoj
Project runtime: 01.09.2015 - 31.08.2017
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Disorder-specific Research
Project leader:

Dr. Matej Černigoj (matej.cernigoj@guest.arnes.si

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.09.2015 - 31.08.2017

Grants:

keine

Description:
The aim of the project is to establish the Centre of Behavioural Addictions Research at SFU Ljubljana, with the emphasis on the inner experiencing of the people affected. First-person or phenome-nological research will therefore be the main paradigm. Later on, the Centre could expand to provide psychological treatment for behavioural addictions.
Mapping Approaches to Meditation with Respect to the Type and Intensity of Mental Effort and Other Dimensions
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Matej Černigoj
Project runtime: 01.04.2015 - 01.09.2016
Research Focus:
  • Fundamental Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Culture and Interculturalism
Project leader:

Dr. Matej Černigoj (matej.cernigoj@guest.arnes.si

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.04.2015 - 01.09.2016

Grants:

keine

Description:
The intent of the present research is to map different approaches to meditation and their more specific techniques according to various criteria. 

With the advent of Mindfulness training programs meditation became a legitimate area of psychological research and a valuable tool in many psychotherapeutic modalities. In the broader area of various approaches to meditation, however, there is a huge variability with regard to what one actually – mentally and physiologically – does when meditating and what is the leading intent behind the practice. To a beginner, trying to choose a suitable approach, this can be quite frustrating. It can also be frustrating to a researcher for not being able to compare studies on different kinds of meditation. The intent of the present research is to map different approaches to meditation and their more specific techniques according to various criteria. These include the chosen object of meditation (its presence, absence, kind etc.), the manipulation of attention (its focusing or dispersing), the use of suggestion and autosuggestion, the control and manipulation of physiological processes and so on. As the final result we envision a publication that could serve as a beginner’s orientation guide as well as a reference to everyone interested in the scientific study of meditation.
Progress of Ethnopsychoanalysis from 2002 to 2014
Fortschritte der Ethnopsychoanalyse von 2002 bis 2014
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Johannes Reichmayr
Project runtime: 01.01.2016 - 01.01.2021
Research Focus:
  • Fundamental Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Historiography
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Johannes Reichmayr (johannes.reichmayr@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.01.2016 - 01.01.2021

Grants:

keine

Description:
Progress in the Euro-zone. The last overview on the developments of Ethnopsychoanalysis in german and french-speaking European countries dated 2002. In the last decade several applications of ethnopsychoanalytic thinking in the area of cultural- and social sciences have arisen on the one hand. On the other hand practical applications like inter-, transcultural- and research-supervision came up. Those topics shall be described and documented with focus on their local specifications in this project.

Reichmayr, J. (2016). Psychoanalytische Ethnologie und Ethnopsychoanalyse. Überblick und Entwicklung 2000 bis 2015. In J. Reichmayr (Hrsg.), Ethnopsychoanalyse revisited. Gegenübertrgaung in transkulturellen und postkolonialen Kontexten (S. 11-43). Gießen: Psychosozial-Verlag.Reichmayr, J. (2016). Bibliografie zur Ethnopsychoanalyse und psychoanalytischen Ethnologie 2000 bis 2015. In J. Reichmayr (Hrsg.), Ethnopsychoanalyse revisited. Gegenübertrgaung in transkulturellen und postkolonialen Kontexten (S.57-613). Gießen: Psychosozial-Verlag.
Neben zahlreichen Anwendungen ethnopsychoanalytischen Denkens vor allem im Bereich der Sozial- und Kulturwissenschaften haben sich im vergangenen Dezennium neue ethnopsychoanalytischen Praxisfelder im Bereich der inter- und transkulturellen Supervision und der Forschungssupervision ergeben. Die Dokumentation für den Zeitraum ab 2016 wurde aufgenommen.
Reichmayr, J. (2016). Psychoanalytische Ethnologie und Ethnopsychoanalyse. Überblick und Entwicklung 2000 bis 2015.  In J. Reichmayr (Hrsg.), Ethnopsychoanalyse revisited. Gegenübertrgaung in transkulturellen und postkolonialen Kontexten (S. 11-43). Gießen: Psychosozial-Verlag.Reichmayr, J. (2016). Bibliografie zur Ethnopsychoanalyse und psychoanalytischen Ethnologie 2000 bis 2015. In J. Reichmayr (Hrsg.), Ethnopsychoanalyse revisited. Gegenübertrgaung in transkulturellen und postkolonialen Kontexten (S.57-613). Gießen: Psychosozial-Verlag.
Ethnopsychoanalytic Psychotherapy Studies
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Ass. Dr. Christine Korischek; Univ.-Prof. Dr. Johannes Reichmayr
Project runtime: 01.02.2012 - 01.09.2025
Research Focus:
  • Fundamental Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Ethnology
Project leader:

Univ.-Ass. Dr. Christine Korischek (christine.korischek@sfu.ac.at); Univ.-Prof. Dr. Johannes Reichmayr (johannes.reichmayr@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Cooperation Malawi: Dr. Moya Malamusi, Prof. Dr. Gerhard Kubik; Costa Rica: Dr. Ursula Hauser and „Asociación de Psicoanálisis Critico Social Costa Rica“ (ASPAS); Supervision: Dr. Jochen Bonz

Project runtime:

01.02.2012 - 01.09.2025

Grants:

keine

Description:
The dream-culture of the Bribri, an indigenous group of Costa Rica.

Since 2013 field research excursions for students of psychotherapy science and/or psychology are organized on a regular basis. Up to the present two field trips to Malawi, South-East Africa and one to Costa Rica have taken place. The research is composed of three steps: a phase for preparation, the research trip and the time for evaluation and analysis of the collected data from the field.The aim of the project is to give students the opportunity to apply their theoretical knowledge of qualitative research methods in the experience and practice of ethnographic field research and to analyse and reflect the subjective entanglement of the researcher (countertransference) within the research field. The field tips have demonstrated that the participants are not only experiencing an encounter with persons from a different socio-cultural environment but are also undertaking a journey into their “real inner Africa” (Jean Paul) and are able to meet their own “inner original inhabitants” (Sigmund Freud). Thus, the research excursions provide an opportunity for further selfreflexion during the training to become a psychotherapist and to broaden one’s own concepts of social and cultural norms.The main focus of the first research excursion in July 2013 was to observe and interview traditional healers in central and southern Malawi. During the four weeks it was possible to meet 15 different healers.The main focus of the second research group in August 2014 was to study traditional healers in northern Malawi and especially to learn more on the Vimbuza healing tradition of the Tumbuka ethnic group. The two field research projects in Malawi were organized and supervised by Dr. Moya Malamusi.The third project was a field trip to Talamanka, Costa Rica, in March 2016. The main focus was to learn more on the dream-culture of the Bribri, an indigenous group of Costa Rica. The research on dreams was based on a reciprocal form of getting to know each other’s method of interpreting dreams. During the two week stay with a Bribri family clan dreams were exchanged and interpreted in daily meetings. The research in Costa Rica was organized and supervised by Dr. Ursula Hauser and Alvaro Dobles.Since 2016 the analysis of the field research material is supervised by Dr. Jochen Bonz. During regular meetings of an ethnopsychoanalytic interpretation group which is conducted by Jochen Bonz at SFU Vienna the participants have the opportunity to evaluate and reflect on the abundant field data.

Outcome: Until March 2017 one Bachelor and one Master thesis in Psychology and two Master theses for Psychotherapy Science based on the field research data have been finalized.

PublikationenKorischek, Christine / Malamusi, Moya A. / Kadanka, Gabriele / Mekelnburg, Stephan / Mponela, Esther / Posselt, Winnie / Zamfirescu, Irina / Zitzewitz, Julius (2014): Meeting a Traditional Healer in Malawi. SFU Research Bulletin 2 (1), doi: 10.15135/14.2.1.36-67.The evaluation of the field material from the first three excursions is carried on and is in further progress. The field research excursions shall be continued on a regular basis in a two year interval.Presentations:Presentation of selected topics from the field research at the World Congress for Psychotherapy, Durban, 25.-29. August 2014Presentation at the Weltmuseum Wien, 9. November 2016Presentation at SFU Wien, 8. March 2017
Pathogenetic modulations and intrapsychic dynamics of mental disorders in children and adolescents
Pathogenetische Modulationen und innerpsychische Dynamiken psychischer Störungen bei Kindern und Jugendlichen
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof.in Dr.in Brigitte Sindelar
Project runtime: 01.04.2014 - 01.01.2016
Research Focus:
  • Children and Adolescent Psychotherapy and Development
Topic:
  • Clinical Research in Child and Adolescent Psychotherapy
Project leader:

Univ.-Prof.in Dr.in Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Project team:

Mag.a Julia Grasl; Mag.a Julia Plecko; SFU Ambulanzen 

Cooperation partners:

Psychotherapeutic outpatient departments for children and adolescents at the SFU

Project runtime:

01.04.2014 - 01.01.2016

Grants:

keine

Description:
Mental disorders in childhood and adolescence have persistent character into adulthood. Therefore, the research in the field of mental disorders in children and adolescents has importance as primary prevention for all ages whereas its relevance relates to both health and economic policies. Modulations of mental disorders in children and adolescents through inner psychological dynamics are studied across disorders. As such, intra-psychic dynamics and interference of anxiety levels, the anxiety-ridden experience areas, and the self-esteem are examined. This will be related to factors of the narrower and broader psychosocial environment, in particular family and school education.The empirical studies are performed at the outpatient department of the SFU with the help of standardized testing methods and projective techniques.
The objective is to develop from the results of this study potential for application of psychotherapy science-based primary preventive measures to promote mental health of children.
quantitativ empirische Untersuchung zu psychischen Störungen bei Kindern und Jugendlichen an den kinder- und jugendpsychotherapeutischen Ambulanzen der SFU

Psychische Störungen im Kindes- und Jugendalter haben persistierenden Charakter ins Erwachsenenalter. Daher kommt der Forschung im Bereich der psychischen Störungen bei Kindern und Jugendlichen auch primärpräventive Bedeutung für alle Lebensalter zu, die gesundheitspolitische und in der Folge wirtschaftspolitische Relevanz besitzt. Modulationen psychischer Störungen bei Kindern und Jugendlichen durch innerpsychische Dynamiken werden störungsübergreifend untersucht. Dabei werden sowohl innerpsychische Dynamiken und Interferenzen des Angstniveaus, der angstbesetzten Erlebensbereiche, des Selbstwerts untersucht. Dies wird in Beziehung gesetzt mit Einflussfaktoren des engeren und weiteren psychosozialen Umfeldes, im Besonderen der familiären und schulischen Erziehung.Die empirischen Untersuchungen mithilfe standardisierter Testverfahren und projektiver Methoden werden an den Kinderambulanzen der SFU durchgeführt.Ziel ist, aus den Ergebnissen dieser Studie Anwendungspotential für psychotherapiewissenschaftlich fundierte primärpräventive Maßnahmen zur Förderung der seelischen Kindergesundheit zu entwickeln.
The history of Slovenian Psychotherapy
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Miran Mozina
Project runtime: 01.10.2013 - 01.10.2018
Research Focus:
  • Fundamental Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Historiography
Project leader:

Dr. Miran Mozina (miranmozina.slo@gmail.com

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.10.2013 - 01.10.2018

Grants:

keine angegeben

Description:
The aim of this project is to fill the current gap in knowledge about the subject and prepare a comprehensive overview of the history of psychotherapy in Slovenia.
Dynamic system approach and psychotherapy research: Empirical applications
Dynamische Systemtheorie und Psychotherapieforschung: Empirische Ansätze
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo
Project runtime: 01.01.2013 - 31.12.2020
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Research on the Psychotherapeutic Process
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo (omar.gelo@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Prof. Erhard Mergenthaler, University of Ulm (DE); Prof. Sergio Salvatore, Universität von Salento (IT); Dr. Alessandro Gennaro, Universität von Salento (IT); Prof. Günther Schiepek, Paracelsus Medizinischen Privatuniversität; Dr. Johann Kleinbub, Universität Padua (IT); Dr. Arianan Palmieri, Universität Padua (IT)

Project runtime:

01.01.2013 - 31.12.2020

Grants:

keine

Description:
Aim of the project is to develop and apply empirical methods allowing an analysis of the psychotherapy process and its relationship with the psychotherapy outcome from the perspective of dynamic systems theory. More specifically, we focus on:

(1) The analysis of verbal synchrony in psychotherapy session transcripts
(2) The application of State Space Grids (SSGs) and of the Therapeutic Cycle Model (TCM) in the context of psychotherapy training research
(3) The application of Discourse Flow Analysis (DFA) for the computer-assisted text-analysis of psychotherapy session transcripts
(4) The application of the Synergetic Navigation System (SNS) and other multivariate statistical methods in the context of psychotherapy training research
(5) The development of Dynamic Pattern Analysis (DPA) for the analysis of dynamic patterns in psychotherapy
Ziel des Projektes ist es, Methoden zu entwickeln und anzuwenden, die eine Analyse des psychotherapeutischen Prozesses und seinem Zusammenhang mit dem therapeutischen Ergebnis aus der Perspektive der dynamischen Systemtheorie erlauben. Vor allem, fokussieren wir auf:

(1) Die Analyse von Verbaler Synchronie in therapeutischen Gesprächen
(2) Die Anwendung von State Space Grids (SSGs) und Therapeutisches Zyklusmodell (Therapeutic Cycle Model – TCM) in der Psychotherapieforschung
(3) Die Anwendung von Discourse Flow Analysis (DFA) für die Computergestützte Inhaltsanalyse therapeutischer Gesprächen in der Psychotherapieforschung
(4) Anwendung des Synergetic Navigation System (SNS) und anderen multivariaten statistischen Verfahren im Rahmen der Ausbildungsforschung.
(5) Entwicklung von Dynamic Pattern Analysis (DPA) für die Analyse von dynamischen Muster innerhalb der Psychotherapie
The reception of Buddhist Psychology in Western Psychotherapy
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Dr. Gerald Virtbauer
Project runtime: 01.01.2010 - 31.12.2016
Research Focus:
  • Fundamental Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Culture and Interculturalism
Project leader:

Dr. Gerald Virtbauer (gerald.virtbauer@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.01.2010 - 31.12.2016

Grants:

keine angegeben

Description:
This research reflects on and further develops the contemporary discourses on the dialogue between Indian/Buddhist and Western approaches to mental health. Critical terms in psychotherapy (most prominently ‘mindfulness’, Pali sati, Buddhist hybrid Sanskrit smti) are transculturally clarified, described, interpreted, and compared, based on source texts of the involved Eastern and Western systems. The main goal is to foster the epistemological understanding of indigenous psychologies East and West and to provide new strategies for cross-cultural psychological (cross-cultural psychology defined in its wider sense including cultural psychology and indigenous psychologies) and psychotherapeutic research.

Virtbauer, G. (2013). Bewusstsein und Achtsamkeit in der buddhistischen Psychologie. In U. Anderssen-Reuster, S. Meck & P. Meibert (Eds.), Psychotherapie und buddhistisches Geistestraining: Methoden einer achtsamen Bewusstseinskultur (pp. 263–276). Stuttgart: Schattauer.

Virtbauer, G. (2012). The Western reception of Buddhism as a psychological and ethical system: developments, dialogues, and perspectives. Mental Health, Religion & Culture, 15(3), 251–263. doi: 10.1080/13674676.2011.569928

Virtbauer, G. (2011). Bewusstsein und Beziehung im Mahāyāna-Buddhismus. Ein integrativ religionspsychologischer Ansatz. e-Journal Philosophie der Psychologie, 15. Retrieved from http://www.jp.philo.at/texte/VirtbauerG2.pdf

Virtbauer, G. D. (2010). Intersubjektivität: Psychologisch-anthropologische Grundlage in Mahāyāna-Buddhismus und relationaler Psychoanalyse. Wien: Sigmund Freud PrivatUniversitäts Verlag.Virtbauer, G. D. (2010). Dimensions of intersubjectivity in Mahāyāna-Buddhism and relational psychoanalysis. Contemporary Buddhism, 11(1), 85–102. doi: 10.1080/14639941003791584
A dynamic-system-oriented access to the psychotherapeutic process
Ein dynamisch-systemorientierter Zugang zum psychotherapeutischen Prozess
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo
Project runtime: 01.01.2010 - 31.12.2020
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Research on the Psychotherapeutic Process
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo (omar.gelo@sfu.ac.at

Project team:

Univ.-Ass. Mag. Elitsa Tilkidzhieva (elitsa.tilkidzieva@sfu.ac.at

Cooperation partners:

Ass.-Prof. Dr. Enrico Ciavolino (Univesrity of Salento, IT); Univ.-Prof. Dr. Marcello Gallucci (University Milano-Bicocca, ITA); Dr. Stefano Manzo (Universität von Salerno, IT); Univ.-Prof. Dr. Antonio Pascual-Leone (University of Windsor, CAN); Dr. Dan Pokorny (University of Ulm, DE); Prof. Sergio Salvatore, Universität von Salento (IT); Dr. Gloria Lagetto, Universität von Salento (IT)

Project runtime:

01.01.2010 - 31.12.2020

Grants:

keine

Description:
Content of this project is the quantitative, qualitative and mixed-method Psychotherapy Research from a methodological and method-specific perspective focusing on change process research.
Anhand einer Analyse der internationalen Literatur wird ein Modell des psychotherapeutischen Prozesses aus der Perspektive der dynamischen Systemtheorie dargestellt, zusammen mit der Darstellung der Hauptergebnissen aus der empirischen Forschung in diesem Gebiet. Aktuelle Probleme und zukünftige Perspektiven werden diskutiert.
A general model of Psychotherapy Training (AMP)
Ein allgemeines Modell der Psychotherapieausbildung (AMP)
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo
Project runtime: 01.01.2010 - 31.12.2017
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Psychotherapy Training Research
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo (omar.gelo@sfu.ac.at

Project team:

Ansis Stabingis 

Cooperation partners:

Univ.-Prof. David Orlinsky, Chicago

Project runtime:

01.01.2010 - 31.12.2017

Grants:

keine

Description:
A General Model of Psychotherapy Training (AMP) is formulated, allowing the description of therapy method-independent general principals of Psychotherapy Training (input, process and output).
Ein Allgemeines Modell der Psychotherapieausbildung (AMP) wird formuliert, das erlauben sollte, die schulübergreifenden Hauptbestandteile jeder Psychotherapieausbildung (Input, Prozess und Output) zu beschreiben.
Training in Exercising for Patients Suffering from Advanced Cancer Diseases
Training in Exercising for Patients Suffering from Advanced Cancer Diseases
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Prof. Dr. Dipl.-Psych. Volker Tschuschke
Project runtime: 01.01.2008 - 31.12.2021
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Disorder-specific Research
Project leader:

Prof. Dr. Dipl.-Psych. Volker Tschuschke (volker.tschuschke@sfu-berlin.de

Project team:

 

Cooperation partners:

Elke Jäger (Frankfurt am Main, BRD); Magdalene Ruppert (Oberursel, BRD)

Project runtime:

01.01.2008 - 31.12.2021

Grants:

Keine

Description:
Sports and exercise program for 92 patients with advanced oncological diseases. Objectives: do physical competence and coping improve, and how does this affect quality of life and surviving long-term (9-10 year basis)?
Sport- und Bewegungstrainings-Programm für 92 Patienten mit fortgeschrittenen onkologischen Erkrankungen. Ziele: Verbessert sich die physische Kompetenz, verbessert sich das Coping, und was hat das mit Lebensqualität und Langzeitüberleben zu tun (9 – 10 Jahres-Basis)?
PAP-S Study: A Naturalistic Process-Outcome Study
PAP-S Study: A Naturalistic Process-Outcome Study
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Prof. Dr. Dipl.-Psych. Volker Tschuschke
Project runtime: 01.01.2007 - 31.12.2021
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Research on the Psychotherapeutic Process
Project leader:

Prof. Dr. Dipl.-Psych. Volker Tschuschke (volker.tschuschke@sfu-berlin.de

Project team:

 

Cooperation partners:

Agnes von WYL (ZHAW); Margit KOEMEDA-Lutz (ZHAW); Peter SCHULTHESS (ZHAW); Aureliano CRAMERI (ZHAW); Departement für Psychologie; Schweizer Charta für Psychotherapie

Project runtime:

01.01.2007 - 31.12.2021

Grants:

-

Description:
Swiss project on psychotherapy-outcome research: 370 therapies were recorded which have already led to a large number of publications - and still data available for further evaluation. (10 different therapy concepts were researched, with 370 patients and 86 psychotherapists participating and 43 therapy sessions on average). The project is still running, with a focus on researching the working relationship of therapists and patients and the therapist's competence.
Schweizweites Projekt zur Psychotherapie-Outcome-Forschung: 370 Therapien wurden tonaufgezeichnet, eine Fülle von Publikationen ist daraus bereits entstanden, das Datenmaterial ist in der Auswertung aber noch nicht ausgeschöpft. (10 verschiedene Therapiekonzepte wurden untersucht, 370 Patienten haben teilgenommen, 86 teilnehmende Psychotherapeuten, durchschnittlich 43 Therapiesitzungen). Das Projekt läuft noch mit dem Fokus der Untersuchung der Arbeitsbeziehung von TherapeutInnen und PatientInnen und der TherapeutInnen-Kompetenz.
Psychology in Ostmark. Between ideology and servitude.
Psychologie in der Ostmark. Zwischen Ideologie und Dienstbarkeit
Project status: Completed
Faculty: Psychology
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Gerhard Benetka
Project runtime: 01.04.2016 - 01.04.2019
Research Focus:
  • Cultural Psychology
Topic:
  • Culture of Remembrance
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Gerhard Benetka (gerhard.benetka@sfu.ac.at

Project team:

Dr. Thomas Mayer; DDr. Martin Wieser (martin.wieser@sfu-berlin.de

Cooperation partners:

keine

Project runtime:

01.04.2016 - 01.04.2019

Grants:

Österreichischen Fonds für Wissenschaftsforschung, Zukunftsfonds der Republik Österreich

Description:
In April 2016, the 36-months project "Psychology in Ostmark. Between ideology and servitude", funded by the Österreichischen Fonds für Wissenschaftsforschung / Austrian Science Fund and the Zukunftsfonds der Republik Österreich / Future Fund of the Republic of Austria, was launched at the Sigmund Freud University. Project lead Gerhard Benetka, together with project team members Thomas Mayer und Martin Wieser, are systematically reviewing the upheavals and continuities in psychological theory and practice from 1938 and 1945 and the role of psychological knowledge between "annexation" and "denazification", which has so far not been systematically researched or made available to the public.

Based on comprehensive research of primary, secondary and archive sources, and interviews with surviving witnesses, the project offers a systematic historical reconstruction and contextualization of the theoretical and practical knowledge developed in academic psychology from 1938 to 1945 - which also significantly impacted the discipline in the following decades. In times of rapid and fundamental political change, the dynamic relationship and interdependency of science and politics is particularly evident and openly discussed by historical protagonists.

This project focusses on the following three levels of interdependency between academic-psychological knowledge and political-military interests:

(1) theoretical developments in academic psychology and their relationship to national socialist ideology,
(2) science-policy and career strategies of historical protagonists, and
(3) practical expertise and technical process knowledge developed at the three psychological institutes of the "Ostmark" in Vienna, Graz and Innsbruck. These three levels outline the historiographical research interest of this project, which is designed as a history-of-science contribution to analyzing the mutual influence and dependence of academic knowledge, political requirements and interests, and the role of argumentative and science-policy strategies of academic protagonists who were active in these domains. The core research questions of this project are: which science-policy strategies characterize the development of academic psychology after the "annexation" of Austria in 1938? Which protagonists succeeded in keeping their positions, despite the growing political pressure and the militarization of the university? Which rhetorical strategies were effective to influence policy-makers? Which role did psychological knowledge play regarding the national socialist population and racial policy, the deportation and destruction of "life unworthy of life" and the mobilization of masses in times of war? Which conclusions can be drawn from the history of psychology in the "Ostmark" regarding the continuity and disruption of the history of science in Austria? These are the project’s key research questions for broadening the historical knowledge on the interaction and interdependency of science and politics during the Second World War and to work on the contribution of academic psychology to national socialist war crimes.

Im April 2016 beginnt das vom Österreichischen Fonds für Wissenschaftsforschung sowie dem Zukunftsfonds der Republik Österreich mit einer Laufzeit von 36 Monaten finanzierten Projekts „Psychologie in der Ostmark. Zwischen Ideologie und Dienstbarkeit“ an der Sigmund Freud PrivatUniversität. Unter der Projektleitung von Prof. Gerhard Benetka und dem Projektteam Dr. Thomas Mayer und DDr. Martin Wieser wird eine systematische Aufarbeitung der Umbrüche und Kontinuitäten zwischen 1938 und 1945 im Bereich der psychologischen Theorie und Praxis angestrebt und nach der Rolle psychologischen Wissens zwischen „Anschluss“ und „Entnazifizierung“ gefragt, welche bis heute weder systematisch erforscht noch einer breiteren Öffentlichkeit zugänglich gemacht worden ist. Das Projekt bietet auf Basis einer umfangreichen Recherche von Primär-, Sekundär-, und Archivquellen und Zeitzeugeninterviews eine systematische historische Rekonstruktion und Kontextualisierung der theoretischen und praktischen Wissensformen, welche in der akademischen Psychologie zwischen 1938 und 1945 entwickelt wurden und die Disziplin auch in den folgenden Jahrzehnten entscheidend prägen sollten.In Zeiten rasanter und fundamentaler politischer Umbrüche wird das dynamische Verhältnis und die wechselseitige Abhängigkeit von Wissenschaft und Politik besonders sichtbar und auch von den historischen Akteuren offen debattiert.

Dieses Projekt fokussiert drei Ebenen dieser Wechselwirkung zwischen akademisch-psychologischem Wissen und politisch-militärischen Interessen:

(1) theoretische Entwicklungen der akademischen Psychologie und deren Verhältnis zur nationalsozialistischen „Weltanschauung“,
(2) wissenschaftspolitische und karrieristische Strategien der historischen Akteure und
(3) die praktische Expertise und das technische Verfahrenswissen, welche an den drei Psychologischen Instituten der „Ostmark“ in Wien, Graz und Innsbruck entwickelt wurden.

Diese drei Ebenen umreißen das historiographische Untersuchungsinteresse dieses Projekts, welches als wissenschaftshistorischer Beitrag zur Analyse des wechselseitigen Einflusses und der Abhängigkeit von wissenschaftlichem Wissen, politischen Vorgaben und Interessen und der Rolle argumentativer und wissenschaftspolitischer Strategien wissenschaftlicher Akteure, die sich zwischen diesen Sphären bewegten, konzipiert ist.Die zentralen Forschungsfragen dieses Projekts lauten wie folgt: Welche wissenschaftspolitischen Strategien charakterisieren die Entwicklung der akademischen Psychologie nach dem „Anschluss“ Österreichs 1938? Welche Akteure konnten ihre Positionen, trotz des wachsenden politischen Drucks und der Militarisierung der Universität, erfolgreich halten? Welche rhetorischen Strategien erwiesen sich als wirkungsvoll, um politische Entscheidungsträger zu beeinflussen? Welche Rolle spielte psychologisches Wissen im Zusammenhang mit der nationalsozialistischen Bevölkerungs- und Rassenpolitik, der Deportation und Vernichtung „lebensunwerten Lebens“ und der Mobilisierung der Massen in Kriegszeiten? Welche Schlüsse können aus der Geschichte der Psychologie in der „Ostmark“ in Zusammenhang mit der Frage nach Kontinuität und Bruch der Wissenschaftsgeschichte Österreichs gezogen werden? Diese Forschungsfragen leiten dieses Projekt, um das fachhistorische Wissen über die Interaktion und wechselseitige Abhängigkeit von Wissenschaft und Politik während des Zweiten Weltkriegs zu erweitern und den Beitrag der akademischen Psychologie zu nationalsozialistischen Kriegsverbrechen aufzuarbeiten.
Quantitative, qualitative and mixed-methods in psychotherapy process, process-outcome, and change-process research: Methodology, methods and clinical results
Quantitative, qualitative und gemischte Ansätze in der psychotherapeutischen Prozess-, Prozess-Outcome- und Veränderungsprozess-Forschung: Methodologie, Forschungsmethoden und klinische Ergebnisse
Project status: Completed
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo
Project runtime: 01.01.2011 - 31.12.2018
Research Focus:
  • Applied Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Research on the Psychotherapeutic Process
Project leader:

Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo (omar.gelo@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Dr. Gloria Lagetto, Universität von Salento (IT); Dr. Stafano Blasi, Universität von Urbino (IT); Dr. Dan Pokorny, Unviersität Ulm (DE)

Project runtime:

01.01.2011 - 31.12.2018

Grants:

keine

Description:
Aim of the project is to systematically analyze and discuss the international scientific literature on psychotherapy process, process-outcome, and change-process research with regard of quantitative, qualitative and mixed-methods approaches. A specific focus is on:
(1) Methodology
(2) Methods
(3) Clinical results

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Ziel des Projektes ist es, die wissenschaftliche Literatur über Prozess-, Prozess-Outcome- und Veränderungsprozess-Forschung zu analysieren, darzustellen und zu diskutieren. Sowohl quantitative, wie auch qualitative und gemischte Forschungsansätze werden systematisch betrachtet, mit besonderer Bezugnahme auf die:
  • Methodologie
  • Forschungsmethoden
  • Klinische Ergebnisse
Hermeneutic Therapy Schools Research
Project status: Running
Faculty: Psychotherapy Science
Project leader: Univ.-Prof. DDr. Kurt Greiner; Ass.-Prof. MMag. Dr. Martin Jandl
Project runtime: 01.10.2008 - 01.05.2025
Research Focus:
  • Fundamental Psychotherapy Science Research
Topic:
  • Theory
Project leader:

Univ.-Prof. DDr. Kurt Greiner (kurt.greiner@sfu.ac.at); Ass.-Prof. MMag. Dr. Martin Jandl (martin.jandl@sfu.ac.at

Project team:

 

Cooperation partners:

Dr. Gerhard Burda

Project runtime:

01.10.2008 - 01.05.2025

Grants:

keine

Description:
Beside the important research endeavours fostered by SPR and done within the therapy schools, the research focal point of the Hermeneutic Therapy Schools Research is laid on the non-modality-specific, theory based analysis of modalities. This is set in work by application of the so called Therapy Schools Dialogue (TSD) and the intertwined philosophical analysis of modalities. TSD confronts two modalities in order to work out the implicitly working assumptions within the respective modality, and the philosophical analysis brings these insights in contact to well-known philosophical theories (e.g.., Freud’s psychoanalysis to Schopenhauer’s metaphysics of the will, Perls’ Gestalt theory to Sartre’s existentialism, etc).BA, MA, and PhD students can contribute to our scholarly work if they are interested and prepared to work highly theoretically in order to gain practically valid outcomes (this seemingly contradiction in terms is one of the stunning corner stones of TSD).